تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

روحانی از کدام «کاهش تورم» صحبت می‌کند؟/ نهاد‌های دولتی هم افزایش تورم را تایید کرده‌اند

در حالی که مردم نگران افزایش تورم در سال آینده هستند و قیمت گوشت و برخی کالا‌های اساسی، تورم ۱۰۰درصدی را تجربه می‌کند روحانی عنوان کرده روند تورم در سال جاری کاهشی بوده و در سال آینده باید کاهشی شود. سوال اینجاست که روحانی از کدام تورم صحبت می‌کند؟
روحانی از کدام «کاهش تورم» صحبت می‌کند؟ / حتی نهاد‌های دولتی هم افزایش تورم را تایید کرده‌اند
رویداد۲۴ شاید اگر یک شهروند معمولی در این روز‌های پرتنش که همه از افزایش قیمت‌ها می‌گویند و هر لحظه خبر از تغییرات قیمتی می‌آید، پشت تریبون برود و مدعی شود «تورم در سال جاری کاهشی بوده است»، به او بخندند. البته این صحبت گفته شده، اما نه از قول یک شهروند معمولی؛ بلکه رئیس‌جمهوری که نه تنها این سخن را به زبان آورده که حتی وعده کاهش تورم در سال آینده را با توجه به جهش بی سابقه قیمت‌ها نیز داده است.

حسن روحانی امروز سه‌شنبه در مجمع بانک مرکزی عنوان کرده است که با توجه به روال فعلی تورم که در سه ماه گذشته دیده می‌شود، روند تورم در سال آینده باید کاهشی شود و این مساله را ممکن دانسته است. روحانی با بیان این مطلب که روند تورم در سال جاری کاهشی بوده، گفته است: «تورم ماهانه در شهریور و مهر ۷ واحد درصد در یک ماه بود و در ماهی ۱.۸ بوده است. البته در بهمن روند حرکت ما کاهشی نبوده است. اگر روند کاهشی را ادامه دهیم، می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. افتخار دولت یازدهم و دوازهم این بود که سال ۹۵ تورم کشور بعد از ۲۶ سال تک رقمی شد. تورم امسال ۲۳ درصد شده و امسال آن امتیاز تک رقمی را از دست داده‌ایم.»

رییس جمهور همچنین تصریح کرد: «سال آینده، سال مهار تورم است. باید رشد تورم را کنترل کرده و کاهش دهیم. با آنچه در این چند ماه دیدیم این موضوع کاملا امکانپذیر است. هدف اصلی سال ۹۸ کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی است؛ هر چند بر اساس آمار‌ها رشد در ۲ سال گذشه خوب بوده است»

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که روحانی از کدام تورم صحبت می‌کند؟ اگر به استناد آمار‌های بانک مرکزی باشد باید گفت که نرخ تورم از خرداد امسال تا آبان ماه به سرعت در حال افزایش بود. به طوری که نرخ تورم از ۹.۴ درصد – که آخرین ماه تک‌رقمی بودن تورم بود- در خرداد ماه امسال به ۱۸.۴ درصد در آبان ماه رسید. این افزایش البته متوقف نشد و در ماه‌های بعد باز هم ادامه داشت.

روحانی از کدام «کاهش تورم» صحبت می‌کند؟ / حتی نهاد‌های دولتی هم افزایش تورم را تایید کرده‌اند

این افزایش نرخ تا جایی پیش رفت که در یک ماه، نرخ تورم از سایت بانک مرکزی حذف شد. درست همان ماهی که نرخ تورم نقطه به نقطه به نزدیک ۴۰ درصد رسید. در همان ماه هم بود که اختلاف میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بالا گرفت و هر کدام اعلام می‌کردند که خودشان متولی اعلام نرخ تورم هستند.

روند افزایشی نرخ تورم در آذر و دی هم ادامه داشت به طوری که طبق اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۶ به‌میزان ۳۰.۶ درصد افزایش یافت.

از سویی دیگر، شاخص مذکور در آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. همین رقم از سوی مرکز آمار عدد ۱۸ درصد اعلام شد، یعنی بازهم کاهش را به ثبت نرسانده است.

روحانی از کدام «کاهش تورم» صحبت می‌کند؟ / حتی نهاد‌های دولتی هم افزایش تورم را تایید کرده‌اند

در دی ماه نیز، نرخ اعلامی از سوی مرکز آمار باز هم روند افزایشی را نشان می‌داد. براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال ۲۰.۶ درصد اعلام شد. همین رقم یک ماه بعد و در بهمن ماه، به ۲۳.۵ درصد رسید.

حتی اگر قرار باشد نرخ اعلام شده توسط مرکز آمار مبنا قرار گیرد باید گفت که این نهاد کمی قبل عنوان کرده که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣,۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.۶ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

حالا اگر مبنای صحبت رئیس‌جمهور، نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و یا مرکز آمار هم باشد، بازهم روند کاهشی نبوده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در سال آینده روند افزایشی آن بیشتر هم می‌شود؛ یعنی اینطور به نظر می‌رسد که مبنای صحبت رئیس‌جهور حتی تورم اعلام شده از سوی بخش دولتی هم نیست. هرچند که اگر قرار باشد همین ارقام را هم همبنا قرار دهیم، بازهم از تورمی که مردم در سطح بازار احساس می‌کنند، کمتر است، یعنی فشار تورم بیشتر از ارقام دولتی اعلام شده است.

هرچند که برخی کارشناسان بر این باورند که در سخنرانی روحانی که همزمان با استعفای ظریف صورت گرفته بود، او در تلاش برای ارسال سینگال‌های مثبت به بازار بوده، آن هم در شرایطی که برخی معتقدند که استعفای ظریف می‌تواند به تنهایی برای ایجاد تنش‌های جدی در بازار ارز کافی باشد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان