تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
تکلیف استهلاک و خسارت خودرو‌های در گمرک مانده چه می‌شود؟

ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده در هاله‌ای از ابهام

مدت زیادی است که خودرو‌های شرکت‌های مختلف واردکننده در گمرک مانده و بنابر دلایل مختلف اجازه ترخیص از گمرک را دریافت نمی‌کنند، اما این خودرو‌ها که مدت زیادی در حال خاک خوردن هستند بی شک مشکلات فنی و بدنی بسیاری پیدا کرده و از استاندارد‌های روز دنیا دور خواهند ماند.

ترخیص خودروهای در گمرک مانده در هاله ای از ابهام

رویداد۲۴ بنابر اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، بازرسان این سازمان از شنبه ۱ دی ماه با پایان مهلت خودروسازان برای اعمال استاندارد‌های ۸۵ گانه، فعالیت خود را برای بررسی خطوط تولید آغاز کرده و قرار است بر اساس استاندارد‌های ۸۵ گانه این خطوط تولید مورد بررسی قرار بگیرند.

اما در بحث استاندارد‌های خودرویی آنچه شاید این روز‌ها کمتر به آن توجه شود بحث استاندارد خودرو‌های وارداتی است. اگرچه شهریور ماه امسال معاون سازمان ملی کشور عنوان کرده است تمام خودرو‌های وارداتی که از سال ۹۵ وارد کشور شده‌اند ۸۵ مورد استاندارد را دارا هستند، اما در حال حاضر بسیاری از خودرو‌های وارداتی شرکت‌های مختلف در انتظار ترخیص، مدت هاست که در گمرک خاک می‌خورند و در معرض آفتاب و تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

آنچه سوال بر انگیز شده این موضوع است که آیا این خودرو‌های در گمرک مانده پس از ترخیص همه استاندارد‌های لازم را دارا هستند و یا این خودرو‌هایی که مدت هاست بدون هیچ استارت خوردنی متوقف شده اند نیازمند سرویس و تعمیر برای تحویل به مشتریان هستند، که اگر نیازمند این سرویس‌ها و تعمیرات باشند شرکت‌ها در مرحله بعدی با مشکل تامین قطعات مواجه خواهند شد و ضرر هنگفتی را هم در این زمینه متحمل می‌شوند.

اگرچه تعیین تکلیف خودرو‌های در گمرک مانده همچنان معطل تصمیمات دولتی است و چند روز پیش سعید احمد خانی مسئول روابط عمومی گمرک آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت و عنوان کرد تصویب نامه ترخیص این خودرو‌ها در حال حاضر در شورای سران قوا که برای تعیین تکلیف مسائل لاینحلی از این دست است در حال بررسی است و تا زمانی که این تصویب نامه بدست گمرک نرسد گمرک نمی‌تواند برای ترخیص این خودرو‌ها کاری انجام دهد.

در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «مسئولیت ضرر و زیان به اموال مردم بر عهده دولت است.

با یک تصمیم نادرست اموال مردم از بین رفته است و در این شرایط واردکننده کاری از دستش بر نمی‌آید. تایر، لاستیک جلو داشبورد، صندلی ها، شیشه‌های خودرو و فرمان و بخش‌های برقی و موتوری بخش‌هایی هستند که در این توقف بلند مدت خودرو‌ها در گمرک نیاز به تعویض و تعمیرات دارند.

با واردکنندگان صحبت شده است و ماشین‌ها را اورهال می‌کنند تا به ضرر مشتری نباشد، اما همه این‌ها هزینه بر است و این هزینه‌ها را دولت باید متقبل شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

او تاکید می‌کند: «هرچه ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده دیرتر انجام شود به ضرر مردم، فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان و بعد از آن به ضرر دولت و دستگاه‌های اجرایی است. به طور خلاصه همه در این موضوع متضرر می‌شوند، اما یک نفر در این مورد باید تاوان پس بدهد که من تصور می‌کنم ما واردکنندگان خودرو تاوان این موضوع را بیش از اندازه پس داده ایم.»

دبیر انجمن واردکنندگان می‌افزاید: «ماجرای بازداشت و توقف خودرو‌ها و ضرر و زیان به مردم و درگیری با آن‌ها از یک سو و بی حرمتی به مشتری و بی حرمتی از طرف مشتری به واردکنندگان از سوی دیگر و بر هم زدن فضای کسب و کار و محل‌های فروش و خدمات پس از فروش از جمله تاوان‌هایی است که در این مدت واردکنندگان پس داده اند.»

دادفر ادامه می‌دهد: «ما مسئول این آشفتگی‌ها در فضای کسب و کار نبودیم بلکه دولت مسوول این مشکلات است.»

او در مورد استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو‌های وارداتی عنوان می‌کند «این خودرو‌ها بر اساس برگه قبض انبار باید بر آن‌ها قانون اعمال شود.

من واردکننده این خودرو‌ها را سال ۹۶ برابر استاندارد‌های سال ۹۶ به گمرک کشور آورده ام، وقتی کار از طرف دولت لنگ است کاری از دست واردکنندگان در این زمینه بر نمی‌آید.

این موضوع بر اساس هیچ عقل و منطق و عدلی نیست که تاوان این موضوع را ما باید بدهیم. در این زمینه امیدواریم سازمان استاندارد و خانم پیروزبخت همکاری لازم را انجام می‌دهند، خانم پیروزبخت همواره همراه درد و مشکلات مردم است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سازمان استاندارد از این خودرو‌ها ایراد بگیرد عنوان می‌کند: «خیر همه این ماشین‌ها طبق استاندارد‌های ۵۴ گانه هستند.»

سرنوشت خودرو‌های در گمرک مانده همچنان پر ابهام است و مشخص نیست چه زمانی قرار است این خودرو‌ها ترخیص شوند. هر بار از سوی دولت عنوان می‌شود که بنابر این است که هرچه سریعتر این خودرو‌ها از بنادر ترخیص شوند، اما همچنان اتفاقی رخ نمی‌دهد.

در همین راستا روز گذشته محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران دوباره عنوان کرد اقدامات قابل توجهی برای ترخیص خودرو‌های وارداتی در گمرک مانده انجام شده که با تشکیل کارگروهی قرار است به ترخیص کالا‌های دپوشده سرعت بخشیده شود.

باید منتظر ماند و دید آیا این امر صورت خواهد گرفت یا ترخیص این خودرو‌ها همچنان قرار است در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

برچسب ها: خودرو ، گمرک ، واردکننده ، توقف
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان