تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادامه اعتصاب مخالفان رجیستری و جیره بندی موبایل/ فروشندگان موبایل در مقابل وزیر جوان

طرح خرید یک گوشی برای هر کاربر با یک کد ملی فروشندگان موبایل را عصبانی کرده و باعث تجمع چند روز یکبار آنها مقابل پاساژ علاء الدین شده است، در این طرح هر کاربر با کد ملی خود تنها مجاز به خرید یک گوشی است که اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار باید منطبق باشد و گوشی جلوی خریدار باز و در سامانه همتا ثبت می‌شود.

جیره بندی موبایل در بازار/ ادامه افزایش قیمت گوشی

رویداد۲۴ ندا حعفری- فروشندگان موبایل در دو بازار علاءالدین و چارسو در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری در روزهای گذشته با طرح رجیستری گوشی مخالفت کردند و  در روزهای گذشته دست به اعتصاب زده‌اند. محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته در توئیتی درباره مخالفان طرح رجیستری نوشت: «مرگ بر رجیستری شعاری است که روی دیگر آن سکه (زنده باد قاچاق) است.»

طرح رجیستر طرحی بود که با هدف جلوگیری از واردات گوشی‌های قاچاق به داخل کشور پیاده‌سازی شد. فاز اول این طرح در مهر ماه پیاده‌سازی و فاز دوم آن از ۱۴ آذر ماه ۹۷ اجرا شده است.

الزام بر ثبت تجهیزات دارای سیم کارت با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور‌های تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک در سامانه‌ای با نام همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) به اجرا گذاشته شد که هدف از اجرای این طرح، مبارزه سیستمی با عرضه و فعالیت تلفن‌های همراه (و سایر تجهیزات دارای سیم کارت) قاچاق و تقلبی عنوان شده است.

فروشندگان موبایل گفته‌اند وضعیت بازار بسیار خراب است و گرانی دلار به این وضعیت خزاب دامن زده است. دولت هم در این شرایط طرح رجیستری را اجرا کرده و وضعیت فروش بسیار بدتر از گذشته شده است.

علی یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاالدین به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: در صورتی که اعتصاب‌ها و بستن فروشگاه‌ها نتیجه دهد باید قیمت موبایل در بازار کاهش پیدا کند با این وضعیت گرانی‌ها تعداد خریداران ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و ادامه این فعالیت برای ما به صرفه نیست.

او ادامه می‌دهد: اجاره مغازه‌های پاساژ علاءالدین بسیار بالاست و فروش زیادی هم نداریم؛ ضمن انکه تعداد عرضه‌ها هم کم شده و طرح جیره‌بندی موبایل و هر کد ملی یک گوشی کار را سخت‌تر کرده است.

او می گوید: ادامه این طرح موجب افزایش قیمت نهایی گوشی‌ها در بازار خواهد شد.

یکی از فروشندگان در بازار علاءالدین گفته به دلیل اجرای طرح رجیستری، شرکت‌ها نمی‌توانند گوشی وارد کنند و گوشی رجیستر شده برای فروش وجود ندارد.

یکی دیگر از فروشندگان گفته سایت رجیستری به مدت چند روز تعطیل بود و ما نتوانستیم گوشی‌ها را رجیستر کنیم؛ حتی گوشی‌هایی که فروخته شده بدون رجیستری هستند و چون مهلت قانونی رجیستری تمام شده بود، مردم آن‌ها را پس آوردند.

آذری جهرمی در پاسخ به مخالفان گفته است: «مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جای دیگری است که باید حل شود. این مشکل، طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است، نیست.»

آذری جهرمی در پاسخ به کسانی که از او انتقاد کرده‌اند گفته بود شفافیت⁩ و مبارزه‌ با‌ فساد هزینه دارد و با پرداخت آن مشکلی ندارم. سابقا پیام داده بودند که کاری می‌کنیم این «بچه» از شفاف سازی پشیمان شود.

طرح رجیستری گوشی از سوی وزارت ارتباطات در حال پیگیری است. این طرح منتقدان و موافقانی دارد و با تمام انتقادات در حال اجراست و البته فشارها برای توقف آن همچنان در حال افزایش است. هنوز معلوم نیست «این بچه» از اجرای این طرح پشیمان می‌شود یا رجیستری همچنان ادامه پیدا می‌کند.

ثبت اطلاعات گوشی در سامانه همتا

هر کاربر با کد ملی تنها مجاز به خرید یک گوشی است که اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار باید منطبق باشد و گوشی جلوی خریدار باز و در همتا ثبت می‌شود، شرکت‌های وارد کننده موبایل باید گوشی‌های وارداتی را با این مقررات به فروش برسانند.

فعال‌سازی شبکه برای گوشی‌های مسافری در سامانه همتا در ابتدا بدون محدودیت تعداد تلفن همراه، صورت گرفت اما در مرحله بعد با ایجاد محدودیت تعداد پنج عدد تلفن همراه برای هر فرد ایجاد شد و سپس این میزان به تعداد یک تلفن همراه برای هر کد ملی کاهش پیدا کرد و اعلام شد که از هفته گذشته بدون اطلاع بسته شده و این موضوع بازار را ملتهب کرده و باعث افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان