تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مهمترین اعتراض اروپا در سال گذشته چگونه شکل گرفت؟/ دولت نگران جهان؛ جلیقه زرد‌ها نگران آخر ماه

جلیقه زرد‌ها گروهی معترض به سیاست‌های دولت فرانسه هستند که رئیس جمهور خود را رئیس جمهور اغنیا می‌خوانند و از توجه بیش از حد ماکرون به سیاست خارجی گلایه دارند. آن‌ها می‌گویند: ماکرون نگران جهان است و ما نگران آخر ماه.

مهمترین واقعه سال ۹۷/ جنبش جلیقه زرد‌ها

رویداد۲۴ جنبش جلیقه زرد‌ها که جنبش اعتراضی با مرکزیت پاریس فرانسه است که به سرعت به کشور‌های دیگری همچون بلژیک، هلند و حتی عراق گسترش یافت، در روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد. این جنبش یک الگوی جهان شمول از اعتراض مردمی علیه سیاست‌های دولتی بود؛ اما با لهجه به شدت فرانسوی.

ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان سی دو ساله شروع شد که در یکی از حومه‌های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند. او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازوئیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. ۲۲ اکتبر روزنامه «لوپریزین» گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.

پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند. همزمان شماری از کاربران فیسبوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان «بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت» این جریان اعتراضی از اواخر اکتبر فعال‌تر شد.

بر اساس قانون فرانسه رانندگان باید در وسائل نقلیه خود جلیقه‌های زردی را همراه داشته باشند که در صورت بروز حوادث اضطراری که باید به خاطر آن دور اتومبیل‌شان طناب بکشند و به پلیس زنگ بزنند، به تن کنند. این جلیقه‌ها در واقع دید این افراد را برای دیگر رانندگان بهتر می‌کند.

این جنبش در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد و در ادامه ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد. این جنبش اعتراضات خود را به نرخ بالای بیکاری نیز تسری بخشید. مخالفان ماکرون او را «رییس جمهور اغنیا» می‌خوانند. کاهش پرداخت مالیات برای برخی کسب و کار‌هایی که در واقع سودش به جیب ثروتمندان می‌رود، دلیل این نام گذاری است.

در میان شعار‌های جلیقه زرد‌ها، توجه بیش از حد ماکرون به سیاست خارجی مطرح بوده است. آن‌ها می‌گویند: ماکرون نگران جهان است و ما نگران آخر ماه.

تعداد زیادی از مردم از رشد اقتصادی فرانسه سودی نبرده‌اند و نرخ بیکاری ده درصد است. مساله اشتغالزایی یکی از مشکلات فرانسه است. فرانسه قواعد کارگری قابل توجهی دارد که کارفرما را از استخدام کارگر با قرارداد‌های بلندمدت بر حذر می‌کند.

دامنه تظاهرات به بلژیک هم کشیده شده‌ است و مردم معترض در این کشور نیز به اعتراض علیه گرانی قیمت سوخت در این کشور برخاستند. همچنین کم‌تر از یک ماه پیش از سالگرد آغاز انقلاب مصر، فروش جلیقه‌های زرد در این کشور با محدودیت و نظارت پلیس مواجه شد.

عتراضات جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه تا روز ۲۲ دسامبر ۱۰ کشته برجای گذاشته و طی آن ۴۳ هزار تن از جمله ۲۲۲ نیروی امنیتی زخمی و همچنین حدود ۴ هزار و ۳۴۱ نفر بازداشت شده‌اند. هزینه خسارت‌های وارده تا ۱٫۵ میلیون یورو، برآورد شده‌است.

افزایش اعتراض‌ها منجر به عقب‌نشینی دولت فرانسه در برابر معترضان شد. ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در ۱۲ آذر ۱۳۹۷ اعلام کرد که دولت افزایش مالیات بر سوخت را برای شش ماه به حالت تعلیق می‌آورد و افزایش قیمت برق و گاز هم معلق می‌شود. همچنین اعلان کرد که از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸ تا آخر همان ماه دربارهٔ مالیات و هزینه‌های دولتی «مشاوره عمومی» انجام خواهد شد.

امانوئل ماکرون در ۹ آذر ۱۳۹۷ در یک برنامه زنده وعده داد که حداقل حقوق ۱۰۰ یورو افزایش خواهد یافت و افزایش مالیات افراد بازنشستگان کم درآمد لغو می‌شود. همچنین کارفرمایان را موظف کرد که پاداشی معاف از مالیات به کارمندان خود بپردازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان