تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سکوت اسرائیل در میانه درگیری ایران و آمریکا/ چرا نتانیاهو عقب‌نشینی کرده است؟

ترس نتاننیاهو از احتمال بروز جنگ ایران و اسرائیل و به خطر افتادن موجودیت آنها به واسطه نزدیکی به ایران می‌تواند تیم امنیت ملی ترامپ که رابطه نزدیکی با اسرائیلی‌ها دارند را مجبور به تجدید نظر در مورد وقوع جنگ ایران و آمریکا کند.
چرا اسرائیل برخلاف عادت همیشگی‌اش در درگیری‌های اخیر ایران و آمریکا سکوت کرده؟
رویداد۲۴ نخست وزیر اسرائیل که سال‌هاست دشمن اصلی جمهوری اسلامی است و از هیچ فرصتی برای بیان نقد و دشمنی خود فروگذار نکرده این روز‌ها در خلال درگیر‌ها و تنش‌های ایران وآمریکا به طرز باور نکردنی‌ای ساکت بوده است.

شبکه ۱۳ صدا و سیمای اسرائیل در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت) منتشر شد، مدعی شده بود با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و احتمال یک درگیری جدی میان این دو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مقامات دفاعی اسرائیل دستور داده از جنجال‌ها به دور باشند.
 
جنگ ایران و اسرائیل نیابتی پیش می‌رود
 

این رسانه مدعی شده نتانیاهو به آن‌ها گفته باید اقداماتی برای منفک کردن اسرائیل از این تحولات انجام دهند تا اسرائیل از نتیجه این درگیری‌ها مصون بماند. ناگفته پیداست اسرائیل از فشار‌های واشنگتن علیه تهران استقبال می‌کند، با این وجود این بحران نتانیاهو را در موقعیت حساسی قرار داده است. او نمی‌خواهد کاخ سفید را به رویارویی نظامی ایران و آمریکا سوق دهد چرا که خود وارد درگیری مستقیم با نیرو‌های نیابتی قدرتمند ایران یعنی حزب الله خواهد شد.

یوئل گزانسکی محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اندیشکده تل آویو و تحلیلگر سابق ایران در دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یشیوا ورلد که یک رسانه اسرائیلی است، گفته در تحولات اخیر اسرائیل در صندلی عقب نشسته است و یک دلیل برای این رویکرد وجود دارد: پیشاهنگی این درگیری به نفع اسرائیل نیست.
 
این یک رویکرد جدید برای نتانیاهویی است که ایران را در یک دهه اخیر در صدر اولویت‌های خود قرا رداده بود. نتانیاهو بار‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و اقدامات شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه اسرائیل را مورد حمله قرار داده و گفته ایران به دنبال توسعه موشک‌های دوربرد با هدف نابودی اسرائیل است.
 
ایران و اسرائیل پس از برجام
 
 
به گزارش رویداد۲۴ اسرائیل در جریان مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران، بار‌ها سعی در کارشکنی داشته و حتی در کنگره آمریکا علیه این توافق سخنرانی کرده بود. نتانیاهو در آن سخنرانی جمهوری اسلامی ایران را با آلمان نازی مقایسه کرده است.
 
از زمان روی کار آمدن ترامپ اوضاع به نفع اسرائیل تغییر کرد. ترامپ توافق هسته‌ای را برهم زد و تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند. فشار‌های اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران نه تنها مورد استقبال نتانیاهو قرار گرفت، بلکه بسیاری بر این باورند که نتانیاهو طراح اصلی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و کمپین حداکثر فشار علیه ایران بوده است.
 
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اما زمینه بحران‌های اخیر میان آمریکا و ایران را فراهم کرد. ترامپ با تکرار ادعا‌های اسرائیل، توافق هسته‌ای را یک توافق شکست خورده در جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران خوانده و مدعی شده این توافق مانع حمایت‌های ایران از نیرو‌های نیابتی‌اش در منطقه و توقف برنامه موشکی این کشور نشده است.
 
در هفته‌های اخیر تنش‌های ایران و آمریکا با ورود ناو‌های آمریکایی به خلیج فارس شدت گرفته است. آمریکا ایران را متهم به خرابکاری علیه نفتکش‌های عربستانی و اماراتی در بندر فجیره کرده است. از سوی دیگر آمریکا مدعی است نیرو‌های مورد حمایت ایران قصد حمله به سفارت آمریکا در بغداد را داشته‌اند و حمله موشکی اخیر به منطقه سبز بغداد نیز خطای آن‌ها در نشانه‌گیری محل سفارت بوده است. همزمان نیرو‌های حوثی که به ادعای آمریکایی‌ها، نیرو‌های تحت حمایت ایرانند علیه زیرساخت‌های نفتی عربستان حملاتی را کلید زدند که انگشت اتهامات را بار دیگر به سمت ایران نشانه رفت.
 
ایران در ازای خروج آمریکا از برجام و در سالگرد این اقدام تصمیم به کاهش تعهداتش در برجام را گرفته است. ایران به اروپایی‌ها تا ۷ جولای فرصت داده تا به مفاد تعهداتشان در برجام بازگردند در غیر این صورت ایران میزان غنی سازی اورانیوم را بالاتر خواهد برد. اگر ایران غنی سازی اورانیوم با درصد بالا را از سر بگیرد، نگاه‌ها بار دیگر به اسرائیل معطوف خواهد شد. رژیمی که پیش از این تهدیدهایی را علیه انبار‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران عنوان کرده و پیش از این به تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه نیز حمله کرده است.
 
در یک دهه گذشته، مقامات اسرائیلی بار‌ها از قصد حمله خود به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده بودند. دلیل عدم چنین اقدام خصمانه‌ای، دشواری آن بود. ایران تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر از اسرائیل فاصله دارد و سامانه‌های دفاع هوایی ایران بسیار قدرتمند و پراکندگی تاسیسات هسته‌ای ایران وسیع است. این تاسیسات در بیشتر موارد زیر زمین یا میان کوه‌ها ساخته شده است.
 
ادعای نتانیاهو در این یک دهه او را بی اعتبار کرده است. او در سخنرانی اخیر خود بار‌ها بر موضع همیشگی خود که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ایست تاکید کرد. با این حال او در این سخنرانی هم کمترین اشاره‌ای به درگیری ایران و آمریکا نکرد. به گزارش رویداد۲۴ زاکی هنگ بی وزیر کابینه اسرائیل که یکی از نزدیکان نتانیاهوست اوایل این ماه گفته بواد او دو نتیجه احتمالی را برای این بحران تصور می‌کند که هر دو برا‌ی اسرائیل خوب است: یکی اینکه ایرانی‌ها به درخواست‌های آمریکا تن بدهند و به میز مذاکره برای یک توافق جدید برگردند و دیگری اینکه جنگی رخ دهد.
 
او در گفت‌وگو با پایگاه رادیویی ارتش اسرائیل گفته معتقد نیستیم ایرانی‌ها یا آمریکایی‌ها در حال حاضر به دنبال جنگ باشند. اگر هم جنگی رخ دهد ایرانی هیچ شانسی ندارد که در برابر ابرقدرتی مانند آمریکا ایستادگی کند.
 
گزانسکی محقق تل آویو به یشیوا ورلد گفته اسرائیل باید به تشویق‌هایش برای حمله آمریکا به ایران دقت کند. در سال ۲۰۰۲ یک سال قبل از حمله آمریکا به عراق، نتانیاهو به عنوان یک شهروند عادی در کنگره حضور پیدا کرد و خواستار سرنگونی صدام به عنوان یک گزینه خوب به نفع منطقه شد.
 
او گفته اسرائیل نمی‌تواند به عنوان کسی که آمریکا را وارد درگیری با ایران کرده خطر کند و جان آمریکایی‌ها را بگیرد. هزینه این اقدام در افکار عمومی آمریکا و جهان بسیار بالا خواهد بود.
 
گزانسکی گفته این حقیقت است که اسرائیل در آمریکا به یک موضوع حزبی تبدیل شده و حمایت جمهوری خواهان از اسرائیل بیش از دموکرات‌هاست. به همین دلیل تشویق آمریکا برای ورود به یک جنگ با ایران خطر بزرگی است.
 
اسرائیل درباره جنگ ایران و آمریکا چه فکر می‌کند؟
 
 
به گزارش رویداد۲۴ به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی فعلا به این نتیجه رسیده باشند که درگیری مستقیم با ایران بعید است، اما آن‌ها معتقدند بزرگترین تهدید آن‌ها استفاده ایران از نیرو‌های نیابتی‌اش در مرز‌های اسرائیل به عنوان یک اقدام مقابله‌ای در برابر حمله آمریکا خواهد بود. حتی این سناریو نیز بعید به نظر می‌رسد. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که وضعیت در مرز‌ها تغییر بنیادینی نکرده است. اسرائیل از نزدیک اقدامات حزب الله و دیگر دشمنانش را در مرز‌ها رصد می‌کند و به طور مقطعی حملاتی نیز علیه آن‌ها کلید زده است.

یکی از مقامات ارتش اسرائیل به آسوشیتدپرس گفته ما همه چیز را رصد می‌کنیم و به دنبال افزایش تنش‌ها نیستیم اما دور ماندن اسرائیل از درگیری احتمالی ایران و آمریکا ممکن نیست.
 
یاکاو آمیدور مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو به آسوشیتدپرس گفته بزرگترین تهدید اسرائیل حزب الله لبنان است که یک گروه شبه نظامی قوی است که با هدف جنگ با اسرائیل در جنگ سال ۲۰۰۶ ایجاد شد. از آن زمان به بعد حزب الله پیروزی‌های چشمگیری در نبرد با اسرائیل در کنار ارتش سوریه در جنگ داخلی به دست آورده و تجربه کسب کرده است.
 
اسرائیل بار‌ها از وجود انبار‌های بزرگ موشکی در لبنان خبر داده و مدعی است این انبار‌ها به حزب الله لبنان برای هدف قرار دادن اسرائیل تعلق دارد.
 
آمیدور گفته ما با ۱۳۰ هزار راکت و موشک طرفیم. این یک جنگ عظیم خواهد بود. اسرائیل در خط مقدم جبهه است و بار این جنگ بر دوش اسرائیل خواهد بود.
 
ترس اسرائیل از احتمال بروز یک جنگ تمام عیار از به خطر افتادن موجودیت خود به واسطه نزدیکی به ایران می‌تواند تیم امنیت ملی ترامپ که رابطه نزدیکی با اسرائیلی‌ها دارند را مجبور به تجدید نظر در مورد وقوع یک جنگ کند. سکوت روز‌های اخیر اسرائیلی‌ها برخلاف عادت چندین ساله‌شان در داغ کردن تنور لفاظی‌ها علیه ایران، به معنی عدم تمایل آن‌ها به ورود به جنگی است که اولین قربانی آن خودشان خواهند بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان