تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با رویداد۲۴؛

جهش تاریخی نفت/حمله به تاسیسات نفتی عربستان چه سودی برای ایران دارد؟

درحالی که آمریکا و عربستان تلویحا و صراحتا ایران را مقصر اصلی حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان خوانده اند، نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن رد دخالت ایران در این حادثه، تبعات مثبت و منفی آن را برای ایران و بازارهای جهانی برشمرده است.

جهش تاریخی نفت/حمله به تاسیسات نفتی عربستان چه سودی برای ایران خواهد داشت؟

رویداد۲۴ ندا جعفری- عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت و دومین کشور تولیدکننده نفت در جهان است. پس از حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو که مهمترین شرکت نفتی عربستان است، تولید و توزیع نفت عربستان با اختلال جدی مواجه شده است.

گاردین در گزارشی نوشت: حمله به تاسیسات نفتی عربستان بزرگترین جهش قیمت نفت را در ۳۰ سال گذشته رقم زده است.
بر اساس این گزارش این حمله منجر به افزایش ۱۲ دلاری قیمت نفت در یک جهش شده است. این حمله ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز را از چرخه توزیع حذف کرده و این یعنی ۵ درصد کل توزیع نفت جهانی در حال حاضر کسر شده است.

به گفته منایع آگاه در حملات اخیر به تاسیسات آرامکو عربستان، ۱۸ درصد از تولید گاز طبیعی و ۵۰ درصد از تولید اتان و میعانات گازی این کشور متوقف شده است. برخی تحلیل گران معتقدند در صورتی که عربستان سعودی نتواند سریعا صادرات نفت خود را احیا کند، قیمت هر بشکه نفت می‌تواند به ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

روز دوشنبه قیمت آتی نفت برنت در ماه نوامبر ۱۹ درصد افزایش نشان داد و به ۷۱،۹۵ دلار در ازای هر بشکه نفت رسید و در ماه اکتبر نفت مارک WTI تا ۱۵ درصد افزایش یافت و به ۶۳،۳۴ دلار در ازای هر بشکه نفت رسید.

عربستان سعودی روز گذشته (۱۶ سپتامبر) اعلام کرد استخراج حدود دو میلیون بشکه در روز احیا خواهد شد. آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان، پس از این حمله برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود در صورت ضرورت ابراز آمادگی کرده است.

در خصوص تهدید حادثه اخیر علیه بازار نفت جهانی و فرصت های آن برای کشورهای تولید کننده نفت از جمله آمریکا و ایران با نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد بمباران تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص در عربستان سعودی و تاثیر آن بر قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: این موضوع باعث کاهش تولید نفت عربستان می‌شود و با انفجار تاسیسات نفتی عربستان از سوی یمنی‌ها، بازار نفت دنیا دچار نوسانات شدید خواهد شد.

ساعدی با بیان اینکه عربستان روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند گفت: این حمله غافلگیرانه میزان تولید این کشور را کاهش داده و باعث رشد قیمت‌ها خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه احتمال افزایش بهای نفت حتی بیش از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد گفت: با این خسارتی که به عربستان وارد شده بعید به نظر می‌رسد تولید این کشور به سرعت از سر گرفته شود. طبق نظر کارشناسان تعمیر و بازسازی این تاسیسات نیاز به زمان زیادی دارد؛ ضمن اینکه مخازن نفتی همجوار  تاسیسات مادر عربستان که دچار اختلال شده نیز قابل بهره برداری نیستند.

ساعدی در ادامه به تبعات اختلال در تولید و توزیع نفت عربستان بر بازارهای جهانی گفت: نفت عربستان شریان حیاتی صنایع دنیاست، به گونه‌ای که خلاء نفت این کشور کلیه صنایع اروپا و امریکا و حتی آسیا را نیز دچار بحران می‌کند؛ همین موضوع باعث شده آمریکا بخواهد از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند تا کاهش تولید عربستان را به سرعت جبران کرده باشد.

او نسبت به احتمال بیرون کشیدن نفت استراتژیک آمریکا در شرایط کنونی ابراز تردید کرد و گفت: به نظر می‌رسد امریکا نیز این ریسک را نکند.

احتمال لغو تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تاثیر حادثه تخریب تاسیسات نفتی عربستان بر فروش نفت ایران گفت: با توجه به فشار‌های موجود بر صنایع دنیا، ممکن است در این ماجرا سهمی برای فروش نفت ایران در نظر گرفته شود.

او با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه ایران و کاهش تولید عربستان و تاثیر آن بر بازار های جهانی گفت: ممکن است با اتفاقی که رخ داده، نظر رئیس جمهور آمریکا هم در این خصوص (تحریمهای نفتی علیه ایران) تغییر کند.

مقصر جلوه دادن ایران برای بالا بردن قدرت چانه زنی آمریکا در مذاکره است

 او در خصوص اظهارات مقامات امریکا و مقصر خواندن ایران در این انفجار گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها سعی بر بسیج کردن کشور‌ها علیه ایران دارند؛ این در حالی است که تهمت‌هایی که به ایران می‌زنند تنها برای منحرف کردن اذهان جهان، ایران هراسی و بالا بردن قدرت چانه زنی‌شان برای مذاکره با ایران است.

ساعدی ادامه داد: با این اتفاق بازار نفت دنیا دچار التهاب شده و می‌تواند فرصتی برای ایران باشد؛ ضمن آنکه ما برای مذاکره ابایی نداریم و همیشه بر اساس چارچوب‌های بین المللی حرکت کرده ایم. ما می‌توانیم در این شرایط و خلاء نفت عربستان، بخشی از نفت دنیا را تامین کنیم.

این نماینده مجلس افزود: این خلاء تهدیدی برای شریان‌های حیاتی صنایع امریکاست و طی روز‌های آینده این کشور با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. آمریکا باید صنایع خود را  مدیریت کنند و استفاده از ذخایر استراتژیک پشتیبان اقدامی پر ریسک خواهد بود؛ پس باید تصمیم درستی در این شرایط اتخاذ کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان