تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمدباقر قالیباف:

ضعف مدیریتی را به تحریم گره نزنیم/ در واردات و صادرات قاچاق داریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه نباید ضعف مدیریتی را به تحریم گره بزنیم، گفت: چه کسی گفته با تمام دنیا کار نکنیم؟ کی می‌خواهد دور ایران دیوار بکشد؟ این رابطه منطق و جا دارد؛ اگر از موضع قدرت نباشیم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

رویداد۲۴محمدباقر قالیباف با بیان اینکه آمریکا راحت نمی‌نشیند، گفت: استکبار جهانی، آمریکا و نظام سرمایه‌داری که بر بستر دارایی‌های مردم دنیا خود را اداره می‌کند، اقتصاد را آنچنان در دنیا یکپارچه و به‌هم پیوسته کرده که وقتی امروز از اقتصاد جهانی حرف می‌زنیم و همین بحث FATF مطرح می‌شود، در حقیقت یک اقتصاد جهانی را در همه شئونات خودش به‌هم متصل کرده است و پایه‌گذاری این کار ۲ دهه قبل توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه صورت گرفته است. به‌طوری که هر کسی در دنیا خلاف مشی آن‌ها حرکت کند او را از اقتصاد جهانی محروم می‌کنند. آیا ظلم از این بیشتر؟

قالیباف با تاکید براینکه مردم ما ثابت کرده‌اند در مقابل این فشارها می‌ایستند، ادامه داد: متخصصان و صاحب‌نظران با بررسی دقیق و علمی بر این باور هستند که فشارهایی که امروز بر ما وارد است‌- من این گزارش را مطالعه کرده‌ام و اتفاقاً آن‌هایی که این گزارش را نوشته‌اند چندان از نظر سیاسی نگاه‌شان با نگاه ما نزدیک نیست و کاملا نگاه تکنوکراتیک به موضوعات داشته‌اند- ۳۰ درصد به تحریم‌ها بر می‌گردد و ۷۰درصد این مشکلات ریشه در ضعف مدیریت و ناکارآمدی و عدم تصمیم‌گیری دارد.

چند سال اقتصاد را منتظر نگه داشتیم، ببینیم برجام و اروپا با ما چه می‌کنند

وی ادامه داد: ما چند سال است اقتصاد را منتظر نگه داشته‌ایم ببینیم برجام و اروپا با ما چه می‌کنند. خب مشخص است آن‌ها که دشمن ما هستند با ما چه می‌کنند. اینکه در حوزه نظامی جرأت هیچ حرکتی علیه ما ندارند به این دلیل است که ما قدرت داریم. در حوزه اقتصاد هم ما باید توانمند ‌شویم و به درون و ظرفیت‌های داخل ‌تکیه کنیم و این ظرفیت را داریم اما آن را نگه می‌داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شما ببینید بیش از 2 دهه است رهبر انقلاب دستور دادند صندوق ذخیره ارزی تشکیل شود که سالانه درصدی از پول نفت را دولت هزینه جاری نکند و به این صندوق بیاید. هدف نهایی آن چه بود؟ هدفش این بود که وابستگی به نفت را کاهش دهیم و برای هزینه جاری و ولخرجی‌هایی که در کشور انجام می‌شود و با اتفاقاتی که با ضعف مدیریت دارد در کشور می‌افتد، حداقل از محل نفت ما استفاده نشود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حالا چون بخشی از درآمد ما در حوزه مربوط به نفت است، تحریم می‌کنند و به اقتصاد فشار می‌آید.

قالیباف با اشاره به مشکلات در حوزه مسائل غیرنفتی اظهار داشت: ببینید در صادراتی که دارد انجام می‌شود شرایط به چه گونه است به طوری که اگر چند سال قبل با صاحبنظران در این حوزه صحبت می‌کردید، می‌گفتند چون نرخ ارز پایین است صادرات برای ما مقرون به‌صرفه نیست اگر ارزی که الان ۲۵۰۰ تومان است به ۵۵۰۰ تومان برسد، اقتصاد و صنعت و تولید راه می‌افتد و مشکل بیکاری حل و فصل می‌شود.

وی افزود: امروز ارز به اینجا رسیده اما مشکل حل نشده است. چرا صادرات انجام می‌شود اما پولش بر نمی‌گردد؟ یا اگر بر می‌گردد سهم ناچیزی از آن بر می‌گردد؟ امروز قاچاق دوطرفه شده یعنی هم قاچاق در واردات هم قاچاق در صادرات داریم. آخر این چه ربطی به تحریم دارد؟ این به ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت بر می‌گردد.

ضعف مدیریتی را به تحریم گره نزنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به مشکل گوشت گفت: امروز می‌گویند ما ۱۰ درصد به واردات گوشت نیازمندیم و باقی تولید داخل است. پس چرا باید قیمت گوشت به اینجا برسد؟ چرا گرانی و رشد گرانی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند بیشتر از کالاهایی است که با ارز ۱۲ هزار تومانی وارد می‌شوند؟ آیا این ربطی به تحریم دارد؟ چرا این‌ها را به هم گره می‌زنیم؟

وی با بیان اینکه اداره و مدیریت کشور را با جنگ روانی با هم اشتباه نگیریم، خاطرنشان کرد: یه وقت‌هایی در بحث سیاسی و جنگ روانی می‌گفتند که این‌ها می‌خواهند وسط خیابان را دیوار بکشند. خب آن را گفتید تمام شد، امروز چه معنایی دارد که می‌گویید همان‌ها نمی‌گذارند و دارند دم مرز را دیوار می‌کشند. خب آن کسی که دارد دیوار می‌کشد ترامپ است و بین آمریکا و مکزیک ‌دیوار می‌کشد؛ ما اهل دیوار کشیدن نیستیم، ما اهل این نیستیم که به مردم دروغ بگوییم‌.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
چه جالب که تحریم را دوست دارید
نظرات شما
پیشخوان