تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

چرا قیمت دلار رو به کاهش است؟ / فنر قیمت دلار رها می‌شود؟

سمیعی زفرقندی یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را اینگونه بیان کرد: در سال 1397 با اعلام خروج غیر اخلاقی آمریکا از قرارداد برجام به ناگهان سد قیمت ها شکسته شد و با عدم دخالت به موقع بانک مرکزی متاسفانه قیمت ها به طور افسار گسیخته ای بالا رفت.

چرا قیمت دلار رو به کاهش است؟ / فنر قیمت دلار رها می‌شود؟

رویداد۲۴ چرا قیمت دلار رو به کاهش است؟ این پرسشی است که این روزها سوال بسیاری از مردم است؛ مردمی که می پرسند چرا دلار به مرز 18 هزار تومان رسید و مجددا به مرز 10 هزار تومان نزدیک شده است.

علی اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس اسبق کانون صرافان و تحلیلگر مسائل اقتصادی و ارزی درباره دلایل کاهش نرخ دلار در چند ماهه گذشته اظهار کرد: وقتی جلوی یک جویبار را سد کنیم ، مقادیری آب پشت آن ذخیره می شود و اگر به عمد یا اتفاق سد شکسته شود، آن آب ذخیره شده، به ناگهان رها شده و ضمن وارد کردن خسارات انرژی خود را هم تخلیه می کند، بعد از تخلیه انرژی اولیه، در ادامه جویبار به حرکت خود به طور طبیعی ادامه می دهد مگر اینکه باز عواملی مانع از سیر طبیعی آن شوند، که باز به ذخیره انرژی منجر می شود و منتظر برطرف شدن مانع در فرصتی دیگر می ماند.

وی افزود: جویبار ما تفاوت در نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار است که هر چه این تفاوت بیشتر باشد، فشار این جویبار هم بیشتر خواهد بود و سدی که مانع جریان طبیعی این جویبار می شود همانا نرخ های دستوری و نگه داشتن فنر قیمت ارز خواهد بود.

سمیعی زفرقندی در ادامه بیان کرد: در سال 1397 با اعلام خروج غیر اخلاقی آمریکا از قرارداد برجام به ناگهان سد قیمت ها شکسته شد و با عدم دخالت به موقع بانک مرکزی متاسفانه قیمت ها به طور افسار گسیخته ای بالا رفت ولی در ادامه و دخالت البته دیرهنگام بانک مرکزی باعث فرو ریختن قیمت ها شد و این کار باعث شد، ضربه دوم به اقتصاد کشور وارد شود مانند سرد و گرم کردن شدید که باعث تخریب هر شیئی می شود.

رئیس اسبق کانون صرافان روند کاهشی نرخ ارز را اینگونه عنوان کرد: کاهش نرخ ارز بعد از آن افزایش شدید قیمت دلار تنها می توانست به یکی از دو دلیل باشد، یکی از آن این است که بالا رفتن قیمت دلار بی دلیل بوده و نباید دلار تا 18 هزار تومان بالا می رفت که در این صورت باید مسئولینی که در جلوگیری از افزایش قیمت دلار دخالتی نداشتند پاسخگو باشند و حالت دوم این است که اگر رسیدن قیمت دلار به 18 هزار تومان طبیعی و واقعی بوده است باید سوال کرد که چه اتفاقی باعث شده که دلار امروز به 10 هزار تومان سقوط کرده است؟

وی در پاسخ به سوال آیا نرخ تورم و بهره در کشور ما خیلی پایین تر از کشور های دیگر حوزه دلار است؟ اظهار کرد: این چنین چیزی نبوده است و فقط یک راه باقی می ماند و آن هم دستوری بودن کاهش قیمت بوده که به دو طریق انجام می شود؛ کاهش مصنوعی تقاضا و افزایش عرضه از محل ذخایر ارزی کشور.

تحلیلگر مسائل اقتصادی و ارزی در ادامه گفت: یک زمانی درآمدهای ارزی کشور بسیار است و با عرضه بیش از تقاضا، قیمت را به طور مصنوعی پایین نگه می داریم که این کار غلط است ولی امکان انجام آن ممکن است.

سمیعی زفرقندی افزود: هر چند برای سالها بودن با درآمدهای ارزی امکان ادامه دارد، ولی باعث جمع شدن فنر قیمت می شود ، که در دراز مدت امکان ادامه ندارد و بالاخره منجر به در رفتن فنر قیمت و ضربه زدن به اقتصاد کشور و روحیه مردم می شود، کما اینکه در طی چهل سال گذشته چند بار این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه بیان کرد: در یک زمانی چون درآمدها به شدت کاهش یافته است اصولا امکان عرضه بی نهایت ارز وجود ندارد و فقط راه حل این است که تقاضا را به صورت مصنوعی کاهش دهیم که آن هم تبعات خودش را به دنبال دارد. وقتی اجازه واردات مواد اولیه به یک کارخانه داده نمی شود، در قدم اول باعث بیکاری کارگران آن و ورشکستگی کارخانه دار می شود و در قدم بعدی باعث کمبود محصولات آن کارخانه و ایجاد بازار سیاه خواهید شد.

زفرقندی خاطرنشان کرد: باید چند سال منتظر ماند و نتیجه این تدبیر را مشاهده کرد.

منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان