تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

مزایا و معایب دارو‌های ضد افسردگی

دارو‌های ضد افسردگی معمولا برای درمان انواع اختلالات افسردگی به کار می‌روند. افسردگی، عارضه‌ای است که با علائم روحی و هیجانی، رفتاری و ادراکی خود را نشان می‌دهد و می‌تواند نتیجه‌ی ترکیبی از عوامل باشد مانند استرس، ژنتیک و عدم تعادل هورمونی در مغز.
مزایا و معایب دارو‌های ضد افسردگی
رویداد۲۴ با توجه به دارو‌های ضد افسردگی گوناگونی که برای درمان افسردگی‌های خفیف تا شدید در دسترس است، نگرانی بابت اینکه کدام دارو را مصرف کنید به تنهایی می‌تواند اضطراب‌تان را افزایش بدهد. درمان افسردگی انواع زیادی دارد و انتخاب مناسب‌ترین درمان می‌تواند وقت گیر و گیج کننده باشد.

دارو‌های ضد افسردگی معمولا برای درمان انواع اختلالات افسردگی به کار می‌روند. افسردگی، عارضه‌ای است که با علائم روحی و هیجانی، رفتاری و ادراکی خود را نشان می‌دهد و می‌تواند نتیجه‌ی ترکیبی از عوامل باشد مانند استرس، ژنتیک و عدم تعادل هورمونی در مغز. دارو‌های ضد افسردگی، تعدیل هورمون‌هایی را هدف می‌گیرند که هیجانات و خلق و خوی ما را تشکیل می‌دهند. این دارو‌ها می‌توانند تمرکز را بالا ببرند، خلق و خو را بهتر کنند، خواب و اشتها را افزایش بدهند.

دارو‌های مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین، دارو‌های ضد افسردگی متداولی هستند که برای افسردگی‌های متوسط تا شدید تجویز می‌شوند. این دارو‌ها معمولا بی‌ضررتر از سایر دارو‌های افسردگی بوده و عوارض جانبی کمتری دارند. دارو‌های مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین که بیشتر پزشکان تجویز می‌کنند از برند‌های پروزاک، زولوفت، سلکسا، لکساپرو، پاکسیل و ویبرید هستند.

هر یک از این دارو‌ها قابلیت خاص خود را برای درمان افسردگی دارند و معمولا متناوبا عوض می‌شوند تا ترکیب مناسب جهت درمان بیمار پیدا شود. از این دارو‌ها برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات خواب، میگرن، درد‌های مزمن، اختلالات خوردن و اعتیاد نیز استفاده می‌شود.

مزایا و معایب دارو‌های ضد افسردگی و کاربرد آن‌ها

دارو‌های ضد افسردگی اساسا برای کنترل علائم و علت اصلی افسردگی به کار می‌روند. شاید لازم باشد بیمار تا چند ماه و یا حتی چند سال، هر روز دارو مصرف کند. همچنین ممکن است دارو همراه با سایر درمان‌ها مانند گروه درمانی، طب سوزنی و تکنیک‌های آرامسازی تجویز شود. تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه طبیعی و خواب منظم نیز می‌تواند علائم را تسکین بدهد.

دارو‌های ضد افسردگی شاید همگی هدف‌های مشابهی داشته باشند، اما ممکن است عوارض جانبی آن‌ها در افراد متفاوت باشد. عوارض جانبی دارو‌های ضد افسردگی طیف‌های گوناگون دارند؛ از خفیف تا شدید. دارو‌های ضد افسردگی درست مانند دارو‌هایی که بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسند، مزایا و معایبی دارند.

مزایا

مشخص کردن هورمونی که موجب افسردگی شده است
بهبود وضعیت خواب جهت پیشگیری از بیخوابی
عوارض جانبی تنها تا دو هفته وجود دارند
ایجاد شفافیت ذهنی
افزایش انگیزه
تقویت تمرکز و توجه
آرام کردن اعصاب
تقویت اعتماد بنفس
درمان هر درد و ناراحتی توام با علائم
کاهش خستگی
اعتیاد آور نیستند
 
مزایا و معایب دارو‌های ضد افسردگی
معایب

افزایش افکار افسردگی در ابتدای مصرف
افزایش اضطراب
در صورت فراموش کردن دوز مصرفی ممکن است منجر به بروز افکار منفی شود
شاید هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا اثر خود را نشان بدهند
شاید لازم باشد دارو‌های گوناگون آزموده شوند تا نوع مناسب فرد پیدا شود
کاهش میل جنسی و حساسیت پذیری و افت توانایی رسیدن به ارگاسم یا نعوظ در مردان
کاهش توان باروری
کاهش تراکم استخوان
سرگیجه، خشکی دهان، حالت تهوع، درد عضلانی، راش‌های پوستی و اسهال
خونریزی معده یا رحم
کاهش قابلیت انعقاد خون
اسپاسم‌های عضلانی و تیک عصبی
از دست دادن کنترل حرکتی
تداخل با سایر دارو‌های تجویزی
از دست دادن میزان تاثیر گذاری به مرور زمان
بروز علائم بیخوابی، خستگی، تاری دید و از دست دادن هماهنگی بدن بعد از قطع مصرف دارو
ممکن است موجب زایمان زودهنگام جنین در حال رشد شود
ممکن است از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود
افزایش افکار خشونت آمیز یا خود کُشی

در میان عوارض جانبی دارو‌های ضد افسردگی، افکار خود کشی می‌تواند جدی باشد. مطالعه‌ای که در British Medical Journal منتشر شد نشان می‌دهد دارو‌های رایج ضد افسردگی، احتمال خود کشی را در افراد زیر ۱۸ سال دو برابر می‌کنند.

البته با اینکه مطالعات زیادی با نتایج مشابه وجود دارند، اما ارتباط مستقیمی میان مصرف دارو‌های ضد افسردگی و ارتکاب به خود کشی مشاهده نشده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد افزایش احتمال خود کشی در میان نوجوانان دچار افسردگی می‌تواند به خود بیماری مربوط باشد نه به دارو‌های ضد افسردگی.

یافته‌های این مطالعه بر اساس آزمایشاتی هستند که ریسک خود کشی را قبل، حین و بعد از مصرف دارو بررسی کرده‌اند. یافته‌ها حاکی از آن هستند که افکار خود کشی، پیش از شروع مصرف دارو نیز وجود داشته‌اند.

تشخیص افسردگی شامل علائم متعددی می‌شود و درمان آن نیز به ترکیبی از چند راهکار نیاز دارد. شاید در ابتدا، دارو‌های ضد افسردگی تنها انتخاب خیلی از پزشکان در درمان علائم افسرگی باشند. دارو‌های ضد افسردگی هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند و ممکن است عوارض جانبی‌شان روی هر کسی متفاوت باشد. ضمنا دارویی که برای یک بیمار مفید و موثر است ممکن است برای بیماری دیگر بی فایده باشد.
 
منبع: برترین ها
نظرات شما
پیشخوان