تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

همه آنچه باید درباره نحوه سرمایه گذاری در بورس بدانید

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، ایجاد منبع درآمد دوم یا راه‌اندازی کسب و کار جدید در کنار شغل اصلی برای بسیاری از افراد به یک چالش و دغدغه اساسی تبدیل شده است، اما بهترین راهکار چیست؟
همه آنچه باید درباره نحوه سرمایه گذاری در بورس بدانید
رویداد۲۴ نحوه سرمایه گذاری در بورس، سهام یا سرمایه به عنوان یک بازار سازمان‌دهی شده برای خریدوفروش سهام در تالار شیشه‌ای یا هر نوع اوراق بهادار دیگری امروز به یک روش غیرمستقیم، اما کارا برای کسب درآمد افراد تبدیل شده و بسیاری که شاید چندان هم از کم و کیف این بازار اطلاعی نداشته اند، با کمی حوصله و افزایش دانش و آگاهی خود حالا به سرمایه گذاران موفقی تبدیل شده اند.

نقد شوندگی بالا و تعداد زیاد فرصت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های پذیرفته شده از جذابیت‌های بازار بورس است، اما در کنار آن باید نوسانات شدید قیمت نسبت به بازار‌های دیگر را نیز در نظر داشت. در این میان این بازار راهی برای جمع آوری سرمایه‌ها و پس انداز‌های کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی است و از این رو هم سرمایه گذاران خرد و کلان منتفع خواهند شد. مدیریت انتقال ریسک و توزیع آن، شفافیت اطلاعات، کشف قیمت و ایجاد بازار رقابتی از دیگر کارکرد‌های این بازار است.

با این اوصاف بازار بورس راهی مناسب برای سرمایه گذاری افرادی است که سرمایه اندکی دارند. برای شروع می‌توان با مراجعه به تالار‌های معاملات بورس به طور عملی با نحوه داد وستد سهام در بورس آشنا شد و سپس با مراجعه به کارگزاری‌های مختلف بورس، فرم درخواست خرید سهم شرکت مورد نظر را تکمیل و در پایان سال مالی متناسب با حجم سهامی که خریداری شده از سود مناسب برخوردار شد.

با توجه به اینکه این سود از سود بانکی بیشتر است بنابراین بهتر است پول خود را برای دریافت سود به بانک‌ها نسپارید و برای سودآوری بیشتر اوراق بهادار خریداری کنید.

در بازار سهام سرمایه گذاران باید یکی از سه شکل سرمایه گذاری کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت را پس از مشورت با افراد مورد اعتماد و با مطالعه و تحلیل انتخاب کنند.

برای سرمایه گذاری هم بهتر است هر چند ماه یکبار با اشخاص واجد صلاحیت همچون کارگزاران بورس و یا شرکت‌های مورد اعتماد مشورت کرد که آیا سهام شرکتی را که خریداری کرده اید، نگهدارید یا بفروشید.

باید این نکته را نیز در نظر داشت که هیچگاه خودمان نمی‌توانیم مستقیما به تالار بورس برویم و سهام خریداری کنیم بلکه برای خرید سهام باید به کارگزاری‌ها مراجعه کنیم چرا که کارگزاری‌ها وکیل و نماینده تام الاختیار برای خرید و فروش سهام هستند و بدون واسطه آن‌ها هیچ کس نمی‌تواند در تالار بورس خرید و فروش کند.

در کنار آن، حضور افراد در تالار بورس الزامی نیست، اما با این حال اغلب مردم هنگام افت قیمت‌ها در تالار معاملات بورس جهت مشاهده تابلوی قیمت‌های تالار و مشورت کردن با سایر سهامداران و دلگرمی دادن به یکدیگر حضور می‌یابند.

البته حضور در دفتر کارگزاری الزامی است و شخص باید با همراه داشتن شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برای خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری موردنظر مراجعه و فرم مخصوص دستور خرید سهام را تکمیل کند تا کد عملیاتی صادر و در مراجعات بعدی با ارایه این کد کار‌ها سریعتر انجام شود.

به عبارتی برای انجام عملیات بانکی مثل واریز وجه به حساب، انتقال وجه از حساب و… باید ابتدا حساب بانکی داشته باشیم. این امر در بازار بورس نیز مصداق دارد و هر فردی برای سرمایه‌گذاری در بورس و خریدوفروش اوراق بهادار، باید کد سهامداری داشته باشد. در واقع، کد سهام‌داری، همانند حساب بانکی است.

دریافت کد بورسی از طریق مراجعه به کارگزاران رسمی بورس، اولین گام برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس و خریدوفروش سهام است و حالا باید روش سرمایه گذاری خود در بورس را انتخاب کنید که می‌تواند خریدوفروش اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سهام، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… باشد.

باید توجه داشت که علاوه بر خرید مستقیم می‌توان با روش‌های غیر مستقیم نظیر صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های قابل معامله در بورس یا قرارداد‌های سبدگردانی نیز در بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام کرد.
و، اما چند نکته کلیدی درباره بازار بورس!

سرمایه‌گذاری در بورس سهام، فقط از طریق کارگزاری‌های رسمی بورس که در اغلب شهر‌های کشور مستقر هستند، انجام می‌شود و اطلاعات این کارگزاران در پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی www.seo.ir قرار دارد.

کد سهام‌داری، شناسه‌ای ۸ کاراکتری است که از سه حرف اول آن نام خانوادگی و یک عدد تصادفی ۵ رقمی تشکیل‌شده است. کد سهام‌داری منحصربه‌فرد است و هر سرمایه‌گذار تنها یک کد معاملاتی دارد. صدور کد سهام‌داری کاملاً رایگان است و لازم نیست از این بابت، هزینه‌ای به کارگزار پرداخت شود.

با این اطلاعات اجمالی اگر قصد سرمایه گذاری و ورود به بازار را دارید، بهتر است درنگ نکنید و ابتدا با سرمایه‌ای اندک وارد این بازار شوید و سپس با کسب اطلاعات بیشتر درباره آن، سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان