تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انفجار در بغداد، متهم در تهران!/ آیا عراق جبهه درگیری ایران و آمریکا خواهد شد؟ +نقشه محل انفجار

شب گذشته یک موشک به منطقه سبز بغداد که محل ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در پایتخت عراق است اصابت کرد. این انفجار هیچ تلفاتی در پی نداشت اما بار دیگر پیکان اتهام به سمت ایران نشانه رفت.
انفجار در بغداد، متهم در تهران!/ آیا عراق جبهه درگیری ایران و آمریکا خواهد شد؟
رویداد۲۴ شب گذشته (۲۹ اردیبهشت) عراق اعلام کرد یک راکت پرتاب شده به سمت منطقه به شدت محافظت شده «سبز بغداد» در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرد. ساعتی رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی هشدار داد: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است.» رویترز نیز در پی این واقعه گزارش داده که صدای انفجار در سراسر مرکز بغداد شنیده شده است. هرچند در بیانیه، محل اصابت موشک، در نزدیکی سفارت آمریکا عنوان شده، اما شواهد چیز دیگری نشان می‌دهد.
 
به گزارش میدل ایست آی، موشک‌های کاتیوشا ارزان‌ترین نوع موشک‌های خودکارند که می‌توانند سریع‌تر از موشک‌های خودکار متعارف در منطقه هدف منفجر شوند. این سلاح که بردی نزدیک به ۲۵ مایل دارد سلاحی ارزانقیمت است که ریشه آن روسی است و برای اولین بار در جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ شوروی مورد استفاده قرار گرفته و همچنان توسط تعداد زیادی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن اگزیمیر و فاکس نیوز مدعی شده‌اند این موشک‌ها دقت کافی ندارند.
 
انفجار در بغداد، متهم در تهران!/ آیا عراق جبهه درگیری ایران و آمریکا خواهد شد؟
تصویر منتشر شده در فاکس نیوز به عنوان محل اصابت موشک در منطقه سبز بغداد
احتمال می‌رود دلیل تاکید این رسانه‌ها به بی دقتی کاتیوشا، فاصله محل اصابت این موشک در منطقه سبز بغداد با محل سفارت آمریکاست. به گزارش رویداد۲۴ مکانی  که فاکس نیوز به عنوان محل تقریبی اصابت موشک در نقشه نشانه‌گذاری کرده فاصله نسبتا زیادی با سفارت آمریکا دارد، در حالی که فاصله این مکان با بسیاری دیگر از سفارتخانه‌ها از جمله دانمارک و مصر  بسیار کمتر و فاصله محل اصابت موشک با سفارت ایران برابر با این فاصله با سفارت آمریکاست.
 
تصویر زیر محل شلیک موشک و همچنین محل اصابت موشک در منطقه سبز بغداد را نشان می‌دهد.بسیاری از رسانه محل شلیک موشک را بر اساس گفته های استیون نبیل، خبرنگار تلویزیون الحره عراق، از خیابانی روبه روی دانشگاه صنعتی عراق اعلام کرده اند.

انفجار در بغداد، متهم در تهران!/ آیا عراق جبهه درگیری ایران و آمریکا خواهد شد؟ +نقشه محل انفجار
فاصله محل اصابت تا سفارت آمریکا، دقیقا برابر فاصله تا سفارت ایران است. از این جهت به نظر می‌رسد رسانه‌ها از این موضوع به عنوان راهکاری برای افزایش تنش استفاده کرده‌اند چراکه همانقدر که سفارت آمریکا در خطر بوده، سفارت ایران در بغداد نیز در خطر قرار گرفته است.
 
انفجار در بغداد، متهم در تهران!/ آیا عراق جبهه درگیری ایران و آمریکا خواهد شد؟
 
برخی رسانه‌های غربی مدعی‌اند این موشک از جمله موشک‌هایی است که توسط حزب الله لبنان و حماس فلسطین بهره برداری شده است. نیرو‌های ویژه پلیس به رویترز خبر داده‌اند که در ۷ کیلومتری منطقه سینا در شرق بغداد، پرتابگر موشک را پیدا کرده‌اند. افسران پلیس در حال بررسی مظنونان این اتفاق هستند و تیم ویژه عملیاتی بغداد به محل پیدا شدن پرتابگر اعزام شده است.
 
بیل اربن سخنگوی مقر مرکزی فرماندهی نیرو‌های آمریکایی گفته از انفجار یک موشک در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد خبر دارد و می‌داند که هیچ تلفاتی به افراد ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا یا خود آمریکایی‌ها وارد نشده است. به گزارش رویداد۲۴ این اظهارات درحالی مطرح شده که این هفته آمریکا در اقدامی کم سابقه نیرو‌های خود را از سفارتخانه‌های آمریکا در بغداد و اربیل فراخوانده و ساختمان را تخلیه کرده است. آمریکایی‌ها مدعی شدند که این اقدام به دلیل تهدید‌های بالقوه ایران انجام گرفته است.
 
برخی گزارش‌ها از اعزام تعداد زیادی از نیرو‌های آمریکایی توسط دولت ترامپ به منطقه خبر داده‌اند، اما ایران همه این اخبار را جنگ روانی علیه خود خوانده است.
 
تنها ساعاتی بعد از حادثه بغداد، ترامپ در توییتر خود ایران را تهدید کرد و نوشت: اگر ایران بخواهد با ما بجنگند، این پایان رسمی ایران خواهد بود، هرگز بار دیگر آمریکا را تهدید نکنید.
 
با وجود اینکه هنوز هیچ گروهی رسما مسئولیت شلیک این راکت کاتیوشا را قبول نکرده، اما برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن اگزمینر مدعی شده این موشک شبیه به موشک‌هایی است که سال ۲۰۱۳ از کشتی ایرانی که به دست یمنی‌ها افتاده بود به دست آمده است.
 
یحیی رسول ژنرال ارتش عراق گفته این راکت‌ها از شرق بغداد شلیک شده‌اند یعنی جایی که محل استقرار نیرو‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران است. انفجار روز گذشته در حالی اتفاق افتاده که تنش‌ها میان ایران و آمریکا برای مدت دو روز تخفیف پیدا کرده بود.
 
هیچ سندی دال بر دخالت داشتن ایران یا گروه‌های نزدیک به ایران در این انفجار تاکنون دیده نشده، اما به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی نیاز به سند مستدل برای تحلیل‌ها و افزایش تنش‌هایشان میان ایران وآمریکا نداشته باشند.
 
علاوه بر دستور تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی از بغداد و اربیل، روز شنبه اکسون موبیل شرکت نفتی امریکایی نیرو‌های خارجی خود را از عراق خارج کرد. اقدامی که با واکنش مقامات عراقی مواجه شد. وزیر نفت عراق این اقدام اکسون موبیل را غیر قابل قبول و بدون دلیل خواند اما به نظر می‌رسد عراق بار دیگر به جبهه درگیری‌های ایران و آمریکا تبدیل شده است.
 
هفته گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از عراقی‌ها خواست تا جبهه خود را مشخص کنند؛ «یا با ما باشید یا بی طرف بمانید.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان