تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

تعیین تکلیف بیت کوین با حضور ۲ وزیر در مجلس/ توقیف ماینر‌ها مثل پروژه ویدئو و ماهواره به شکست می‌انجامد

حضرتی گفت: ایران کشوری است که تقاضا برای برای خرید ارز در آن زیاد است و در دوران تحریم نیز با اعمال سیاست‌های نادرست در واقع خودتحریمی را تشدید می‌کنیم.
تعیین تکلیف بیت کوین با حضور ۲ وزیر در مجلس/ توقیف ماینر‌ها مثل پروژه ویدئو و ماهواره به شکست می‌انجامد
رویداد۲۴ تعیین تکلیف بیت کوین به کجا می‌رسد؟ امروز قرار است در نشستی در کمیسیون اقتصادی این موضوع با حضور وزرای صمت، نیرو و رییس بانک مرکزی بحث و بررسی شود.

بیت‌کوین یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکرد‌های مشابه پول بی‌پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است. از نظر فنی نیز بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربرد‌های بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت، یافتنی نیست.

برای استخراج بیت کوین به دستگاه‌هایی به نام «ماینر» (استخراج کننده) نیاز است؛ دستگاه‌هایی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود. بیت کوین در ایران فعلاً قانونی نیست، اما فعالیت در این مسیر جرم هم محسوب نمی‌شود.

سود‌های بالای تولید بیت کوین موجب شده تا در برخی مرغداری‌ها، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی و… عده‌ای با برق رایگان مشغول کار در این زمینه شوند.

الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص بیت کوین، به ماجرای جمع آوری ویدیو و ماهواره در دو دهه گذشته توسط نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: همانطور که سیاست دستگیری افراد و ضبط ماهواره و ویدیو با شکست مواجه شد، کشف و ضبط دستگاه‌های چاپ ارز دیجیتال (ماینر) نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

وی گفت: اینگونه موضوعات باید درست و منطقی مدیریت شود. به دلیل عدم مدیریت صحیح، افراد به صورت قاچاق و زیرزمینی دستگاه ماینر را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد می‌کنند، زیرا تقاضا در داخل وجود داشته و افراد نیز این نیاز را به صورت وسیع و قاچاق تامین می‌کنند.

حضرتی اظهار کرد: همان‌گونه که تحریم‌ها را دور می‌زنیم راه‌های مختلف برای دور زدن تصمیمات در داخل را نیز بلد هستیم.

وی ادامه داد: با ممنوعیت واردات ماینر، دولت خود را از دریافت عوارض گمرکی محروم کرده است. دولت می‌تواند قیمت برق را به صورت تجاری با این افراد حساب کند و ساعات معین در روز برای تولید ارز دیجیتال برایشان تعیین کند و همچنین سرمایه‌گذار را برای ساخت نیروگاه برقی و آبی به سوی تولید ارز دیجیتال سوق دهد.

وی افزود: ایران کشوری است که تقاضا برای خرید ارز در آن زیاد است و در دوران تحریم نیز با اعمال سیاست‌های نادرست در واقع خودتحریمی را تشدید می‌کنیم.

حضرتی تشریح کرد: ما در دوران تحریم هستیم و بهترین راه حل برای مقابله با آن استفاده از ارز‌های دیجیتال است. با این ظرفیت گازی که در کشور وجود دارد به راحتی می‌توان در سال ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشت. با تولید گاز می‌توان برق بیشتری تولید کرد و با استفاده از ظرفیت برق می‌توان ارز دیجیتال تولید کرد که این موضوع در ایجاد اشتغال نیز موثر واقع می‌شود که متاسفانه نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه داشته باشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت نیرو، اقتصاد، صمت و همچنین بانک مرکزی باید موافق این کار باشند، زیرا با این روش وزارت نیرو می‌تواند برای نوسازی نیروگاه‌های خود از این فرصت استفاده کند و به وزارت اقتصاد و دارایی نیز برای درآمد‌های گمرکی و شفافیت ورود کالا به کشور و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند و وزارت صمت نیز می‌تواند این فرآیند را به عنوان صنعت به رسمیت بشناسد.

تعیین تکلیف بیت کوین با حضور ۳ وزیر

حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی بنا دارد به این موضوع ورود پیدا کند و در همین راستا در جلسه روز امروز دوشنبه با همفکری وزیر صمت، نیرو و رییس بانک مرکزی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان