تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
در آستانه ماه رمضان؛

چرا برنج، شکر و خرما گران شد؟ مدیرکل وزارت صنعت: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

مدیرکل وزارت صنعت گفت: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه که می دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است .

چرا برنج، شکر و خرما گران شد؟ مدیرکل وزارت صنعت: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

رویداد۲۴ محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: از ابتدای امسال تامین کالا‌های اساسی را به ثبات و آرامش رسانده ایم.

وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده ایم تامین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تامین این کالا اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود.

کلامی گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود ۲ میلیون تن در داخل و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می‌شود.

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت افزود: آنچه که دولت وارد کرده­ است با حداکثر نرخ­ ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، اما در قیمت برنج تولید داخل به دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد.

وی گفت: آسیب خزانه‌های نشاء برنج به دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز ۴ هزار­ و ۲۰۰ تومانی برای امسال تامین می‌کند.

وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آن‌ها باید پاسخگو باشند، اما براساس آنچه که می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است.

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: نیاز کشور حدود دو میلیون ۴۰۰ هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود، اما در سال ۹۷ به دلیل بارندگی‌ها نیشکر با تاخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت.

کلامی افزود:­ ۶۰۰ هزار تن ذخایر شکر است­ و به هر کس بخواهد­ شکر می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن برنج با نرخ هفت هزار و ۴۰۰ تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱، ۲۰ هزار تن شکر و ۲۰ هزار تن روغن برای خانوار‌ها ­در نظر گرفته­ شده است.

کلامی گفت: ۱۲۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: توزیع این اقلام به وسیله تعاونی­‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و صنوف است.

وی گفت: ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۵ هزار تن گوشت قرمز درماه مبارک رمضان توزیع می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل بخشی به بازار درمقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار دهد، اما وزارت جهادکشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در دراز­ مدت نادرست می‌داند و اعلام کرده­ است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است در حالی که ما باید ۵ روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم.

وی گفت: ۳۵۰­ هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاروزی هستیم.

کلامی ادامه داد: نباید دلال واسطه گری در موجودی خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان قیمت آن کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزارت صمت ، قیمت شکر
نظرات شما
پیشخوان