تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

راهکارهای کاهش قیمت لوازم خانگی/ صداوسیما بدون چشمداشت مالی، تبلیغ کند

انصاری گفت: اگر زمینه‌هایی برای تامین مواد اولیه لوازم خانگی فراهم شود و تولیدکننده بتواند مواد اولیه خود را با قیمتی پایین‌تر تامین کند، این کاهش قیمت بر قیمت تمام شده لوازم خانگی و قدرت خرید مردم تاثیر مستقیم خواهد داشت.
راهکارهای کاهش قیمت لوازم خانگی/ صداوسیما بدون چشمداشت مالی، تبلیغ کند
رویداد۲۴ تولید لوازم خانگی از عوامل شتاب‌دهنده رشد اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود، اما این مسئله در ایران چندان مصداق ندارد چرا که عمده این لوازم یا وارداتی هستند یا کارخانه‌های تولید لوازم خانگی آنقدر رونق ندارند که به این رشد کمک کنند.

در همین ارتباط حبیب‌اله انصاری، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی بیان کرد: محصولات تولید کشور ما بالاترین کیفیت را در بخش‌های مختلف لوازم خانگی دارد؛ در حال حاضر کارخانه‌های ما در حال تولید هستند و ظرفیت تولید هم دارند، اما با این حال تولید ارتباط مستقیم با مسئله بازار و قدرت خرید مردم دارد. وقتی قیمت تمام شده محصولات بالا باشد قدرت خرید نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: قیمت هر کالای صنعتی تابعی است از عوامل افزایش قیمت و اکنون با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه و همچنین نوسانات ارزی قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا است و رکود اقتصادی موجود، قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

انصاری همچنین اظهار کرد: اگر زمینه‌هایی برای تامین مواد اولیه فراهم شود و تولیدکننده بتواند مواد اولیه خود را با قیمتی پایین‌تر تامین کند، این کاهش قیمت بر قیمت تمام شده لوازم خانگی و قدرت خرید مردم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح کرد: امروز، وقتی از بازار صحبت می‌کنیم نباید نگاهمان تنها به بازار داخل باشد بلکه باید این نکته را بدانیم که تولیدات ما زمینه صادرات را نیز دارند، اکنون زمینه کیفیت‌سازی برای تولیدات صادرات‌محور نیز در پایگاه‌های صنعتی وجود دارد.

انصاری با اشاره به اینکه بعضی از اقلام لوازم خانگی حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادر می‌شود ادامه داد: زمینه صادرات لوازم خانگی به ۱۵ کشور همسایه وجود دارد که البته همه این‌ها بستگی به این دارد که از ظرفیت‌های تولید نهایت استفاده را ببریم و این یکی از نکات افزایش بهره‌وری است.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ابتدای سال۹۷
انصاری در ارتباط با مسئله واردات در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ واردات لوازم خانگی به طور قانونی ممنوع شد، زیرا امروز با توجه به نیاز مشتری و توقع مردم توان تولید در این زمینه وجود دارد و از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، بنابراین نیازی به واردات نیست.

وی ادامه داد: در مقابل باید با قاچاق نیز برخورد جدی کرد و در صورت ورود کالای قاچاق به کشور نباید از آن نگهداری شود، زیرا کالای قاچاق عرصه را برای تولیدات داخلی تنگ می‌کند، بنابراین با وجود ممنوعیت واردات باید جلوی قاچاق نیز گرفته و در صورت ضبط، معدوم یا بازگردانده شود که مجدد به بازار وارد نشود.

نیازمند یک بازار رقابتی هستیم
دبیر کل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به شعار سال ۹۸، درباره وضعیت تولید در کشور اظهار کرد: وقتی رونق تولید را مورد توجه قرار دهیم باید کیفیت‌سازی در آن را نیز در نظر داشته باشیم، یعنی نگاه تولیدکننده باید به رضایت خریدار بستگی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که مصرف‌کننده و خریدار باید انتخاب‌گر باشد.

انصاری همچنین یادآور شد: برای رونق تولید به زمینه‌های رقابتی در قیمت و کیفیت نیاز است، همچنین مسئله دیگری که در این بین وجود دارد موضوع فروش مواد اولیه اساسی در بورس کالا است که به دخالت واسطه‌گر‌ها منجر می‌شود و قیمت را بالا می‌برد، در این مورد پیشنهاد ما این است که مواد اولیه، مستقیم به دست تولیدکننده برسد و مازاد آن به بورس وارد شود.

انصاری همچنین در جهت بهبود وضعیت تولید به دولت پیشنهاد داد: دولت باید سیاست گذاری‌هایی برای رفع موانع موجود انجام دهد و دلیل معطلی کالا در گمرک‌ها، عوارض مواد اولیه وارداتی و نقل و انتقالات بانکی را بررسی کند و از ارزش‌گذاری‌های غیر کارشناسانه بکاهد، باید به تولیدکنندگان تسهیلات ویژه‌ای عرضه شود تا به رونق تولید جامعیت کامل‌تری پوشانده شود و همچنین محوریت دولت بر این اساس قرار بگیرد که بتوانیم از ظرفیت صنایع در بخش خصوصی بهره‌برداری کنیم.

وی همچنین توضیح داد: حوزه لوازم خانگی ما در بحث کیفیت ظرفیت خوبی دارد، اما اکنون واحد‌های تولیدی با مشکلاتی از قبیل: کمبود نقدینگی و تامین ارز برای تامین مواد اولیه مواجه هستند، البته در این مورد باید گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام تمهیدات لازم است و جلساتی نیز با معاونین این وزارت‌خانه انجام شده که اقداماتی در جهت رفع موانع انجام شود، ولی رفع همه موانع به دست این وزارتخانه نیست و مسائلی از قبیل: گمرک و ترخیص کالا نیز وجود دارد که باید برای رفع آن کمیته‌هایی تشکیل شود.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان بیان کرد: صداوسیما نیز باید فضایی برای معرفی لوازم خانگی ساخت داخل به وجود بیاورد و بدون نگاه اقتصادی آن را معرفی کند، آذر ماه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خانگی را برگزار می‌کنیم و صداوسیما نیز باید با ما همکاری کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لوازم خانگی
نظرات شما
پیشخوان