تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

زیست شبانه، استفاده حداکثری از فرصت‌ها به نفع اقتصاد شهر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زیست شبانه شهر‌ها علاوه بر ایجاد شادابی برای شهر و شهروندان، می‌تواند برای کسب و کار‌ها رونق اقتصادی بیشتری فراهم آورد.
زیست شبانه، استفاده حداکثری از فرصت‌ها به نفع اقتصاد شهر
رویداد۲۴ زیست شبانه در جهان موضوع تازه‌ای نیست و از دهه ۹۰ میلادی مورد توجه برخی شهر‌های انگلستان قرار گرفت و پس از آن شهر‌های زیادی برای کمک به اقتصاد شبانه، با تدوین مقررات و قوانین آن را اجرایی کردند. در سال ۲۰۰۷ میلادی لندن سندی به نام مدیریت اقتصاد شبانه منتشر کرد و همین اقدام توانست به مرور زمان سودآوری زیادی برای پایتخت به همراه بیاورد.

شهر بلگراد پایتخت صربستان توانست فعالیت شبانه و صنعت شب زنده داری را به یک جاذبه توریستی تبدیل کند و سود بالایی از این اقدام نصیب پایتخت کند و عقب ماندگی‌های ناشی از جنگ را با این اقدام تبدیل به شکوفایی اقتصادی کند.

با این اقدام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها ساعات بیشتری باز بودند و جشنواره‌های غذایی و متنوع دیگر شهروندان را به حضور شبانه در شهر دعوت می‏‌کرد و به دنبال آن علاوه بر سود اقتصادی، نشاط، امنیت و کاهش خشونت را شاهد بودند. به مرور شهر‌ها دارای شهردار شب شدند و فعالیت‌های شبانه گسترش بیشتری پیدا کرد و برخی خدمات و سرگرمی‌ها تنها به شب اختصاص یافت.

موضوع زیست شبانه پایتخت نیز سال هاست که مورد توجه مدیران شهری تهران است، اما جز مواردی که محدود به آخر هفته، ماه رمضان و یا تابستان می‌شد این طرح برای تمام ماه‌های سال اجرا نمی‌شد و البته همین طرح‌ها مانند زیست شبانه خیابان سی تیر، با وجود محدودیت در زمان، مورد استقبال شهروندان تهران و حتی شهرستان نیز قرار گرفت.

زیست شبانه، استفاده حداکثری از فرصت‌ها به نفع اقتصاد شهر
در همین خصوص داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس، اظهار داشت: بسیاری از تصمیمات این‌چنینی تقلیدی از کشور‌های دیگر است که توانسته اند در مدیریت شهری و اوقات فراغت شهروندان موفق باشند که البته این تقلید‌ها ایرادی هم ندارد، اما می‌بایست با ارزیابی و آسیب شناسی و متناسب با فرهنگ ما صورت پذیرد. چنین مواردی می‌تواند علاوه بر ایجاد شادابی برای شهر و شهروندان، برای کسب و کار‌ها رونق اقتصادی بیشتری فراهم آورد.

وی افزود: توصیه من به شورای شهر این بود که با توجه به مواردی که تاکنون انجام شده و ارزیابی و رفع کم و کاستی‌های آن‌ها می‌توان این طرح را ادامه داد و به طور کلی با اجرای چنین طرح‌هایی موافق هستم، اما به این صورت نباشد که بعد از چند ماه اجرا متوجه شویم که کم و کاستی‌های آن زیاد است و اجرای آن را قطع کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: در مورد زیست شبانه خواهش ما این است که این مورد خوب مطالعه شود و ضوابط و اصول آن را نوشته و تجزیه و تحلیل کنیم و از اندیشمندان اجتماعی و جامعه شناسان در خصوص آن مشورت بگیریم و با اصناف در مورد تاثیرات آن بر کسب و کار‌ها صحبت کنیم تا شرایط و تمهیدات برای آن آماده و بتوانیم تاثیرات مثبت آن را بر شهر و اقتصاد شهر ببنیم. شهر تهران با توجه به گستردگی و در برگرفتن اقشار اجتماعی متنوع به خصوص در حاشیه دچار مشکلات جدی است و آسیب‌های اجتماعی آن نیاز به توجه فراوان دارد. باید توجه کنیم که این موارد بر اصل قضیه تاثیر نگذارد.

محمدی در خصوص اینکه آیا این طرح می‌تواند یک موفقیت اقتصادی برای کسب و کار‌ها در پایتخت باشد؟ گفت: از آنجایی که زیست شبانه در زمانی صورت می‌گیرد که از شهر استفاده حداکثری نمی‌شود می‌توان با این طرح از زمان مرده به نفع اقتصاد شهر استفاده کرد. در شهر‌های بزرگی مانند تهران و دیگر شهر‌های بزرگدنیا شهروندان ممکن است به ضرورت ناچار به خرید محصولی در شب شوند، چنین مواردی می‌تواند به راحتی و آسایش شهروندان نیز منجر شود. ممکن است شهروندان روز را مشغول کار باشند و شب از زمان خود استفاده کنند و به تفریح بپردازند که از این دیدگاه نیز مفید و موجب سرزندگی شهر خواهد بود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان