تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
رییس اتاق ایران و عراق اعلام کرد؛

تامین ۴ درصد برق عراق از ایران/ درآمد ۴ میلیارد دلاری از صادرات گاز

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: مردم عراق در شرایط حاضر با کمبود شدید برق و خاموشی‌های مکرر مواجه هستند و ۴۰ درصد این نیاز از ایران تامین می‌شود.

تامین۴۰درصد برق عراق از ایران/ درآمد ۴ میلیارد دلاری از صادرات گاز

رویداد۲۴ حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه ایران روزانه ۳۷ تا ۳۸ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند، گفت: حداقل ۲۵۰ مگاوات از واحد‌های نیروگاهی عراق با این گاز تامین سوخت می‌شود. از سویی دیگر روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برق از ایران به عراق صادر می‌شود.

وی ضمن اشاره به تولید برق در عراق توسط شرکتی ایرانی با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام شده، ادامه داد: عراق به ۲۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات بیشتر برق ندارد. این در حالی است که مردم عراق در شرایط حاضر با کمبود شدید برق و خاموشی‌های مکرر مواجه هستند.

به گفته حسینی عراقی‌ها در مجموع روزانه هفت تا هشت ساعت از برق سراسری شهری، نمی‌توانند استفاده کنند. از طرفی بسیاری از مردم در عراق مجبورند از برق ژنراتور‌ها استفاده کنند که به دلیل بالا بودن قیمت گازوئیل برق ژنراتور‌ها برای خانوار‌های عراقی بسیار گران تمام می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: یک خانواده معمولی در عراق ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار بابت مصرف برق از این طریق هزینه پرداخت می‌کند که مبلغ قابل توجهی است. ایران حداقل روزانه ۱۰ میلیون دلار صادرات گاز به عراق دارد که این رقم در سال سه و نیم تا چهار میلیارد دلار می‌رسد. ارزش صادرات برق ایران به عراق نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در سال است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: مشکلی که هم اکنون ایران با عراق در این خصوص دارد این است که هنوز نتوانسته مکانیزم مشخصی برای دریافت وجه پول برق و گاز با عراقی‌ها به توافق برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه عراق گاز همراه نفت دارد، اما چیزی به عنوان میادین گازی ندارد، افزود: بعید به نظر می‌رسد سه تا چهار سال آینده عراقی‌ها بتوانند از محل جمع آوری گاز‌های همراه نفت گاز مورد نیاز خود را تامین کنند.

منبع: مهر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان