تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
یک مقام سازمان امور مالیاتی:

تخلف مالیاتی ۷ هزار میلیارد تومان پدر و پسری که کلاه ۸۴۰ نفر را برداشتند

یک مقام سازمان امور مالیاتی از شناسایی پدر و پسری خبر داد که با تخلفاتی از قبیل تاسیس شرکت های صوری و افتتاح حساب های اجاره ای ۸۴۰ نفر را درگیر فساد اقتصادی کرده اند.

تخلف مالیاتی ۷ هزار میلیارد تومان پدر و پسری که کلاه ۸۴۰ نفر را برداشتند

رویداد۲۴ هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: پدر و پسری در یکی از استان‌های کشور ۸۴۰ شخص حقیقی و ۴۷۰ شخص حقوقی را درگیر فساد اقتصادی خود با محوریت فرار مالیاتی کرده اند.

وی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در مشهد افزود: در این فقره دو هزار وکالت نامه برای واردات، صادرات، کارت بازرگانی اجاره ای، افتتاح حساب اجاره ای، ثبت شرکت‌های صوری، همچنین ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان کتمان درآمد شناسایی شده است.

خانی افزود: بیشتر اشخاص حقیقی گرفتار در این فساد افرادی بودند که فقط برای رفع مشکلات اقتصادی خود اقدام به افتتاح حساب‌های خرد کرده بودند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات عدیده این سازمان در حوزه مالیات، ضعف فرهنگ عمومی است و چنین تخلف پدر و پسر از همین ضعف ناشی می‌شود، هر فعالیت اقتصادی که در چارچوب قوانین و مقررات نباشد، می‌تواند به فعالیت نامشروع تبدیل شود.

او گفت: امروز حساب‌های اجاره‌ای در کشور غوغا کرده است، بیش از ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در ازای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور وجود دارد که این زنگ خطر است، کنترل این موارد فقط از دست سازمان امور مالیاتی برنمی آید و عزم ملی می‌طلبد.

خانی افزود: عدالت مالیاتی نیازمند شفافیت و همگرایی همه ظرفیت هاست، ریشه فرار‌های مالیاتی فقط در سازمان امور مالیاتی نیست، اگر فرار مالیاتی در سطح ملی در حال انجام است، پیگیری و مقابله با آن نیز عزم ملی می‌طلبد.

وی اظهار داشت: تمرکز این سازمان بر دلالی‌ها و سوداگری هاست، این تصور که فقط چند تولیدکننده را پیدا کردیم و از آن‌ها مالیات می‌گیریم، اشتباه است که نمونه بازر آن برای رد این تفکر، مقابله سازمان با دلالی در حوزه سکه و ارز است.

او گفت: شاید در ظاهر وظیفه سازمان امور مالیاتی درآمدزایی برای دولت باشد، اما روح ماموریت این سازمان انتظام بخشی به اقتصاد کشور است، ما مالیات نمی‌گیریم که جیب دولت را پر کنیم بلکه مالیات می‌گیریم که نظم اقتصادی را برقرار کنیم و سلامت و شفافیت اقتصادی ایجاد کنیم.

خانی افزود: فقط با ابزار مالیات می‌توان سوداگری‌ها و دلالی‌ها در حوزه اقتصاد را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: این سازمان در حال حرکت به سوی هوشمند سازی است لذا همه اطلاعات باید در اختیار آن قرار گیرد.

وی گفت: نظام مالیاتی زمانی اصلاح می‌شود که شناسایی آن اصلاح شود، نخستین گام در حوزه مالیات، شناسایی است که تحقق آن به دست فعالان اقتصادی است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان