تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

آماده‌باش برای جنگ ۲۰۱۹/ همه پیامد‌های قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی

شب گذشته ترامپ به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اولین بار است که دولت آمریکا بخشی از یک دولت رسمی را در این فهرست قرار داده است.
قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی چه نتایجی خواهد داشت؟/ واکنش‌ها به تصمیم شاذ دولت ترامپ
 
رویداد۲۴ شب گذشته آمریکا در بیانیه‌ای سپاه پاسداران ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. تا کنون تنها سپاه قدس ایران در لیست قرار داشت و تمام مجموعه سپاه به عنوان گروه تروریستی شناخته نمی‌شد.
 
از سال ۱۹۹۳ تاکنون دولت‌های آمریکا ۶۰ سازمان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند، اما هیچ یک از آن‌ها یک سازمان دولتی نبوده است. این قانون از جمله قوانینی است که تحت جرائم فدرال به آن رسیدگی می‌شود و تا ۲۰ سال زندان نیز به عنوان جریمه در آن پیش بینی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به مخالفت بسیاری از مقامات امنیت ملی دولت ترامپ با این اقدام او اشاره کرده و نوشته مقامات امنیت ملی معتقدند ایران ممکن است اقدام متقابل علیه نیرو‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در منطقه را کلید بزند.
 
بر اساس این گزارش، این تصمیم روز گذشته اعلام شده، اما قرار است از ۱۵ آپریل عملیاتی شود. در بغداد که مقامات آن با ایران روابط نزدیکی دارند، مقامات آمریکایی گفته‌اند که هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر چگونگی اجرای این سیاست دریافت نکرده‌اند.
 

نشنال پست مدعی شده این زمان باقیمانده تا ۱۵ آپریل برای در نظر گرفتن جریمه‌های لازم علیه کسانی است که به این سازمان کمک می‌کنند یا به نوعی با آن در ارتباط هستند. از سویی این اقدام به واشنگتن اجازه می‌دهد هر فردی که با این واحد نظامی در ارتباط است را به آمریکا ممنوع السفر کند.
 
به گفته نشریه نیویورک تایمز، زمان بندی اعلامیه ترامپ با هدف تقویت دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات پیش رو بوده است.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ نتانیاهو در توییتر خود از این اقدام ترامپ تشکر کرده و نوشته است که بار دیگر ترامپ تلاش کرد تا جهان را از شر تهاجم و تروریسم ایران در امان نگه دارد.  او در یک توییت به زبان عبری نیز نوشت: از شما (ترامپ) تشکر می‌کنم که یکی دیگر از درخواست‌های مهم من را جامه عمل پوشاندید.
 
ماه گذشته دونالد ترامپ در اطلاعیه عجیب دیگری، بلندی‌های جولان که از نظر سازمان ملل نیز بخشی از سرزمین سوریه است متعلق به اسرائیل خوانده بود.
 
پمپئو در گفت‌وگو با فاکس نیوز هرگونه ارتباط زمان بندی اعلام قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی با انتخابات اسرائیل را رد کرده و گفته این اتفاق امروز افتاد، چون امروز روزی بود که ما آماده اعلام آن بودیم.
 
به گزارش نشنال پست با همه این احوال نتانیاهو که به جرم فساد در اسرائیل با مشکلاتی در مبارزه انتخاباتی خود دست و پنجه نرم میکند، اعتبار این اقدام آمریکا را به نام خود زده و از رییس جمهور آمریکا بابت عمل کردن به خواسته‌های خودش تشکر کرده است.
 
 
واکنش‌ها به اطلاعیه ترامپ درباره قرار دادن نام سپاه در گروه‌های تروریستی چه بود؟
 
 
واکنش مخالفان و دشمنان ایران به این بیانیه بسیار سریع بود. علاوه بر نتانیاهو که در یک بیانیه رسمی در توییتر خود از اقدام دولت ترامپ تشکر کرده، تد کروز سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز به سرعت این اقدام را قدمی حیاتی در ادامه تحریم‌ها خوانده است.
 
سناتور مایکل مک کول جمهوری خواه نیز در بیانیه‌ای این اقدام را پایانی بر شناختن سپاه به عنوان یک نیروی نظامی عادی خوانده است.
 
مجاهدین خلق نیز به سرعت از ترامپ تشکر کرده و در بیانیه‌ای این اقدام را قدمی لازم برای صلح، امنیت و ثبات در خاومیانه خوانند که قدمی ضروری و برای پایان دادن به جنگ و تروریسم در منطقه و جهان بوده است.
 
پس از این اتفاق، شورای امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای نام مقر مرکزی نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی ایران قرار داد.
 
کریم النوری از سران حزب البدر عراق و یکی از شخصیت‌های پرنفوذ شیعه در این کشور نیز اعلام کرد: این اقدام آمریکا تاثیر چندانی نخواهد داشت اما فشار بر عراق افزایش خواهد یافت چرا که عراق به دنبال تقویت روابط خود با ایران است.
 
برخی مقامات آمریکا گفته‌اند که این اقدام عملا ۱۱ میلیون تن از اعضای سپاه را که در ایران زندگی می‌کنند یا به نوعی به این سازمان نظامی تحت عنوان بسیج وابسته‌اند را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
وزارت خارجه آمریکا نیز بلافاصله بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از سپاه قدس به عنوان واحد برون مرزی سپاه پاسداران و رهبر این واحد یعنی قاسم سلیمانی انتقاد کرد. این بیانیه در حالی تنها سپاه قدس را خطاب قرار داده که پیش از این نیز این واحد در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داشت.
 
به گزارش نیویورک تایمز، مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا از جمله جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک با تصمیم ترامپ مخالف بوده‌اند و استدلال آن‌ها این بوده که این اقدام به سران ایران بهانه‌ای می‌دهد تا علیه نیرو‌های آمریکایی در خارج از جمله علیه نیرو‌های عملیات ویژه و واحد‌های شبه نظامی تحت فرماندهی سیا اقدام کند.
 
به گفته مقامات دولت ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی فشار آورده‌اند.
 
به گزارش رویداد‌۲۴ بریان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و نیتن سیلز هماهنگ کننده بخش مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه این تصمیم را ناشی از مشاوره دولت با آژانس‌های مختلف در دولت خوانده‌اند، اما حرفی درباره نگرانی گروه‌های نظامی و جامعه اطلاعاتی آمریکا از این اقدام نزده‌اند.
 
هوک گفته این تصمیم مانع از پیگیری دیپلماسی از سوی ما نخواهد شد و آمریکا بار‌ها با اعضای گروه‌هایی که تحت تحریم بوده‌اند ارتباط برقرار گرفته یا حتی با آن‌ها مذاکره داشته است.
 
برخی مقامات آمریکایی که نامشان برده نشده به آسوشیتدپرس گفته‌اند قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معنا نیست که ارتش آمریکا به سرعت با سپاه مانند القاعده یا داعش یا شبه نظامیانی شبیه به این‌ها عمل کرده و می‌تواند آن‌ها را مورد هدف قرار دهد.
 
یکی از این مقامات گفته این بیانیه به معنای اعلان جنگ علیه ایران یا کشتن تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها نیست. قطعا نیست. ارتش آمریکا هنوز هیچ دستور مستقیمی در رابطه با هدف قرار دادن نیرو‌های ایرانی دریافت نکرده است.
 
آژانس خبری فرانسه در گفت‌وگو با سه تن از مقامات ایران نوشته این سه مقام ایرانی گفته‌اند با وجود نگرانی زیاد، واکنش ایران دیپلماتیک و آرام خواهد بود.
 
جفری پرسکوت یکی از مقامات ارشد در دولت اوباما گفته این اقدام تاثیر معکوس خواهد داشت.
 
وندی شرمن عضو ارشد وزارت خارجه دولت اوباما نیز گفته دولت اوباما قصد داشت سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، اما این کار را نکرد چرا که هیچ تاثیر عملی‌ای نداشت و در عوض آمریکایی‌ها را در خطر می‌انداخت. در عین حال عملا این گروه تحت تحریم‌ها قرار داشت. او گفته با قرار دادن نام ارتش یک کشور خارجی در فهرست سازمان‌های تروریستی، ما نیرو‌های خودی را در خطر می‌اندازیم به ویژه اینکه نیرو‌های آمریکایی در عراق که در نزدیکی ایرانند.

مت لویت یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا و رییس برنامه ضد تروریسم در موسسه واشنگتن گفته این حرکت تبعات ناخواسته‌ای در پی خواهد داشت. روسیه و چین ممکن است آژانس‌های آمریکایی را برای اقدامات جریمه‌اش در فهرست گروه تروریستی قرار دهند یا عراق نیز در دوراهی سختی قرار خواهد گرفت چرا که این کشور طرف قرارداد خرید برق از ایران است و با سپاه نیز روابط نزدیکی دارد.

او گفته زمانی که شما چنین اقدامی می‌کنید سوال بزرگ این است که در نهایت چه چیزی قرار است به شما برسد؟ شاید این اقدام فوایدی داشته باشد، اما این فواید چشمگیر نیستند.
 
بیشتر بخوانید: تاثیر حقوقی قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی چیست؟

نشنال پست نوشته مقامات آمریکایی می‌گویند قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی قدم بعدی دولت در کمپین حداکثر فشار علیه ایران بوده است. اما این حرکت، اقدامات آمریکا در عراق را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد امنیتی آلمان به نشنال پست گفته اقدام آمریکا بدون محدودیت نیست چرا که سپاه شاید یک سازمانی باشد که در اقدامات تروریستی دست دارد، اما اروپا بعید است که با سیاست آمریکا همراهی کند چرا که آن‌ها با ایران روابط دیپلماتیک و تجاری دارند.

این مقام آلمانی که نامش برده نشده گفته: از یک منظر کار ترامپ درست بوده. سپاه در امور خاورمیانه و اقدامات تروریستی در اروپا دست داشته.

جیسون بیلزاکیس یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا نیز گفته به عقیده او قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یک اقدام کاملا سمبلیک با مصرف داخلی بوده که نتایج کشنده و مرگباری برای نیرو‌های آمریکایی خواهد داشت.

او گفته این اقدام میتواند قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را وادار کند به نیرو‌های شیعه تحت کنترلش اجازه اقدام متقابل علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق را بدهد. شاید او از نیرو‌های شیعه بخواهد که علیه دارایی‌ها و اماکن آمریکایی در منطقه سبز بغداد عمل کنند.
 
این مقام سابق آمریکا گفته: تنها فایده نظری این اقدام این است که به وزارت دادگستری مجوز تعقیب قضایی افرادی که به نوعی از سپاه حمایت می‌کنند داده می‌شود. این وزارتخانه در سال ۲۰۰۱ نیز دستور مشابهی از جرج بوش گرفته بود.

آنتونی راپا کارشناس امور تجارت بین الملل در این باره به واشنگتن پست گفته قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی این سوال را ایجاد می‌کند که کدام افراد یا کمپانی‌های غیر آمریکایی به دلیل ارتباط تجاری با کمپانی‌های تجاری ایرانی تحت کنترل سپاه مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
 
تریتا پارسی موسس شورای ایرانیان آمریکا در این باره گفته این حرکت باب هرگونه مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا را خواهد بست و زمانی که باب دیپلماسی بسته شود، زمینه برای جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 
گروه امنیت ملی که متشکل از مقامات دولت اوباماست در بیانیه‌ای اعلام کرده این اقدام آمریکا نیرو‌های آمریکایی و توافق هسته‌ای که هنوز ایران به آن پایبند است را به خطر خواهد انداخت. اقدام امروز دولت یک تاکتیک گل به خودی و خطرناک دیگر از سوی دولت است که نیرو‌های آمریکایی را در خطر انداخته و هیچ سودی به جز رسیدن دولت ترامپ به هدفش یعنی از بین بردن توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز بعد از افشای خبر احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در ماه گذشته توسط این روزنامه، اختلافات در دولت ترامپ بالا گرفته است. تصمیم نهایی در مورد فهرست گروه‌های تروریست با وزارت خارجه آمریکاست.
 
 
قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی چه تاثیری خواهد داشت؟
 
 
اقدام آمریکا طیف گسترده‌ای از اثرات را به دنبال خواهد داشت. از تاثیرات اقتصادی گرفته تا تحریم‌های مسافرتی برای اعضای سپاه و کمپانی‌ها و افراد مرتبط با این سازمان.

به گزارش رویداد‌۲۴ در زمان جنگ عراق و در میانه دهه ۲۰۰۰ میلادی، نیرو‌های نظامی ایران و شرکایشان شیعیان عراق را برای مبارزه با نیرو‌های آمریکایی آموزش دادند. وزارت دفاع آمریکا مدعی است که دست کم ۶۰۳ تن از پرسنل نظامی آمریکا در عراق توسط نیرو‌های مبارز مورد حمایت ایران کشته شده‌اند که این به معنای کشته شدن ۱۷ درصد از کل آمریکایی‌هایی است که در منطقه خدمت می‌کردند.
 
زمانی که داعش ظهور کرد، سپاه قدس ایران بار دیگر به آموزش نیرو‌های شیعه در عراق برای بازپس گرفتن سرزمین‌های این کشور کمک کرد. نیرو‌های آمریکایی نیز بخشی از کمپین علیه داعش بودند که این یعنی در این دوران ایران و آمریکا در یک جبهه می‌جنگیدند.
 
بسیاری از مقامات عراقی با تصمیم اخیر آمریکا مخالفند چرا که این تصمیم به معنای اعمال محدودیت‌های سفر و تحریم‌های اقتصادی علیه نمایندگان شیعه دولت و دیگر عراقی‌هایی است که با ایران رابطه نزدیک دارند. این فشار‌های جدید آمریکا علیه ایران میتواند به محبوبیت ایده محدود کردن دست آمریکایی‌ها در عراق نیز کمک کند.
 
نیویورک تایمز در یادداشتی مدعی شده در روز‌های اخیر مقامات وزارت خارجه آمریکا از مایک پمپئو خواسته بودند که اعلام خبر را به تاخیر بیاندازد چرا که این خبر می‌تواند تاثیراتی بر برخی کشور‌های دیگر داشته باشد. اما به گفته مقامات دولت، پمپئو این استدلال‌ها را رد کرده است.
 
بر اساس قانون میهن پرستی آمریکا، مقامات سطح پایین می‌توانند جلوی ورود خارجی‌هایی که با سازمان‌هایی که به عقیده این مقامات با استاندارد‌های موسع تروریستی همخوانی دارند را به آمریکا بگیرند. حتی زمانی که دولت آمریکا به طور رسمی برچسب تروریسم به یک سازمان نداده باشد. تا امروز مقامات آمریکایی هرگزا این قوانین را حمل بر مجوز تروریست خواندن یک نهاد دولتی نکرده بودند.
 
تصمیم دولت ترامپ این سوال را ایجاد می‌کند که آیا سرویس‌های اطلاعاتی دولت‌هایی که از خشونت استفاده می‌کنند نظیر اسرائیل و پاکستان و روسیه نیز می‌توانند مشمول این قاعده شوند یا خیر؟ اگر چنین چیزی باشد، مقامات آمریکایی باید از دادن ویزا به همه کسانی که در این آژانس‌ها کار می‌کنند خودداری کنند. مقامات وزارت خارجه می‌گویند اطلاعیه جدید آمریکا به همین معناست، ولی جزییات هنوز گفته نشده است.
 
دولت جرج بوش طیف گسترده‌ای از اقدامات سخت را علیه ایران در زمان جنگ عراق در نظر گرفته بود، اما از این کار خودداری کرده بود. اقدام ترامپ فاصله دولت او با ایران و دولت‌های اروپایی که هنوز به برجام پایبندند را بیشتر خواهد کرد.
 
واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشته عدم اعطای معافیت از تحریم‌ها به علاوه تصمیم اخیر آمریکا به این معناست که نیرو‌ها و دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند با مقامات لبنانی و عراقی که با سپاه در ارتباطند، حرف بزنند. این ارتباطات در حال حاضر بین مقامات آمریکایی و عراقی که با شبه نظامیان شیعه عراق در ارتباطند یا در لبنان در جریان است.

پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نگران قطع شدن این ارتباطات هستند. این نگرانی‌ها دولت‌های قبل را از اتخاذ تصمیم مشابه باز داشته بود چرا که این ملاحظات چندین دهه است که وجود دارد.
 
وزارت دادگستری آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که هر گونه نقض قوانین را دنبال خواهد کرد، اما مقامات این وزارتخانه از نحوه پیگیری و تفسیر این قانون حرفی نزده اند.
 
معنی واژه «کسانی که از سپاه حمایت می‌کنند» مشخص نیست و ممکن است تفسیر آن شامل حال صد‌ها کمپانی اروپایی یا مدیران این کمپانی‌ها شده و آن‌ها از سفر به آمریکا منع شوند یا حتی جرایمی را به آن‌ها نسبت بدهند که در نهایت دست آمریکایی‌ها برای کار با شرکای خارجی‌شان بسته می‌شود.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، تصمیم اخیر صد‌ها کمپانی و مدیر عامل خارجی را در خطر ممنوعیت سفر به آمریکا و پیگرد قانونی در صورت نقض این قاعده قرار خواهد داد.
 
پایگاه خبری «مایتی» که عمدتا اخبار مرتبط با نیرو‌های نظامی آمریکا را پوشش میدهد در گزارشی به همه آنچه با قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتفاق می‌افتد اشاره کرده است.

در این گزارش گفته شده بر اساس حکم حکومتی ناشی از قرار گرفتن نام گروه‌ها در فهرست تروریست، محدودیت‌های مالی اعمال شده باید توسط شهروندان آمریکا و متحدان این کشور علیه گروه مزبور اعمال شود. آمریکایی‌ها و کمپانی‌های آمریکایی نمیتوانند «آگاهانه» ابزار حمایت از این سازمان‌ها را فراهم کنند. از همه این‌ها مهمتر حمایت‌هایی با ابزار‌های ارزی و پولی یا اوراق مالی، خدمات مالی، آموزشی، توصیه‌های کارشناسی یا همکاری، ارائه خانه‌های امن، ارائه مدارک هویتی اشتباه، ابزار‌های ارتباطی، تسهیلات، سلاح، مواد منفجره، پرسنل، حمل و نقل و دارایی‌های فیزیکی است. دارو و اقلام مرتبط با ادیان از این فهرست مستثنا شده اند.
 
این رسانه همچنین در یادداشت خود نوشته: اعضای سپاه و افرادی که با آن در ارتباط هستند نیز ممکن است از آمریکا اخراج شوند و هر کمپانی‌ای که دارایی‌های سپاه را نگهداری میکرده باید به دفتر دارایی‌های خارجی آمریکا موسوم به اوفک اطلاع رسانی کند.
 
از همه این‌ها مهم‌تر اینکه این قانون به آمریکا اجازه استفاده از ابزار‌های نظامی علیه گروه‌های تروریستی را اعطا میکند.
 
قانون آمریکا به نیرو‌های نظامی این کشور اجازه استقرار در بیش از ۱۵۰ کشور برای اجرای عملیات‌های ضد تروریستی را داده است. در این میان نام عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و جا‌های دیگر دیده می‌شود. اگر ترامپ سعی کند این قانون به سپاه تسری دهد، میتواند از همه نیرو‌های نظامی آمریکا علیه واحد‌های سپاه در سراسر جهان استفاده کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان