تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

کاهش مشکلات گوارشی با سیب‌زمینی شیرین

اما آیا می‌دانستید که سیب زمینی شیرین سفید هم وجود دارد؟ سیب زمینی‌های شیرین بیشتر به دلیل وجود ویتامین آ. شناخته می‌شوند، در حالی که هیدرات‌های کربن و نشاسته موجود در آن دیر هضم است که آن را برای کنترل قند خون مناسب می‌کند.
کاهش مشکلات گوارشی با سیب‌زمینی شیرین
رویداد۲۴ سیب زمینی شیرین یک گیاه بی نهایت تطبیق پذیر است که می‌تواند از راه‌های بسیار زیادی در رژیم غذایی شما جا بگیرد. به طور سنتی، شما به سیب زمینی‌های شبیه به پرتغال عادت کرده اید، اما آیا می‌دانستید که سیب زمینی شیرین سفید هم وجود دارد؟ این سیب زمینی‌های شیرین می‌توانند یک چرخش در سنت‌های امتحان شده شما باشند، طعم‌های جدیدی به سفره شما بدهند و همراه آن مواد غذایی مفیدی را به شما پیشنهاد بدهند که به کاهش مشکلات گوارشی شما هم کمک فراوانی کنند.

تاریخچه مختصری از سیب زمینی شیرین سفید

اگرچه امروزه سیب زمینی شیرین در کل دنیا در دسترس است، ریشه‌های آن به ۵ هزار سال قبل در آمریکای مرکزی و ۸ هزار سال قبل در آمریکای جنوبی بر می‌گردد. در واقع وجود سیب زمینی شیرین اولین بار در طول سفر‌های کریستف کلمب به آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی گزارش شده است و پس از آن اروپاییان با آن آشنا شدند. امروزه این ماده غذایی مفید، به طور موثری در مناطق استوایی و گرم، به شرط وجود منابع آبی مناسب کشت می‌شود.

خواص غذایی سیب زمینی شیرین سفید

سیب زمینی‌های شیرین بیشتر به دلیل وجود ویتامین آ. شناخته می‌شوند، در حالی که هیدرات‌های کربن و نشاسته موجود در آن دیر هضم است که آن را برای کنترل قند خون مناسب می‌کند.

در اینجا ارزش غذایی سیب زمینی سفید شیرین را با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم (در هر ۱۰۰ گرم):

۳ گرم فیبر خوراکی
۲ گرم پروتئین
۲۵% نیاز روزانه بدن به منگنز
۳۸۴% نیاز روزانه بدن به ویتامین آ. ۳۳% نیاز روزانه بدن به ویتامین سی
۱۴% نیاز روزانه بدن به پتاسیم

سیب زمینی شیرین سفید همچنین شامل مقداری مواد مغذی جانبی، از ویتامین بی گرفته تا مواد معدنی کمیاب، مثل مس است. نکته جالب‌تر اما، وجود نوع خاصی از نشاسته در آن، مشهور به نشاسته مقاوم است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

منافع قابل توجه سیب زمینی شیرین برای سلامتی

تنظیم گلوکز خون

اگرچه بسیاری از افراد مواد غذایی دارای نشاسته را با افزایش قند خون مرتبط می‌دانند، مقادیر بالای فیبر در سیب زمینی شیرین فرآیند هضم، تبدیل و جذب هیدرات‌های کربن را در معده کند می‌کند.

سلامت قلب

اثرات مفید سیب زمینی شیرین برای قلب ناشی از وجود ویتامین بی در آن است، که کمک می‌کند تا هوموسئیستین را تجزیه کند. هوموسئیستین ترکیبی است که آسیب اکسایشی به رگ‌های خونی را شتاب می‌بخشد. همچنین پتاسیم تعادل مناسب غلظت خون را بالا می‌برد، علاوه بر این که قدرت انقباض ماهیچه‌های قلب را تنظیم می‌کند.

سلامت پوست و مو

در معرض اشعه UV خورشید قرار گرفتن باعث بالا رفتن پیری زودرس پوست و از بین رفتن مو‌ها می‌شود. مقادیر زیاد ویتامین آ. موجود در سیب زمینی شیرین، همراه با ویتامین سی، کمک می‌کند تا فشار اکسایشی ناشی از تابش آفتاب را خنثی کند و سنتز کلاژن را افزایش می‌دهد، که در پوست و بافت‌های پیوندی نقش مهمی بازی می‌کند.

حفظ سلامتی و کاهش مشکلات گوارشی

مقدار زیادی از فیبر‌های غیر قابل حل شدن که در سیب زمینی شیرین سفید یافت می‌شوند و مشهور به نشاسته مقاوم هستند، یک پروبیوتیک سودمند محسوب می‌شوند. پروبیوتیک‌ها موادی هستند که به عنوان تغذیه باکتری‌هایی که در دستگاه گوارش هستند عمل می‌کنند و در طی این پروسه بوتیرات تولید می‌شود.

بوتیرات یک اسید چرب زنجیره کوتاه است که برخی از باکتری‌های روده آن را ترجیح می‌دهند و اثرات مفیدی بر سلامتی دارد. به این ترتیب، یکی از پیش نیاز‌های حیاتی برای سلامتی خوردن پروبیوتیک‌ها به اندازه کافی است، که در عوض کارکرد پروبیوتیک‌های خوب شما را برای جلوگیری و کاهش مشکلات گوارشی، تضمین می‌کند.

اخطار: عوارض جانبی سیب زمینی شیرین که باید بدانید

سیب زمینی شیرین سفید، اگرچه شیرین است، شاخص گلوکز پایین تری نسبت به سیب زمینی سفید دارد و بیشتر با رژیم غذایی پالئو سازگار است. هر چند، بسته به روش آماده سازی آن ممکن است شاخص گلوکزی افزایش پیدا کند و احتمالا به افزایش قند خون منجر شود. بهتر است برای خوردن آن را بجوشانید، تا مطمئن باشید که شاخص گلوکز آن پایین می‌ماند.

همچنین به واسطه انباشت مقادیر زیاد ویتامین آ. در بدن، تغییر رنگ ناخن و پوست هم به ندرت دیده شده است. این مسئله بسیار غیر متداول است، اگرچه ویتامین آ. موجود در سیب زمینی شیرین یک پروویتامین است و ریسک پایینی برای داشتن اثرات منفی دارد.

روش صحیح پخت سیب زمینی شیرین سفید

هنگامی که در موقع خرید سیب زمینی‌ها را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که به دنبال سیب زمینی‌های کوچک تا متوسط بگردید. کل پوست سیب زمینی باید همرنگ باشد و شکل یکسانی داشته باشد و سطح صافی داشته باشد. آن‌ها را می‌توانید بجوشانید، بپزید و حتی سرخ کنید، اگرچه جوشاندن بهترین راه پایین نگه داشتن شاخص گلوکز است.

دستور پخت خوشمزه برای سیب زمینی شیرین

سالاد سیب زمینی شیرین: می‌تواند به عنوان یک غذای جنبی عالی باشد یا می‌تواند به عنوان یک غذای سریع در یخچال نگه داری شود.
سیب زمینی شیرین سرخ شده: یک انتخاب سالم‌تر نسبت به سیب زمینی سرخ شده معمولی، در کنار غذا‌های با پروتئین بالا مکمل هم هستند.
کیک سیب زمینی شیرین: یک دسر سالم و خوشمزه است.
شانس امتحان کردن یک چیز جدید را به خودتان بدهید!

سیب زمینی سفید شیرین یک انتخاب کاملا بهتر از سیب زمینی سفید است و مصرف آن به همه پیشنهاد می‌شود. این ماده غذایی شامل فیبر‌های مقاوم خوبی برای کاهش مشکلات گوارشی، همراه با مواد مغذی فراوان برای بهبود سلامتی شما است. پس چرا که نه؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تغذیه ، تغذیه سالم
نظرات شما
پیشخوان