تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

قاچاق مواد مخدر و پولشویی با حساب‌های بی هویت/ تراکنش‌های کلان مفسدین چگونه مخفی می‌‌ماند؟

حساب‌های بی هویت همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند و هستند مفسدینی که برای مخفی کردن تراکنش‌های کلان خود، به استفاده از حساب اطرافیان یا اجاره حساب رو می‌آورند و از فرصت حساب‌های بی‌هویت همچنان بهره می‌برند.

قاچاق مواد مخدر و پولشویی با حساب‌های بی هویت/ تراکنش‌های کلان مفسدین چگونه مخفی می‌‌ماند؟

رویداد۲۴ ندا جعفری - عدم وجود اطلاعات درست برای یک حساب بانکی خود می‌تواند موجب سوء استفاده مجرمین اقتصادی از آن برای پنهان کردن مفاسد اقتصادی باشد، به عبارت دیگر، مفسدینی که برای مخفی کردن تراکنش‌های کلان خود، به استفاده از حساب اطرافیان یا اجاره حساب روی می‌آورند، مطمئناً از فرصت حساب بی‌هویت نیز بهره خواهند برد.

به گفته مسئولین حدود ۳۵۰ میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد که هویت دارنده اصلی برخی از حساب‌ها مشخص نیست.

بعضا افرادی که در کار قاچاق ارز، مواد مخدر و کالا و برخی فعالیت‌های مجرمانه هستند، از شبکه افراد ناشناخته، روستایی، بی سواد، فوت شده، بچه، تبعه خارجی استفاده کرده و برای این افراد حساب باز می کنند و در برخی شبکه‌ها چندین هزار میلیارد تومان گردش مالی صورت می گیرد.

 به گفته یکی از مسئولین قضایی کشور یک شبکه در قاچاق مواد مخدر و کالا شناسایی شده که ۱۲ هزار میلیارد تومان در ۳-۴ سال گردش مالی داشت. یک حساب ۶ هزار، یکی ۳ هزار و یکی هزار میلیارد تومان بود که یک فرد بی سواد ۲۷ ساله محور این دو حساب بود.

بهاء الدین هاشمی حسینی در اینباره به خبرنگار اقتصادی رویداد ۲۴ می‌گوید: متاسفانه ویروس فساد و انحراف در همه بانک‌ها وجود دارد و مربوط به یک بانک و دو بانک خاص نمی‌شود، هر چند بانک‌ها برای افتتاح حساب ضوابطی را در نظر می‌گیرند، اما باز هم شاهد تقلب و تخلفات در این زمینه هستیم.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات می‌گوید: در دستورالعمل مبارزه با پولشویی گفته شده هر گونه اتفاق مالی و واریز ناگهانی که سابقه‌ای نداشته و ارتباطی با شغل و شرایط زندگی فرد مورد نظر نداشته باشد گزارش داده شود که در این راستا ناظران بانک‌ها به صورت نامحسوس تحقیق می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: البته ناگفته نماند بسیاری از افرادی که تخلفاتی در خصوص بهره گیری از افرادی از قشر ضعیف جامعه برای باز کردن حساب‌های جاری و صدور چک و فرار مالیاتی داشته اند امروز در زندان به سر می‌برند.

هاشمی حسینی ادامه می‌دهد: اما در جایی که خطای انسانی رخ می‌دهد و پای رشوه و تبانی به میان می‌آید متاسفانه نمی‌توان کاری از پیش برد و یک فرد در یک بانک یا موسسه دولتی برای ضایع کردن حقوق دولت، نظام کنترلی را دور می‌زند. هر چند امروز روش‌های کنترلی بالا رفته، اما این تخلفات هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد.

 او می‌گوید: در یک بانک ممکن است ۱۰ هزار حساب وجود داشته باشد، اما تنها یک تا دو هزار حساب  آن فعال باشد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه اغلب حساب‌های جعلی برای پولشویی و مواد مخدر و قاچاق کالا استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد: اغلب این افراد قلابی با لباس‌های بسیار شیک و خودروی مدل بالا به بانک مراجعه می‌کنند و با فردی دیگر هم وارد بانک می‌شوند که او این فرد را با پیشوند مهندس و دکتر خطاب می‌کند و پول چشم گیری (مبلغ بسیار بالا) را نیز با افتتاح حساب و امضای دیجیتالی در یکی از شعب باز می‌کند.

او می‌گوید: در شبکه بانکی روزانه حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گزارش از تبانی و تخلف گزارش می‌شود که ممکن است بنا به مصلحت اصلا رسانه‌ای نشود و از این میان ۱۰ نفر هم با تبانی معاملات سیاه و کار خود را پیش ببرند.

هاشمی حسینی ادامه می‌دهد: موضوع حساب‌های جعلی برای فعالیت‌های سیاه در همه دنیا وجود دارد و شناسایی آن نیز کار راحتی نیست در ایران نیز در گذشته برخی شناسنامه فرد فوت شده را باطل نمی‌کردند تا از مزایای حساب بانکی آن فرد همچنان استفاده کنند، اما از زمانی که کد ملی در بانک‌ها الزامی و بانکداری الکترونیک در کشور رشد کرد این موضوع نیز به ندرت صورت می‌گیرد، زیرا بانک‌ها به اطلاعات فرد کاملا دسترسی دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان