تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
وزیر ارتباطات:

۳ ماهواره جدید در سال جاری تحویل می‌دهیم

وزیر ارتباطات گفت: تلاش دانشمندان فضایی کشور در تثبیت چرخه علم باید اطلاع رسانی شود و در همین راستا ما امسال سه ماهواره دیگر را تحویل خواهیم داد و فرآیندهای این سه ماهواره مطابق برنامه پیش می رود.

۳ ماهواره جدید در سال جاری تحویل می‌دهیم

رویداد۲۴ محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا درخصوص تعیین خسارات بخش کشاورزی در سیل ابتدای امسال از داده های فضایی استفاده شده است؟ افزود: یکی از چرخه های صنعت فضایی که در 18 ماه گذشته در پژوهشگاه فضایی ایران تثبیت شد بحث پردازش تصاویر سنجشی بود که در پیش بینی وقوع سیلاب، در برآورد مناطق آسیب دیده و مناطق خطر پذیر استفاده شد.

وی گفت: همچنین از داده های تصاویر ماهواره ای برای تعیین حجم برف هایی که در مناطق سیل زده وجود داشت و آب شدن آن افزایش حجم سیلاب را به همراه داشت استفاده شد.

وزیر ارتباطات همچنین از کاربرد این داده ها در سنجش سطوح زیر کشت محصولات راهبردی کشاورزی خبر داد و افزود: یکی دیگر ازکاربردهای این دانش، برآورد خسارات ناشی از سیل در محصولات کشاورزی است و ما در این زمینه به وزارت کشور اعلام آمادگی کردیم­ و وزیر کشور هم شخصا پیگیری کرد­ تا از این فناوری استفاده شود.­

آذری جهرمی ادامه داد: آمارهایی از استانهای سیل زده در خصوص میزان خسارات­ وارده به محصولات کشاورزی­ به صورت سنتی تهیه شده بود­ که­ ما این آمار را­ با­ آمار فناورانه­ سنجشی سازمان­ فضایی­ مقایسه کردیم و متوجه شدیم­ که­ آنچه­ به صورت سنتی برآورد شده بود­ دو برابر میزان سنجش­ تصاویر ماهواره ای بود و این گزارش­ در کمیته ای در وزارت کشور بررسی شد.

وی بر­ توسعه هرچه بیشتر این حوزه از دانش تأکید کرد­ و گفت: اگر از دانش فضایی در همه عرصه ها­ استفاده شود هم عدالت اجتماعی محقق خواهد شد و هم­ می توانیم­ پیش بینی ها و برآوردهایمان را­ دقیق تر کنیم و ما باید بیش از اینها به مردم از کاربردهای صنعت فضایی گزارش دهیم.

آذری جهرمی گفت: تلاش دانشمندان فضایی کشور در تثبیت چرخه علم باید اطلاع رسانی شود و در همین راستا ما امسال سه ماهواره دیگر را تحویل خواهیم داد و فرآیندهای این سه ماهواره مطابق برنامه پیش می رود.

وزیر ارتباطات افزود: هدف اصلی ما این است که از ارزش صنعت فضایی غافل نشویم، به طور مثال تصور کنید که چند هزار میلیارد تومان برآوردهای خسارت سیل در یک فقره صرفه جویی می شود مگر ما چقدر برای صنعت فضایی در کشور هزینه کرده ایم؟
وی گفت: این صنعت حائز اهمیت است و باید دست همه دانشمندانی که با سختی و محدودیت در این حوزه کار می کنند و پیشران علمی کشور هستند ببوسیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان