تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

یزدی علیه آملی/ صادق لاریجانی، زیر رگبار انتقاد مخالفان

آيت الله یزدی رییس جامعه مدرسیه حوزه علمیه قم در دیداری که با بسیج اساتید داشته، انتقادات تندی را علیه صادق آملی لاریجانی مطرح کرده و تهدید او به مهاجرت به نجف را تایید کرده است.

شیخ صادق، زیر رگبار انتقاد

رویداد۲۴ فرید مدرسی روزنامه‌نگار در کانال شخصی خود نوشت: آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان یکشنبه هفته گذشته با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم دیدار کرده و با انتقاد از آیت‌الله صادق لاریجانی آملی گفته «هرچند در مساله‌ای نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم بهم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! از کجا آوردی ساختی؟»

اشاره آیت الله یزدی به شایعه چند روز قبل بود که گفته می‌شد بعد از بازداشت جمعی از نزدیکان صادق لاریجانی، وی اعلام کرده قصد خروج از کشور و اقامت در شهر نجف را دارد.

هرچند این سخنان از سوی روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد این اظهارات توسط آیت الله یزدی گفته شده است؛ چه آنکه آیت الله مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته آقای یزدی اینگونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند. اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند.

مدرسه‌ای که آیت الله یزدی به آن کاخ گفته است، مدرسه علمیه حضرت ولیعصر است که در خیابان معلم قم قرار دارد. در این خیابان سه مدرسه علمیه وجود دارد که هر سه مدرسه ساختمان بسیار مجللی دارند و البته فعالیت چشمگیری در زمینه پرورش طلاب ندارند.  

یک روحانی در برنامه زنده صدا و سیما نیز چند شب پیش گفته بود «این حوزه‌های مجلل در قم و مدارس مجلل چند درصد مال مراجع تقلید صاحب رساله است که هیچ نسبتی با حاکمیت و دولت برحسب ظاهر ندارند؟ مال رئیس سابق قوه قضائیه یا رئیس سابق مجلس یا امام‌جمعه فلان شهر است.»

اسفند سال قبل که کار احداث این مدرسه به مراحل پایانی رسیده بود، اعتراضاتی نسبت به تخلفات ساختمانی آن مطرح شده بود که شهردار وقت قم به شدت از این پروژه حمایت کرد و گفته بود «پروانه ساختمان این مدرسه سال ۹۲ صادر شده و ظاهرا الان به بهره برداری رسیده است. طرح این موضوعات به این شکل، آب به آسیاب دشمن ریختن است. در ساخت این مدرسه علمیه، ذره‌ای اعمال نفوذ و رانت صورت نگرفته است. پروانه این مدرسه قانونی و طبق ضوابط شهرداری صادر شده است»

انتقادها از آملی لاریجانی به موضوع کاخ حوزه علمیه و بازداشت نزدیکان او ختم نشد. چند روز قبل سایت بولتن نیوز نیز در مطلبی آورد ه بود در یکی از جلسات رسیدگی به پرونده تخلفات بانک سرمایه نامی مطرح می‌شود تحت عنوان عبدالله رنجبر. طبق شواهد وی وامی به ارزش ۸۰ میلیارد تومان از بانک دریافت می‌کند، اما اقساط بازپرداخت را نمی‌پردازد. به همین دلیل میزان بدهی وی به ۱۳۷ میلیارد تومان می‌رسد و او ملکی در قرچک ورامین جهت تهاتر به بانک معرفی می‌کند.
 
مشکل از آن جایی آغاز می‌شود که ملک معرفی شده ۸۲ میلیارد گران‌نمایی شده است و ارزشی بسیار کمتر از مبلغ اعلامی داشته است. چگونه یک نفر می‌تواند این میزان از تخلفات را انجام بدهد؟ با وجود یک رابطه فامیلی محکم میان فرد مذکور و دو تن از سران قوا. فرد نامبرده در واقع پسر عمه برادران لاریجانی است که در تمام مراحل پیشبرد کارهایش، از همین رابطه فامیلی بهره می‌برده و خود را پسرعمه ایشان معرفی می‌کرده است. 
 
صدا و سیما نیز در روزهای گذشته انتقادات تندی از آملی لاریجانی مطرح کرده است؛ یکی از مجریان تلویزیون در برنامه زنده گفته بود که آیت الله آملی لاریجانی رییس سابق قوه قضاییه به خاطر اظهارات او، صدا و سیما را به وجود عوامل نفوذی متهم کرده است. آنگونه که در آن برنامه زنده گفته شد علیه همان مجری به خاطر اظهاراتش اعلام جرم شده و قرار بوده دستگیر شود.
 
مرتضی حیدری از مجریان صدا و سیما نیز گفته بود قوه قضاییه در دوران آملی لاریجانی علیه او اعلام جرم کرده بود و بنا بوده بازداشت شود اما با وساطت ضرغامی ماجرا پایان یافته است.

به گزارش رویداد۲۴ این همه ماجرا نیست. همزمان با حضور صادق لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت، شایعه عزل محسن رضایی نیز شنیده شد. حالا اصولگرایان برای اولین بار در دو دهه گذشته به حمایت از سردار محسن رضایی برآمده‌اند. از طرفی جریان جنبش عدالتخوه دانشجویی، همزمان با انتقاد از آملی لاریجانی، نقد‌های ریزی را هم به سردار قاسم سلیمانی مطرح کرده است. همزمان یک کانال تلگرامی شیفته احمدی نژاد هم خبر داده که جواد لاریجانی استعفا کرده و فاضل لاریجانی از ایران خارج شده و قصد بازگشت ندارد. از طرفی اخباری منتشر شده که علی لاریجانی با حقوقدان‌های معرفی شده از طرف ابراهیم رئیسی موافق نبوده است. شاید سپهر سیاست ایران آبستن حوادث بزرگتری از تخلفات اطرافیان رئیس سابق قوه قضائیه باشد.

با وجود انتقاد برخی از چهره‌های سیاسی از عملکرد صادق لاریجانی، اصولگرایان در ده سال گذشته همواره از عملکرد دستگاه قضایی دفاع کرده بودند. حتی زمانی که محمود صادقی از برخی ابهامات درباره پرونده مالی قوه قضائیه سخن می‌گفت، اصولگرایان سخت آشفته شدند و کار صادقی به احضار کشیده شد.

آیت الله یزدی نیز در حال حاضر ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در حالی از این فقیه انتقاد کرده که آملی لاریجانی نیز عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

صادق‌ لاريجاني‌ نیز عضو مجلس‌ خبرگان‌ رهبری،‌ فقیه شورای نگهبان، عضو هيأت‌ امنای‌ دانشگاه‌ قم‌، هيأت‌ امنای‌ دانشنامه‌ جهان‌ اسلام‌  است و رياست‌ هيأت‌ امنای مؤسسه‌ تحقيقات‌ كامپيوتری‌ علوم‌ اسلامی‌ را بر عهده دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
5
آخه چرا اینا بازنشست نمیشن چندتا سمت باید داشته باشن بسه دیگه
....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
1
درود بر آیت الله ریسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
1
درود به اقای یزدی وقنی ایشان رئیس دادگسنری بود حق خوب ادا میشد اقای لاریییجانی راه بازه جاده دراز بفرمائید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
1
اینا ۴۰ ساله به مردم درس ساده زیستی و پرهیز از دلبستگی به دنیا میدن!!
mm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
0
حضرت آیت الله العظمی هاشمی رفسنجانی رحمت الله علیه گفته بود خدا شفاش دهد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان