تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادامه یارکشی‌های مادورو و گوایدو/ آیا آمریکا بحران موشکی کوبا را در ونزوئلا تکرار خواهد کرد؟

لفاظی های مقامات آمریکایی خبر از تکرار یک بحران موشکی دیگر در آمریکا میدهد. بیانیه دولت مبنی بر خروج همه شهروندان آمریکایی از ونزوئلا میتواند به معنای آغاز یک مذاخله نظامی دیگر نظیر بحران های دهه 90 باشد.
آیا آمریکا بحران موشکی کوبا را در ونزوئلا تکرار خواهد کرد؟
رویداد۲۴ سارا ریاضی:ارتش آمریکا اصرار دارد قرار نیست آماده مداخله نظامی در ونزوئلا شود، اما سخنان دولت ترامپ و سیاستمداران آمریکایی تنش‌ها را در این کشور تشدید کرده است. آن‌ها دائما از خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا می‌خواهند دولت تشکیل دهد و این شامل تهدید‌های جسته گریخته دولت مادورو برای سرنگونی است. از طرفی ادعای استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در یک کشور آمریکای لاتین نیز وضعیت را تشدید کرده است. همه این‌ها در حالی است که حامیان گوایدو همچنان با نیرو‌های امنیتی وفادار به مادورو در کاراکاس درگیرند.
 
آخرین مرحله بحران‌های سیاسی و اقتصادی ونزوئلا در ۳۰ آپریل ۲۰۱۹ زمانی شروع شد و خوآن گوایدو اعلام کرد «عملیات آزادی» شروع شده است. او از مردم خواست علیه مادورو قیام کنند و از نیرو‌های امنیتی مشور درخواست کرد به این جنبش بپیوندند.
 
مادورو و گوآیدو از ژانویه ۲۰۱۹ و زمانی که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رییس جمهور موقت نامید و از طرف تعدادی از سران کشور‌ها از جمله آمریکا به عنوان دولت به رسمیت شناخته شد، درگیرند. دولت ترامپ حمایت کامل خود را از گوآیدو اعلام کرده است.
 
مایک پمپئو در اول ماه می‌ در گفت‌وگو با فاکس نیوز اعلام کرده بود که رییس جمهور ترامپ به وضوح اعلام کرده که اقدام نظامیدرصورتی که لازم باشد، یکی از گزینه‌‌هاست.
 
به گزارش واشنگتن پست، ونزوئلا یکی از موضوعات داغ اعضای کنگره آمریکا در یکی از جلسات استماع در تاریخ اول می‌سال ۲۰۱۹ بود. در این جلسه پاتریک شانهان معاون وزیر دفاع و جوزف دانفورد رییس کارکنان نیرو‌های دریایی آمریکا حضور داشتند. دانفورد در این جلسه گفته بود: رییس جمهوری ترامپ به وضوح اعلام کرده که گزینه نظامی روی میز است اما امروز چشم‌‌انداز بین مادورو و گوآیدو برای ما روشن نیست. ما هر کاری که لازم است برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت روشن شدن وضعیت در ونزوئلا می‌کنیم و آماده حمایت از رییس جمهور ترامپ در صورتی که نیاز به ارتش داشته باشد، هستیم.
 
شاناهان معاون وزیر دفاع نیز در این جلسه اعلام کرد ارتش آمریکا در برنامه‌های احتمالی در ارتباط با ونزوئلا درگیر شده، اما این عادی است! او گفت: آمریکا در ارتباط با همسایگان ونزوئلا و برزیل است و هر دو متحد منطقه‌ای برای آمریکا در مسیر پیش رو حائز اهمیت هستند.
 
او همچنین گفته ما کوبایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و بسیاری گروه‌های دیگر را در ونزوئلا داریم. این چیزی نیست که ما بتوانیم کنترلش کنیم. کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که تاکتیک‌هایمان را تقویت کنیم و از وضعیت به نفع خودمان بهره‌برداری کنیم.
 
به گزارش رویداد۲۴ در ماه مارس آمریکا همه اعضا و کارکنان اماکن دیپلماتیک خود در ونزوئلا را به آمریکا برگرداند. همزمان تفاسیری از سوی مقامات آمریکایی و سیاست مداران وجود داشت که نشان می‌داد آمریکا آماده مداخله است.
 
به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ علنا و در خفا ارتش را به اقدام نظامی برای سرنگونی مادورو تشویق می‌کرد.
 
روز گذشته اول می سال ۲۰۱۹، سخنگوی شاناهان اعلام کرده که معاون وزیر دفاع سفر خود به اروپا را به دلیل حساسیت وضعیت در ونزوئلا کنسل کرده است. شاناهان گفته لازم است معاون وزیر شخصا در اتاق به همراه همتایان خود در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین فرماندهان ارتش در صورت لزوم حضور داشته باشد.
 
با تشدید درگیری‌ها بین حامیان گوایدو و وفاداران به مادورو، اداره هوانوردی فدرال آمریکا با انتشار توییتی اعلام کرده هواپیما‌های مسافربری آمریکایی از عبور از حریم هوایی ونزوئلا در فاصله کمتر از ۲۶ هزار پایی خودداری کنند و به همه عوامل خود در ونزوئلا اعلام کرده تا ۴۸ ساعت هرگونه اقدامی را متوقف کرده و از طریق مسیر‌های ممکن از کشور خارج شوند. این اطلاعیه برای جلوگیری از مورد هدف قرار گرفتن هواپیما‌های آمریکایی با موشک‌های زمین به هوای کوتاه برد است.
 
به گزارش درایو، ارتش ونزوئلا تعداد قابل توجهی از این سلاح‌ها را در دست دارد و در صورت تشدید و تعمیق درگیری‌ها این موشک‌ها مایه نگرانی هستند. از طرفی این نگرانی نیز وجود دارد که مادورو این موشک‌ها را در اختیار نیرو‌های غیر معمول که آموزش‌ها و دیسپلین سوال برانگیزی داشته‌اند قرار دهد.
 
همان طور که شاناهان نیز اشاره کرده بود، ارتش روسیه اواخر ماه مارس وارد ونزوئلا شده تا به همتایان ونزوئلاییایی خود کمک کند و سامانه‌های مختلف و سلاح‌های حیاتی از قبیل سیستم‌های موشکی اس-۳۰۰ را در اختیار ارتش ونزوئلا قرار دهد.
 
در ماه ژانویه ۲۰۱۹، گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد دست نشان‌ده‌های مرتبط با کرملین برای حفاظت از شخص مادرو وارد کاراکاس شده‌اند.
 
اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای دهم آپریل در توییتر اعلام کرد، سامانه‌های اس-۳۰۰ روسی در منطقه عملیاتی کاپتان مانوئل ریوس مستقر شده‌اند. در ۳۰ آپریل، مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با سی ان ان اعلام کرد کرملین مادورو را قانع کرده که در کشور بماند به جای اینکه به کوبا پرواز کند.
 
او همچنین تعدادی از مقامات ونزوئلایی را که آماده حمایت از گوایدو هستند را نام برد و گفت: با این حال آن‌ها از پیوستن به عملیات آزادی سر باز زده‌اند.
 
زمانی که مجری برنامه از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خواست تا مادورو را مستقیما مورد خطاب قرار دهد، پمپئو گفت: بهتر است هر چه زودتر هواپیمایش را آتش کند. (فرار کند)
 
به گزارش رویداد۲۴ ماه گذشته کرملین بمب افکن‌های استراتژیک Tu-۱۶۰ خود را در حمایت از مادورو به ونزوئلا فرستاد و طرح آموزش به پرسنل نظامی ونزوئلا را از سر گرفت.
 
گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد دولت ونزوئلا به کرملین حق تاسیس پایگاه بمب افکن در یکی از جزیره‌های خود را نیز داده است. بمب افکن‌های استراتژیک Tu-۱۶۰ قادر به حمل کلاهک هسته‌ای‌اند، اما هیچ سندی دال بر استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در ونزوئلا همزمان با ارسال این هوپیما‌ها دیده نمی‌شود. همچنین هیچ سندی برای اثبات اینکه روس‌ها موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای در این کشور آمریکای لاتین داشته باشند نیز وجود ندارد.
 
هدف از انتشار این خبر‌ها یادآوری خاطره بحران موشکی کوبا و این همانی بحران ونزوئلا با بحران کوبا در اگوست ۱۹۶۲ است. یادآوری خاطره بحران موشکی کوبا با اظهارات ماه فوریه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دور از ذهن نیست.
 
پوتین در این زمان با اشاره به اقدامات آمریکا برای استقرار موشک‌های خود در نزدیکی روسیه به آمریکا هشدار داد: اگر ایالات متحده بخواهد، روسیه به لحاظ نظامی برای یک بحران موشکی دیگر به سبک کوبا آماده است و کشورش در بحث اجرای اولین حمله هسته‌ای برتری دارد.
 
پوتین در اظهاراتی هشدارآمیز اعلام کرد در صورتی که واشنگتن تسلیحات هسته‌ای میان برد خود را در اروپا مستقر کند، روسیه نیز موشک‌های مافوق صوت خود را روی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایی که در نزدیکی آب‌های آمریکا دارد مستقر خواهد کرد.
 
از طرفی ادعایی که مرتبط با اینهمانی بحران ونزوئلا با بحران کوباست، در حال گسترش است. برخی گزارش‌ها حاکی از حضور نظامی چین و کوبا و دیگر دشمنان آمریکا حتی ایران، در ونزوئلاست. بسیاری از این ادعا‌ها هرگز تایید نشده‌اند.
 
کوبا متحد اصلی منطقه‌ای ونزوئلاست و کمک‌هایی را از ابتدای آغاز بحران مالی در ونزوئلا در سال ۲۰۱۴ به مادورو کرده و یک مورد این کمک‌ها، آموزش واحد‌های نظامی ونزوئلا در گذشته و مشاوره شخصی رائول کاسترو رییس جمهور کوبا به مادوروست. دولت آمریکا اما مدعی است که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی امنیتی کوبا در ونزوئلا حضور دارند، اما هاوانا اصرار دارد این نیرو‌ها پرسنل درمانی هستند. زیرساخت‌های درمانی ونزوئلا در سال‌های اخیر آسیب جدی دیده و کوبا در حمایت از دولت مادورو نیروهایش را برای کمک و جلوگیری از سقوط دولتش به این کشور اعزام کرده است.
 
چین نیز سرمایه گذاری‌های جدی‌ای برای حمایت از دولت مادورو به ویژه در بخش نفتی ونزوئلا داشته است. گزارش‌هایی در ماه مارس منتشر شده بود که حاکی از اعزام نیرو‌های چینی به ونزوئلا بود.
 
با همه این‌ها دریادار فلر، فرمانده نیرو‌های دریایی آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای با فارین پالسی گفته بود: هیچ بازیگر دیگری در آمریکای لاتین حضور ندارد. به استثنای کوبایی‌ها که بیشترین کنترل وضعیت مادورو را در دست دارند. اما شاناهان چنین نظری نداشته و اخیرا اعلام کرد روس‌ها و احتمالا دیگر بازیگران ممکن است منجر به اقدام نظامی آمریکا شوند.
 
آتش گشودن نیرو‌های آمریکایی بر نیرو‌های خارجی حامی مادورو در مرز‌های ونزوئلا درگیری‌ها را تشدید کرده است. حمایت مستیم آمریکا از گوایدو می‌تواند اعتبار او را خدشه‌دار کرده و بازی را به نفع مادورو تمام کند. حامیان مادورو بر این تبلیغات تمرکز کرده‌اند که مخالفان او چیزی جز عوامل آمریکایی نیستند. گفته می‌شود درخواست آمریکا برای خروج شهروندان آمریکایی از ونزوئلا به نوعی اعلام آماده باش برای یک مداخله نظامی وسیع است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ونزوئلا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
مادورو کشور را به لجن کشیده مردم در فقر و فلاکت زندکی میکنن مادورو به زور اسلحه و نمایش کودکانه دموکراسی به حکومت رسید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان