تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
علی فاضلی مطرح کرد؛

نظام اقتصادی، مجموعه غیردولتی را تنی نمی‌داند/ زینت‌المجالس دولتی‌ها شده‌ایم

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران در خصوص شکاف میان دولت و کارشناسان اقتصادی، می‌گوید: «سال‌هاست که اقتصاد غیردولتی را به بازی نگرفتیم.»
نظام اقتصادی، مجموعه غیردولتی را تنی نمی‌داند/ زینت‌المجالس دولتی‌ها شده‌ایم
رویداد۲۴ معاون اول رئیس جمهور به تازگی از صاحب نظران اقتصادی خواسته تا به دولت برای انتخاب میان دو گزینه اقتصاد دولتی و آزاد مشورت دهند. صحبت‌های اسحاق جهانگیری در شرایطی است که سابقه ناخوشایند ارز ۴۲۰۰ و جلسه مشورتی با برخی اقتصاددان‌ها هنوز در خاطر این کارشناسان مانده است.

دولت در مساله ارز ۴۲۰۰ که حالا با حاشیه‌ها و رانت‌های بسیاری همراه شده، همین کار را کرد؛ ابتدا جلسه مشورتی گذاشت و بعد برخلاف نظرات کارشناسان رفتار کرد.

در چنین شرایطی، سوال اینجاست که چرا دولت با وجود نظرخواهی از کارشناسان، آنطور که باید به صحبت‌های آن‌ها عمل نمی‌کند و این جلسات در حد مشاوره‌های نمایشی باقی می‌ماند؟

اقتصاد غیردولتی را به بازی نگرفتیم

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران در این رابطه به بازی نگرفتن اقتصاد غیردولتی اشاره می‌کند. علی فاضلی می‌گوید: «بار‌ها این را گفته ام که آنچه در دو دهه گذشته روی داده این است که در بخش‌های گوناگون، اقتصاد غیردولتی را به بازی نگرفتیم. رئیس اتاق بازرگانی و اتاق اصناف گاهی به عنوان زینت‌المجالس دعوت می‌شوند، اما کسی از آن‌ها راهکار عملی نمی‌خواهد. این ایراد را می‌توان به نظام اقتصادی کشور وارد دانست که مجموعه غیردولتی را چندان تنی نمی‌دانند.»

وی تاکید می‌کند: «در این شرایط که به صورت واقعی وارد جنگ اقتصادی شده ایم و بخش زیادی از قدرتمندان علیه ایران موضع گرفته اند راهی نداریم جز اینکه مردم را در عرصه اقتصاد مشارکت دهیم. این پیشنهاد را سال ۹۶ به دولت دادیم، اما کم‌توجهی شد. از الان امید داریم که شاهد این ارتباط میان دولت و کارشناسان باشیم.»

فاضلی معتقد است که در بسیاری موارد شاهد برگزاری جلسات کارشناسی هستیم، اما خروجی مثبتی را تا امروز شاهد نبودیم.

تلفیق دو بخش دولت و کارشناسان، راهگشاست

اما چقدر خود کارشناسان و اقتصاددان‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند؟ برخی معتقدند که بیان و نظرات این کارشناسان چندان راهبردی نبوده است. فاضلی در این رابطه چیزی برخلاف این صحبت را مطرح می‌کند: «اینطور نیست که صحبت هایشان قابلیت اجرا نداشته باشد، اما تلفیق این دو راهگشا خواهد بود، یعنی کسانی که در بازار صاحب نظر هستند، در کنار بخش‌های دیگر بیایند. حتی در قدیم هم اینطور بود که کسانی که می‌خواستند چیزی را وارد کنند از بزرگان بازار مشورت می‌گرفتند. یک استراتژی مشخص و ناخواسته‌ای میان نظام توزیع و مصرف وجود داشت. این استراتژی در بخش غالب اقتصاد ما بی اثر است. روسای اتحادیه‌های صنفی ما انباشته از تجارب اقتصادی هستند، اما از آن‌ها استفاده نمی‌شود.»

به گفته وی، در اقتصاد ما از این داشته‌ها استفاده نمی‌شود. به اعتقاد او، راهکار خروج از بن بست فعلی، اقتصاد مقاومتی و نگاه و مزیت به حوزه داخلی است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان