تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود؟/ نمایندگان مجلس: وام ۱۵ میلیونی کارگشا نیست

زهرا ساعی می‌گوید: به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، بودجه ۹۸ انقباضی نوشته شده اما جا دارد کمی ردیف بودجه‌ها جابجا شود تا به موضوع ازدواج که یک امر مهم در جامعه است، نگاه ویژه‌ای شود.
وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود؟/ نمایندگان مجلس: وام ۱۵ میلیونی کارگشا نیست
رویداد۲۴ یکی از چالش‌های چند سال اخیر کشور، کاهش میزان ازدواج در میان جوانان بوده، به طوری که بسیاری از جوانان دهه شصتی که این روز‌ها در حال سپری کردن دوران میانسالی هستند، همچنان مجرد مانده‌اند. هرچند این معضل دارای دلایل متعددی است، اما به صراحت می‌توان گفت که اوضاع و احوال نامناسب اقتصادی مهمترین عامل در کاهش نرخ ازدواج در ایران است.

سال گذشته و در بودجه ۹۷، دولت وام ۱۰ میلیون تومانی را برای هر یک از زوجین لحاظ کرد که با پیشنهاد نمایندگان این مبلغ به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، اما با وجود گرانی‌های سرسام‌آور ماه‌های اخیر، دولت همین ۱۵ میلیون تومان را برای بودجه ۹۸ لحاظ کرده که این تصمیم باعث تعجب همگان شده است.

صندوقی که از مسیر خود منحرف شد

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص گفت: در قانون تسهیل ازدواج که در سال ۸۴ و در مجلس هفتم شورای اسلامی تصویب شد قرار بر آن بود که یک صندوق اندوخته جوانان راه‌اندازی شود که از این طریق، وام‌هایی جهت تسهیل ازدواج جوانان در اختیار آن‌ها گذاشته شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در دولت نهم، این صندوق اندوخته جای خود را به صندوق مهر امام رضا (ع) داد که اکنون با نام صندوق کارآفرینی امید در حال فعالیت است. کاملاً واضح است که در همان سال‌ها، این صندوق از مسیر خود منحرف شد و تاکنون این صندوق شکل نگرفته است.

نماینده تبریز در ادامه افزود: سال گذشته مجلس در جریان تصویب بودجه ۹۷، وام ازدواج هر یک از زوجین را از ۱۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش داد. حال دولت در بودجه ۹۸ که تا چندی دیگر در مجلس مطرح خواهد شد رقم این وام را همان ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته که با توجه به رشد تورم و به خصوص بالا رفتن نرخ مسکن که حتی در برخی نقاط تهران تا چندین برابر هم افزایش پیدا کرده باید بگویم که اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی برای هر زوج خیلی کارگشا نیست.

ساعی در پاسخ به اینکه نمایندگان خواهند کوشید تا این رقم را در بودجه ۹۸ افزایش دهند، گفت: به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، بودجه ۹۸ انقباضی نوشته شده، اما جا دارد کمی ردیف بودجه‌ها جابجا شود تا به موضوع ازدواج که یک امر مهم در جامعه است، نگاه ویژه‌ای شود. ما نمایندگان هم در حال بررسی و کارِ کارشناسی هستیم تا بتوانیم میزان وام ازدواج را در بودجه ۹۸ بیش از مبلغ دولت لحاظ کنیم.

پیشنهاد وام ۱۰۰ میلیونی به زوجین

عبدالرضا عزیزی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص گفت: من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی پیشنهاد دارم که وام ازدواج برای هر یک از زوجین از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. اگر به هر زوجی ۵۰ میلیون تومان وام دهند روی هم رفته می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان که شاید با این مبلغ بشود یک زندگی مختصری را تشکیل داد.

نماینده شیروان در ادامه تصریح کرد: با کاهش پول ملی در ماه‌های اخیر، اکنون ۱۰۰ میلیون هم خیلی رقم بالایی نیست، ولی حداقل کاری است که باید برای جوانانی که قصد ازدواج دارند، انجام شود. از طرفی دولت باید کمک کند که جوانان بتوانند راحت این وام را دریافت کنند نه اینکه برای پیدا کردن ضامن‌های خود با مشکل روبرو شوند.

عزیزی در پاسخ به اینکه دولت با کمبود بودجه روبروست و آیا پرداخت این وام امکان‌پذیر است، گفت: دولت برای این کار، مشکلی ندارد و اگر بخواهد می‌تواند این مبلغ را در قالب وام به جوانان ارائه دهد. امروز باید از دولت پرسید این اختلاف نرخ ارز کجا رفته؟ غیر از این است که این پول در جیب دولت رفته است؟

منبع: اقتصاد۲۴
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
ان شاءالله که بشه چون همه چی گرون شده ۶۰ تومن دیگه پولی نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان