تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

پایان ۳۳۰ روز بدون بارندگی در چابهار

‌رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: در حالی بیش از ۳۳۰ روز از آخرین بارش باران در چابهار می‌گذرد که امروز با ورود سامانه بارشی به جنوب سیستان و بلوچستان مردم این شهر برای نخستین بار در سال جاری طعم لطافت باران را چشیدند.
  رویداد۲۴ ‌محمد رضا سالاری فنودی گفت: همانطور که انتظار می‌رفت فعالیت سامانه بارشی در چابهار شروع شد تا مردم این شهر پس از گذشت ماه‌ها شاهد بارش باران شوند.

وی افزود: آخرین بارش مؤثر چابهار در ۱۲ ماه اخیر مربوط به ۷ اسفند سال گذشته بوده و تا امروز هیچ بارش باران قابل اندازه‌گیری در چابهار نباریده است.

رئیس اداره هواشناسی چابهار ادامه داد: در واقع بیش از ۳۳۰ روز است که هیچ بارانی در چابهار نمی‌بارد و این موضوع مشکلاتی را برای مردم و کشاورزان چابهاری ایجاد کرده است.

محمدرضا سالاری فنودی تصریح کرد: کاهش شدید بارش در چابهار طی سال‌های اخیر سبب شده تا تمام مساحت این شهرستان تحت تأثیر درجات مختلفی از خشکسالی قرار بگیرد.

رئیس اداره هواشناسی چابهار با بیان اینکه نبود بارش علاوه بر افزایش خشکسالی سبب سست شدت بافت خاک و از بین رفتن برخی پوشش‌های گیاهی منطقه شده است، افزود: این شرایط به خیزش گردوغبار در اثر وزش باد و کاهش کیفیت هوا کمک کرده است.

سالاری ادامه داد: علاوه بر چابهار، شرایط بارش در سایر نواحی جنوب استان نیز طی ماه‌های اخیر نگران کننده بوده است، به طوریکه مجموع بارش استان از ابتدای سال زراعی یعنی ابتدای مهر تا کنون بیش از ۹۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری بارش امروز باران در چابهار را نوید بارش‌های مؤثرتر در روز‌های یکشنبه و دوشنبه برشمرد و گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های عددی انتظار می‌رود فردا بر شدت بارش‌های چابهار افزوده شود و در اثر شدت بارش‌ها در برخی نواحی سیلاب روی دهد.

رئیس اداره هواشناسی چابهار تصریح کرد: روز دوشنبه نیز فعالیت سامانه بارشی ادامه دارد، به طوری‌که در اثر آن و به سبب شدت بارش‌ها آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های محلی به ویژه در نواحی شمال شهرستان چابهار انتظار می‌رود.

سالاری ابراز امیدواری کرد با فعالیت سامانه بارشی کنونی در جنوب استان قدری از کم بارشی انباشته کاسته و لااقل برای سال زراعی جدید شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان