تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت مطرح کرد؛

۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو/ روزانه هفت تا ۱۰ نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: کسب رضایت اهدای عضو از خانواده افراد مرگ مغزی شده در ایران بین شش تا ۹۰ ساعت زمان می‌برد، درحالیکه این زمان در کشور‌های پیشرفته تنها یک تا دو ساعت محاسبه شده است.
۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند عضو/ روزانه هفت تا ۱۰ نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند
رویداد۲۴ مهدی شادنوش در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: درحال حاضر ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که به دلیل کافی نبودن تعداد اهدای عضو، روزانه هفت تا ۱۰ نفر از این افراد، جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: مبحث پیوند عضو در ایران، به عنوان یک کشور دینی، از دیرباز با موانعی روبرو بود که در سال ۶۸ با فتوای امام خمینی (ره) بستر انجام آن در کشور فراهم شده تا جاییکه امروز، موضوع پیوند اعضا در ایران به صورت یک حرکت رسمی در جریان است، اما برای شتاب این حرکت قدرتمند به مساعدت بیشتری نیاز داریم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: از سال ۷۹ که قانون پیوند اعضا در مجلس به تصویب رسید تا پایان سال ۹۶، میزان پیوند اعضا در ایران رشدی ۶۰ درصدی داشته، اما این رشد هنوز پاسخگوی نیاز کشور نیست. سالانه ۱۶ هزار حادثه ناشی از تصادفات در کشور رخ می‌دهد که حدود پنج تا شش هزار نفر از این افراد حادثه دیده، دچار مرگ مغزی می‌شوند که ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند. این در حالی است که تعداد اهدای عضو در ایران سالانه کمتر از هزار نفر است و در سال ۹۶ نیز تعداد اهدای عضو‌های موفقیت آمیز در ایران، ۹۲۶ نفر بوده است.

شادنوش همچنین با بیان اینکه در کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، عنوان کرد: درحال حاضر با این تعداد اهدای عضو در کشور تنها می‌توانیم ۱۵ درصد از این افراد در لیست انتظار را پاسخگو باشیم و ۸۵ درصد آن‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی بیان کرد: هر سه ساعت یک نفر و روزی هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند عضو، به این دلیل که عضوی برای اهدا به آنان وجود ندارد، جان خود را از دست می‌دهند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگ سازی برای افزایش آمار اهدای عضو در کشور تاکید کرد و گفت: در سال ۹۶ تعداد افراد دارنده کارت اهدای عضو در کشور به پنج میلیون نفر رسیده است. کسب رضایت اهدای عضو از خانواده افراد مرگ مغزی شده در ایران بین شش تا ۹۰ ساعت زمان می‌برد، درحالیکه این زمان در کشور‌های پیشرفته تنها یک تا دو ساعت محاسبه شده است.

وی در ادامه درخصوص آمار پیوند‌های عضو در کشور، تصریح کرد: از سال ۷۹ تا پایان سال ۹۶، بیش از ۴۶ هزار و ۷۰۰ پیوند کلیه (افراد زنده و افراد مرگ مغزی شده)، ۵۵۰۰ پیوند کبد، ۱۰۴۲ پیوند قلب، ۱۵۱ پیوند ریه، ۲۶۳ پیوند لوزالمعده و ۵۲ پیوند روده در کشور انجام شده است.

گفتنی است، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در سفر به استان کرمانشاه، از مرکز جامع بیماران خاص واقع در کلینیک بوستان، بخش دیالیز مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع)، بخش دیالیز و IPD بیمارستان امام خمینی کرمانشاه نیز بازدید کرد.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پیوند عضو ، مرگ مغزی
نظرات شما
پیشخوان