تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
آلبرت بغزیان مطرح کرد:

همخوانی بودجه ۹۸ با اهداف، کاملا شانسی است/ لایحه بودجه هدف ندارد

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران لازمه بودجه ۹۸ را دو عامل دانست؛ عملیاتی بودن لایحه بودجه و نیز همخوانی با شاخص‌های برنامه پنج ساله توسعه و معتقد است دومی چنانچه رخ دهد به صورت کامل «شانسی» خواهد بود چرا که این لایحه «هدف ندارد» و «صرفا سند مالی دولت» بشمار می‌آید.
همخوانی بودجه ۹۸ با اهداف، کاملا شانسی است/ لایحه بودجه هدف ندارد
رویداد۲۴ آلبرت بغزیان درباره بودجه ۹۸ گفت: اگر نخواهیم به اعداد و ارقام ورود پیدا کنیم می‌توان گفت که این بودجه باید دو ویژگی داشته باشد که به نظر من ندارد؛ اول اینکه باید عملیاتی باشد؛ یعنی با بودجه‌ریزی عملیاتی به این ارقام رسیده باشیم، در حالی که ما فقط نسبت به سال قبل، اعدادی را رشد داده‌ایم یعنی با روشی سنتی این بودجه‌ریزی انجام شده است.

وی ادامه داد: با بحث‌هایی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داشتم و گفتم که باید بودجه‌ریزی عملیاتی انجام شود فکر نمی‌کنم در این‌باره کاری انجام شده باشد که این بودجه بر اساس اهداف تنظیم شده باشد؛ یعنی بر اساس هدف‌های ارائه کالا و خدمات و ارتقاء یکسری شاخص‌ها نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: همخوانی با اهداف است که به بودجه ریزی عملیاتی می‌تواند کمک کند که در حال حاضر اینگونه نیست؛ نمی‌گویم، چون چیزی ارزان نشده است نمی‌تواند به اهداف برسد، اما اگر بخواهد به اهداف کلان برسد کاملا شانسی است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، شاخص دومی که بودجه ۹۸ باید داشته باشد را هماهنگی با شاخص‌های توسعه دانست و اظهار کرد: ما یک برنامه توسعه ۵ ساله داریم که این بودجه باید یک پنجم از آن را پوشش دهد و با آن در یک راستا باشد، اما من چیزی در این رابطه که بودجه مطابق برنامه توسعه است ندیده‌ام. در نتیجه اهدافی مثل اشتغال، ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی به‌طور شانسی و باری به هر جهت ممکن است رخ دهد، اما در قالب برنامه نخواهد بود.

بغزیان همچنین گفت: ارقام نشان نمی‌دهند که بودجه چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است، اما باید دانست با توجه به اضطرار‌هایی که وجود دارد اولویت‌ها خوب تنظیم شده اند و قسمت‌هایی مثل بحران آب یا تولید داخلی خوب دیده شده‌اند، اما چیزی که مسلم است اینکه بودجه ۹۸ هدف ندارد یعنی مشخص نیست که قرار است ما را به چه رشد اقتصادی برساند بلکه صرفا سند مالی دولت است، ضمن اینکه مشخص نیست بخش خصوصی و سایر بخش‌ها چقدر همراه این بودجه خواهند بود تا به رشد و اشتغال مطلوب برسیم.

بودجه ۹۸ هدف ندارد یعنی مشخص نیست که قرار است ما را به چه رشد اقتصادی برساند بلکه صرفا سند مالی دولت است، ضمن اینکه مشخص نیست بخش خصوصی چقدر همراه این بودجه خواهد بود تا به رشد و اشتغال مطلوب برسیم

این استاد اقتصاد درباره اینکه آیا بودجه ۹۸ از شفافیت لازم برخوردار است یا خیر؟ تصریح کرد: بحث عدم شفافیت در بودجه همیشه وجود داشته است و هر سال گفته می‌شود بودجه شفاف نیست به طور ویژه در بخش معافیت‌ها و یارانه ها؛ برای مثال چه میزان به بنزین یا تولید، یارانه داده می‌شود یا به طور مثال دولت چه نهاد‌هایی را از مالیات معاف کرده است و میزان این معافیت چه حجمی از منابع را از دولت کم می‌کند؟

وی افزود: بحث شفاف سازی در مورد نهاد‌ها و بخش‌هایی است که اصلا نیاز به بودجه ندارند و اگر در اعداد ریز شویم می‌بینیم که یکسری از شرکت‌ها هستند که اصلا ربطی به دولت ندارند، اما بودجه دریافت می‌کنند که این روند باید هر سال محدودتر شود تا سوءاستفاده از بودجه کمتر شود و منابع مالی صرف هزینه‌های لازم برای کشور شود.

بغزیان درباره معافیت‌های مالیاتی نیز ابراز کرد: بحث معافیت‌های مالیاتی همیشه مطرح بوده است، اما معمولا در برابر بازنگری آن مقاومت وجود داشته است؛ باید ابتدا ببینیم معافیت به چه علت بوده است و مجموعه‌ای که معاف از مالیات است توانسته جامعه هدف خود را جوابگو باشد چرا که دولت به این خاطر معافیت می‌دهد.
 
منبع: اقتصاد۲۴ 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان