تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
علیرضا رحیمی:

برای جلوگیری از اختلاس و خروج پول‌هایمان، باید به fatf بپیوندیم

عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد که با پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی (FATF) می‌توان از اختلاس و به دنبال آن خروج پول از کشور جلوگیری کرد.

رویداد۲۴علیرضا رحیمی، با بیان اینکه «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) مربوط به مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته است»، گفت: FATF به ایران برای پیوستن به این دو کنوانسیون توصیه‌هایی را داشته است که ما هم برای حرکت به سمت شفاف سازی سیستم مالی و پولی و به طور کلی شفافیت در حوزه بانکی و مالی بهتر است به این کنوانسیون‌ها محلق شویم. چون در این شرایط می‌توان با فسادهای سازمان یافته و فردی مقابله کرد. همچنین اختلاس‌گران هم می‌دانند که مراکزی برای رصد اقدامات سازمان یافته در حوزه پولشویی و کلاهبرداری وجود دارد.

نماینده تهران با بیان اینکه «در حال حاضر مرکز متمرکزی برای رصد و پیشگیری اختلاس‌های سازمان یافته در کشور وجود ندارد» گفت: اگر ما به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو ملحق شویم اشتراکات داخلی‌مان با الزامات بین‌المللی عجین می‌شود. همچنین می‌توانیم از ظرفیت‌های بانکی بین‌المللی برای رصد تراکنش‌های خارجی و انتقال پول به خارج از کشور استفاده و با آن مقابله کرد. این به معنای پیشگیری و سرکوب فسادهای مالی است.

رحیمی با این جمع‌بندی که «با پیوستن به FATF می‌توان از اختلاس‌ها و خروج پول از کشور جلوگیری کرد»، گفت: فضای همکاری بین‌المللی در حوزه پولی و مالی باز است ولی ما عضو کنوانسیون‌های مرتبط نیستیم. طبیعتاً اگر عضو شویم می‌توانیم فضای کل دنیا در حوزه بانکی و پولی را در اختیار گرفته و رصد هوشمندانه داشته باشیم.

رحیمی با اشاره به نظر مخالفان برای پیوستن به FATF گفت: بیشتر نگاه مخالفان به موضوع نگاه امنیتی است تا یک نگاه معطوف به سلامت در حوزه اقتصاد. ما به عنوان موافقان با پیوستن به این کنوانسیون‌ها تاکید داریم که بعد از آن شاهد تقویت سلامت در اقتصاد و نظام پولی و بانکی می‌شویم. البته که باید ملاحظات امنیتی را هم در نظر گرفت ولی در نهایت این موضوع به نفع کشور خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علیرضا رحیمی ، اختلاس ، faftf
نظرات شما
پیشخوان