تاریخ انتشار: ۰۶:۰۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گرانی لبنیات و جریمه چند صد میلیونی یک تولیدکننده/ رییس اتحادیه مواد لبنی: شرکت‌ها با وجود جریمه‌های سنگین باز هم گرانفروشی می‌کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران گفته است دامداران موظف هستند شیر را با قیمت مصوب دولت یا همان نرخ ۱۵۷۰ تومانی عرضه کند، اما استدلال کارخانجات بر این است که دامداران از این نرخ مصوب تخطی کرده و شیر را با قیمت نزدیک به ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند.
رویداد۲۴ افزایش بیش از حد قیمت لبنیات در ۲ ماه گذشته اعتراض بسیاری از مردم را به دنبال داشت؛ درحالی که تا پیش از کاهش نرخ دلار بسیاری از کارخانه‌داران علت گرانی‌ها را به بالارفتن قیمت ارز در تهیه مواد اولیه ربط می‌دادند، با کاهش قیمت محسوس ارز در هفته‌های اخیر گمانه زنی‌ها بر این بود که کارخانه‌ها نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام کنند اما این اتفاق نه تنها رخ نداد و قیمت‌ها اصلاح نشد بلکه ۳ شرکت لبنی معتبر در اقدامی یکجانبه و بدون هماهنگی با سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند.
 
دراین میان، شرکت میهن با کاهش قیمت مواد اولیه، اصلاحیه قیمتی را روی محصولات خود درج کرده و قیمت‌ها را کاهش داده است.
 
از تخلف شرکت‌های لبنی گران فروش تا جریمه‌های میلیونی / رییس اتحادیه مواد لبنی: باوجود جریمه‌های سنگین شرکت‌ها باز هم گران فروشی می‌کنند / دامداران شیر ۱۵۷۰ تومانی را عرضه نمی‌کنند

بازار لبنیات نشان می‌دهد که قیمت کالا‌های پرمصرف منتهی به ۱۳مهرماه حکایت از آن دارد که شاخص گروه لبنیات شامل ماست، پنیر، کره و شیر نسبت به هفته قبل از آن ۲.۹درصد و نسبت به هفته دوم شهریور امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است؛ این قیمت نسبت به هفته دوم مهر پارسال ۴۴ درصد افزایش یافته است.
 
دامداران از عرضه شیر ۱۵۷۰ تومانی به شرکت‌ها تخطی می‌کنند

به گفته علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران دلیل بالارفتن قیمت عدم تمکین دامداران نسبت به قیمت مصوب دولت است بنابراین عدم رعایت نرخ قیمت مصوب ۱۵۷۰ تومانی شیر از سوی دامداران باعث اختلاف قیمت شیر در بازار شده است.

رجبی رئیس به رویداد۲۴ گفته است: دامداران موظف هستند شیر را با قیمت مصوب دولت یا همان نرخ ۱۵۷۰ تومانی عرضه کند، اما استدلال کارخانجات بر این است که دامداران از این نرخ مصوب تخطی کرده و شیر را با قیمت نزدیک به ۲ هزار تومان عرضه می‌کنند بنابراین آنها هم بایر لبنیات را گران‌تر بفروشند.

ردپای پتروشیمی‌ها در گرانی شیر

او ادامه داد: پتروشیمی‌ها با گران کردن مواد پلاستیکی به بازار آشفته لبنیات دامن زده‌اند و حاضر نیستند مواد اولیه را با قیمت قبلی به دامداران عرضه کنند و این عامل نیز مزید بر علت گرانی‌ها شده است.

به گفته رجبی عدم عرضه شیر خام به قیمت مصوب دولتی و گرانفروشی پتروشیمی‌ها موجب تغییر مداوم قیمت‌ها درحوزه لبنی بوده است که دراین میان استدلال دامداران غالبا این بوده است که نهاده‌های دامی آنان با ارز دولتی تامین نشده است.

تعزیرات: مجوزی برای افزایش قیمت‌ها داده نشده است

یاسر رایگانی سخنگوی تعزیرات افزایش اخیر قیمت محصولات دو شرکت معروف لبنی را غیر قانونی دانست و مدعی شد: تاکنون هیچ مجوزی برای این افزایش قیمت‌ها صادر نشده است و قاعدتا این تخلف تحت عنوان گران فروشی رسیدگی خواهد شد.

واردات بی رویه شیر خشک مزید بر علت گرانی‌ها

او گفته است: افزایش قیمت مواد اولیه شیر، گرانی پتروشیمی‌ها و واردات بی رویه شیرخشک موجب شد تا کارخانه‌ها به طور کاملا سلیقه‌ای و دلبخواهی قیمت‌ها را افزایش دهند در حالیکه مطابق قانون افزایش قیمت را سازمان حمایت از مصرف کننده باید تایید کند و این سازمان افزایش قیمت‌ها را تایید نکرده و چند شرکت خود اقدام به تغییر قیمت‌ها کرده‌اند که به خاطر این تخلف جریمه مالی هم شدند.

با وجود جریمه نقدی باز هم تخلف را ادامه می‌دهند

او درادامه بیان کرد: با وجود جریمه‌های نقدی، اما تخلف شرکت‌های لبنی همچنان ادامه دارد و آن‌ها قیمت خود را هنوز تغییر نداده اند و همچنان با قیمت‌های جدید محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

بسیاری از مردم در صفحات مجازی خود در این‌باره توییت کردند. یکی از کاربران نوشته است: دو هفته پیش قیمت لبنیات ۳۳ درصد قانونی بالا رفت. امروز برا‌ی بار هزارم اعلام شد که افزایش قیمت مجدد غیرقانونی است و دو شرکت بزرگ مقصرند. گفته می‌شود یکی از این دو شرکت ۹۵۰ میلیون تومان جریمه شده است.

شهروند دیگری گفته است: چرا نمی‌توانید جلوی این شرکت‌های قلدر و خودسر لبنیاتی را بگیرید؟

کاربر دیگری بیان کرده است: دلار ارزانتر شده! چرا قیمت شیر باید یکروزه۴۰۰تومان بالارود؟!
 
از تخلف شرکت‌های لبنی گران فروش تا جریمه‌های میلیونی / رییس اتحادیه مواد لبنی: باوجود جریمه‌های سنگین شرکت‌ها باز هم گران فروشی می‌کنند / دامداران شیر ۱۵۷۰ تومانی را عرضه نمی‌کنند
یکی دیگر از معترضان به گرانی گفته است: به تاریخ و قیمت و روی بطری دقت کنید درعرض ۴ روز یک بطری شیر چند درصد گران شده است!
 
از تخلف شرکت‌های لبنی گران فروش تا جریمه‌های میلیونی / رییس اتحادیه مواد لبنی: باوجود جریمه‌های سنگین شرکت‌ها باز هم گران فروشی می‌کنند / دامداران شیر ۱۵۷۰ تومانی را عرضه نمی‌کنند
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
چون میزان جریمه اینقدر در مقابل سود گرانفروشی کم استکه بازدارنده نیست
نظرات شما
پیشخوان