تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

راهنمای کلی چیدمان مبلمان و اثاثیه

راهنمای کلی چیدمان مبلمان و اثاثیه و قوانین دکوراسیون
راهنمای کلی چیدمان مبلمان و اثاثیه
رویداد۲۴ ️‎معمولا بین طراحان داخلی یک گفته معروف هست که می‌گوید: "دو بار اندازه‌گیری کن، یک بار دکوراسیون را انجام بده" یا چیزی شبیه به این. فضاسازی و جایگذاری صحیح مبلمان یکی از مسائل بسیار مهم است. امروزه اکثر افراد دارای اتاق‌ها و فضا‌های زندگی کوچکی هستند، بنابراین فضای خانه باید به گونه‌ای طراحی شود که برای گذاردن یک نوشیدنی روی میز به دردسر نیفتید یا هنگام تماشای تلویزیون مجبور نباشید گردن خود را خم کنید. باید به راحتی بتوانید در اتاق نشین و خانه خود راه بروید؛ و در راه طراحی فضای داخلی خانه و چیدمان اثاثیه به خاطر داشته باشید که قانون‌ها برای شکسته شدن وضع میشوند! همانطور که پابلو پیکاسو می‌گوید: قوانین را مانند یک حرفه‌ای و یک رد متخصص بیاموزید و مانند یک هنرمند از آن‌ها تخطی کنید.

فاصله بین مبل تا میز قهوه

در چیدمان مبلمان، قانونی وجود دارد که می‌گوید فاصله بین میز قهوه تا کاناپه باید بین ۳۵.۵ تا ۴۶ سانتی‌متر باشد. این فاصله برای دسترسی فرد به مجلات بسیار مناسب است و در عین حال فضای کافی برای پا‌ها وجود دارد.
 
ارتفاع میز قهوه

ارتفاع میز‌های قهوه بسیار متغیر است، اما باید به منظور سهولت در دسترسی اندازه آن‌ها به صورت استاندارد هم راستای ارتفاع کاناپه باشند.

تناسب اندازه‌های میز قهوه با کاناپه

اندازه میز قهوه باید ۲/۱ تا ۳/۲ اندازه کاناپه باشد. اندازه‌گیری دقیق آن ممکن است ممکن نباشد، اما بهتر است در هنگام خرید میز قهوه وسطی دقت کنید که به لحاظ ظاهری کمی از نصف کاناپه بزرگ‌تر باشد.
 
فاصله بین صندلی و گل میز‌ها

گل میز باید بیشتر نزدیک به مبل باشند تا کاناپه. بهتر است در فاصله‌ای قرار بگیرند که به راحتی بتوان روی آن‌ها نوشیدنی قرار داد. برای این کار روی تک تک مبل‌ها بنشینید و تصور کنید می‌خواهید نوشیدنی یا مجله‌ای را از روی گل میز بردارید.
 
ارتفاع هر گل میز:

ارتفاع گل میز نباید بیشتر از ارتفاع دسته مبل یا صندلی کنار آن باشد و از نشیمنگاه مبل نیز نباید کوتاه‌تر باشد. بهترین ارتفاع برای آن ۳ اینچ کوتاه‌تر از دسته مبل باشد. برای مبل‌ها و صندلی‌های بدون دسته میز نباید بیش از ۸ اینچ از ارتفاع صندلی بیشتر باشد. ‎
 
فاصله میان مبل‌ها و صندلی‌ها

فاصله میان افرادی که روی مبل‌ها و صندلی‌های گرداگرد یک اتاق می‌نشینند و می‌خواهند مکالمه‌ای گرم و دوستانه با هم داشته باشند باید بین ۳ تا ۱۰ فوت باشد. البته مسلما این قانون برای افرادی که با هم روی یک کاناپه یا مبل دو نفر می‌نشینند صادق نیست.
باید بین هر یک از مبلمان بن ۳۰ تا ۳۶ اینچ فاصله باشد تا از ایجاد احساس شلوغی و ازدحام جلوگیری شود.
 
اندازه فرش یا قالیچه

یکی دیگر از عناصر مهم در چیدمان مبلمان، قالیچه‌ها و فرش‌ها هستند که باد حتما ۶ اینچ با دیوار فاصله داشته باشند. بهترین فاصله فرش تا دیوار در اتاق‌های بزرگ ۲۴ اینچ و در فضا‌های کوچک بین ۱۲ تا ۱۸ اینچ است. با این حال در تمامی اتاق‌ها اندازه فرش باید به گونه‌ای باشد که زیر دو پایه کاناپه و مبل‌ها قرار بگیرد.
 
ارتفاع تلویزیون

به منظور کاهش بازتاب و حصول اطمینان از موقعیت خوب برای تماشای تلویزیون، باید افراد کمی رو به پایین نگاه کنندو بنابراین ارتفاع بهینه برای مرکز نمایشگر، ۳۰ اینچ بالاتر از ارتفاع کوتاه‌ترین مبل یا صندلی درون اتاق است. اگر قصد ندارید تلویزیون را به دیوار آویزان کنید حتما میز تلویزیونی با اندازه مناسب را انتخاب کنید.
 
فاصله بین تلویزیون تا کاناپه
 
این فاصله تا حد بسیار زیادی به اندازه و کیفیت تلویزیون بستگی دارد، البته در این میان نباید سلیقه خود برای دور یا نزدیک نشستن به تلویزیون را هم نادیده بگیرید. قانون موجود در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلمان و اثاثیه می‌گوید فاصله میان تلویزیون و محل نشستن باید ۱.۵ برابر اندازه قطری صفحه نمایشگر تلویزیون باشد. ‎
 
ارتفاع تابلو هنری دیوارکوب

تابلو‌ها و دیوارکوب‌ها معمولا باید طوری روی دیوار قرار بگیرند که وقتی می‌ایستیم چشم دقیقا روبروی مرکز تابلو باشد و با نگاه ما هم راستا باشد یعنی تقریبا ۵۷ اینچ از سطح زمین فاصله داشته باشد. معمولا در اتاق‌هایی که افراد اکثر مواقع بصورت نشسته اوقات می‌گذرانند، ممکن است ترجیح بر این باشد که ارتفاع دیوارکوب‌ها نیز به صورت نشسته تنظیم شوند تا افراد مجبور نباشند برای دیدن تابلو‌ها به بالا نگاه کنند. تابلو باید از زمین، سقف، یا لبه دیوار بین ۶ تا ۱۲ اینچ فاصله داشته باشد.

این‌ها نکات ظریفی است که اگر در چیدمان مبلمان و اثاثیه خانه رعایت شود، فضای خانه مطلوب‌تر و دلنشین‌تر خواهد شد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.
برچسب ها: دکوراسیون ، چیدمان ، مبل
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان