تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گرانی دوباره در آستانه ماه رمضان/ قیمت کره دو برابر می‌شود

کره از شمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و افزایش قیمت خواهد داشت، افزایش قیمت کره روی محصولات وابسته به کره هم تاثیرگذار خواهد بود.

ارز دولتی کره آب شد؛ لبنیات هم گران شد

رویداد۲۴ طی روزهای گذشته اخباری از افزایش قیمت خرما، برنج و شکر در آستانه ماه رمضان منتشر شد و اخیرا نیز زمزمه‌های افزایش قیمت لبنیات به گوش می‌رسد؛ در حالیکه اواخر فروردین ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شدن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز خبر داده بود، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از حذف شدن ارز دولتی برای واردات کره، حبوبات و چای خبر داد.

بر اساس همین مصوبه ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی برای واردات آنها استفاده خواهد شد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص حذف ارز دولتی کره می‌گوید: واردات کره از کشور‌های نیوزلند، استرالیا، هلند، آلمان و فرانسه و با ارز دولتی صورت می‌گرفت و اخیرا اعلام شده که دلار ۴۲۰۰ تومانی به این کالا تعلق نمی‌گیرد در نتیجه قیمت کره نیز افزایش تا دو برابری خواهد داشت.

او می‌گوید: هزینه‌های حقوق و دستمزد بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش نرخ لبنی‌ها برای جبران افزایش هزینه‌های تولید، منطقی است، ضمن آنکه کره از دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و افزایش قیمت نیز خواهد داشت. افزایش قیمت کره روی محصولات وابسته به کره هم تاثیرگذار خواهد بود. 

او ادامه می‌دهد: البته برای ماه رمضان موجودی کره با دلار ۴۲۰۰ تومانی هنور در انبار‌ها هست و کمبودی وجود ندارد، اما با توجه به تغییرات دستمزد‌ها و هزینه مربوط به بسته بندی، حمل و نقل و سوخت قیمت لبنیات نیز تغییر خواهد کرد.

باکری می‌گوید: هر زمان از سوی کارخانجات مدارک مربوط به هزینه‌های سال جاری ارسال و تورم سال ۹۸ نیز مشخص شود نرخ‌های جدید با صلاحدید سازمان حمایت اعلام خواهد شد.

او در خصوص تفاوت نرخ لبنیات در برند‌های مختلف نیز می‌گوید: این موضوع به بهای تمام شده صنایع وابسته است و مسلما کارخانجات مختلف محصولات گوناگون خود را با قیمت‌های مشابهی به بازار عرضه نخواهند کرد.

باکری ادامه می دهد: چنانچه نرخ شیر خام افزایش یا کاهش یابد، نرخ محصولات لبنی هم ناگزیر باید اصلاح شود. ولی امسال قیمت لبنیات متناسب با رشد بهای تمام شده اصلاح نشده و به رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لبنیات در سال جاری هیچ تغییری نکرده است، این روند تولید برای برخی از تولیدکنندگان زیانده است، اما اصلاح قیمت لبنیات نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان