تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران/ همسایگان ایران در راه سرمایه‌گذاری

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر، تجارت الکترونیک از تاریخ ۲۷ تا۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با شعار آینده بهتر در حالی برگزار شد که علی رغم تحریم‌های آمریکا شاهد حضور هیات‌های خارجی برای افتتاح این نمایشگاه و حضور شرکت‌های خارجی در آن بودیم.
دستاورد وزارت ارتباطات در نمایشگاه الکامپ امسال چه بود؟ / حضور شرکت‌های خارجی علی رغم تهدید‌های آمریکا
رویداد۲۴ بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر، تجارت الکترونیک با حضور وزیران ارتباطات ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه با شعار «آینده بهتر» در نمایشگاه بین‌المللی تهران در روزهای گذشته پایان یافت و فرصت مناسبی برای فعالان حوزه الکترونیک ایجاد شد اما در روزهای پس از آن، این گلایه مطرح شد که وعده مسئولان تنها به فرصت نمایشگاه محدود می‌شود و پس از آن فعالان این حوزه دوباره باید با همان مشکلات سابق سر کنند.
 
رضا الفت نسب رییس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی به رویداد۲۴ می‌گوید: هر ساله در الکامپ مسئولان دولتی حضور دارند و سخنرانی‌هایی هم انجام می‌دهند و قول‌هایی هم داده می‌شود که بیشتر با هدف امیدواری و ایجاد فضای مساعدتر است، اما به ندرت این قول‌ها عملیاتی می‌شوند.
 
در میان اسامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ نام چندین شرکت روس، چینی و آذربایجانی به چشم می‌خورد. رویداد۲۴ با تعداد از نمایندگان این شرکت‌ها گفت‌وگو کرده است. آتش رضایوف کارشناس ارشد بخش فناوری شرکت دلتا تلکام که یک شرکت آذربایجانی حاضر در نمایشگاه الکامپ امسال بوده، می‌گوید: بازار ایران بازاری بزرگ با تقاضا‌های بسیار در حوزه ارتباطات و مخابرات است که ما می‌توانیم در آن فرصت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

دلتا تلکام از سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است. این شرکت با بسیاری از آژانس‌های دولتی؛ بانک‌ها و بخش خصوصی در آذربایجان و سایر کشور‌های منطقه قفقاز در ارتباط است و بر اساس آنچه در توضیحات وبسایت رسمی این شرکت آمده، ۷۸ درصد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در منطقه قفقاز و همه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در آذربایجان مشتریان این شرکت برای حل مشکلات پیچیده شانند.

این شرکت یک شرکت رسمی توزیع کننده اپراتور‌های بین المللی ماهواره یوتل ست است. رضایوف درباره همکاری این شرکت با ایران گفته ما تامین کننده ظرفیت‌های اینترنتی در ایران هستیم و با بسیاری از کمپانی‌های ایرانی از جمله TIC یا شرکت زیرساخت‌های مخابراتی ایران توافقاتی داریم.

شرکت صنایع سی-پلاس نیز یکی از شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه الکامپ بود. این شرکت چینی تولید کننده انواع سوییچ‌های ولتاژ پایین، جک ها، سوکت‌ها و USB هاب‌ها در سال ۱۹۸۰ تاسیس شده است. جانی ونگ مسئول فروش و بخش صادرات شرکت صنعتی سی-پلاس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ توضیح داده که این شرکت در ۵ سال گذشته تقریبا ۲۲ میلیون دلار به ایران صادرات داشته است.
 
شرکت روسی الکاند نیز یکی از شرکت‌های حاضر در ۲۵مین نمایشگاه بین المللی الکامپ در ایران بود. این شرکت یک شرکت سهامی عام به ریاست آناتولی ناموف است که در تولید قطعات الکترونیکی فعالیت دارد. مویسنکو الکساندر مدیر بازاریابی شرکت الکاند در ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: الکاند در ایران نمایندگی باز کرده تا با مشتریانش در ایران همکاری نزدیکتری داشته باشد و جنسمان را به ریال بفروشیم. دلیل اصلی باز کردن نمایندگی شرکت در ایران دشواری‌هایی بود که ما در زمینه حواله پول داشتیم. حواله ارز از ایران به کشور‌های دیگر سخت و تقریبا نشدنی است. به همین خاطرما در این جا نمایندگی داریم و جنس‌هایمان را به ریال می‌فروشیم.

او در مورد نوع تبادلات مالی با ایران گفت: شرکت ما در ایران در بانک‌هایی مانند ملی، توسعه صادرات و ازبر بانک Sberbank روسیه حساب دارد. در روسیه Mir Bussiness Bank در واقع شعبه بانک ملی در روسیه است و از طرف این بانک می‌توان به ایران حواله‌های یورویی و روبلی فرستاد.

او گفت: تجار ایرانی زیاد با این سیستم آشنا نیستند و در تجارت با روسیه بیشتر از صرافی‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که صرافی پول را مستقیم به روسیه حواله نمی‌کند و پول‌ها از ترکیه و تاجیکستان حواله می‌شود. این مشکلی برای تجار است چرا که در روسیه اگر قرارداد بین دو شرکت از دو کشور منعقد شده باشد، پول از کشور سوم نباید حواله شود.
 
به گزارش رویداد۲۴، نمایشگاه الکامپ بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده دست‌اندرکاران این حوزه و مخاطبان آن‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران در کنفرانس خبری که در روز افتتاحیه نمایشگاه الکامپ برگزار شده بود از اولویت کشور‌های همسایه برای این وزارت خانه خبر داد. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف از برگزاری اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات ایران، ترکیه، آذربایجان و روسیه قبل از آغاز به کار نمایشگاه الکامپ، ایجاد بازار منطقه‎ای در حوزه ICT و کسب سهم قابل توجه از این بازار است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان