تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار

مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای اجرای هرچه بهتر مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار، سند مسئولیت اجتماعی تعریف کرده‌ایم و حمایت از برنامه‌های ورزشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و نیز برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار داریم. ی
جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار
رویداد۲۴ یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت مناطق آزاد توجه آن‌ها به توسعه متوازن در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به صورت همزمان است. منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از موفق‎ترین مناطق در زمینه تلاش در حوزه مسئولیت اجتماعی شناخته می‌شود.
 
مهدی آبروش، مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص فعالیت‌های این سازمان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: در راستای اهداف راهبردی که برای مناطق آزاد تعریف شده، منطقه آزاد چابهار چهار هدف راهبردی تعریف کرده است که شامل کمک به تامین رشد و پویایی، اقتصاد مقاومتی، کمک به تنوع بخشی به پیوند‌های اقتصادی، توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه‌ای و توانمندسازی جامعه محلی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای این راهبرد‌ها که توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تعریف شده است، بهترین گزینه را در تدوین یک سند دیده است که بر اساس آن راه را ادامه تا به نتایج مورد نظر برسد. با مشارکت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، قراردادی برای تدوین سند مسئولیت اجتماعی و نقشه راه و برنامه عملیاتی استقرار استراتژی شرکتی در منطقه آزاد چابهار بستیم که در چند فاز تهیه شده و خوشبختانه فاز اول آن که مطالعاتی بوده به اتمام رسیده و وارد فاز اجرایی شده است.

مدیر امور اجتماعی این سازمان در خصوص سند مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: اولویت این سند در بحث‌های آموزش، بهداشت، محیط زیست، توانمندسازی جامعه محلی و… است. در این راستا در حوزه اجتماعی دو ردیف بودجه‌ای برای خودمان تعریف کردیم که یک ردیف پرداخت‌های فرهنگی اجتماعی است. در این بخش پرداخت‌هایی برای سازمان‌های مردم نهاد، حمایت از برنامه‌های ورزشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و درمان، برنامه‌های فرهنگی اجتماعی انجام می‌شود. ردیف دیگر به نام کمک به نهاد‌های حمایتی است که بر اساس قانون، مناطق آزاد مکلف هستند یک درصد از درآمد عوارض از محل ورود و خروج کالا و مسافر را برای کمک به اداره بهزیستی و کمیته امداد در نظر بگیرند که بخشی از نیازمندی هایشان را با این هزینه انجام دهند.

توجه ویژه به آموزش و زیرساخت‌های آموزشی

آبروش با تاکید بر اهمیت آموزش در توسعه اجتماعی مناطق خاطرنشان کرد: در بخش آموزش دو بخش شامل سخت افزاری و نرم افزاری در نظر گرفته ایم. در بخش نرم افزاری برنامه‌ای جامع و کامل برای معلمین، اساتید و دانش آموزان وجود دارد که موضوعاتی مانند توانمندسازی معلمین و کلاس‌های تقویتی برای دانش آموزان را در بر می‌گیرد. این حوزه بیشتر در حوزه معاونت فرهنگی است.

وی افزود:، اما حوزه سخت افزاری آموزش در راستای مسئولیت‌های معاونت اجتماعی است و شامل توسعه زیرساخت‌های آموزشی و… می‌شود. در سال ۱۳۹۷ قراردادی با سازمان نوسازی مدارس منعقد شد تا به موجب آن با همکاری منطقه آزاد چابهار، ۱۳ مدرسه در مناطق محروم چابهار، شهرستان کنارک و منطقه دشتیاری بازسازی و نوسازی شود. هرچند سال‌های قبل هم در مناطق محروم ساخت مدرسه و نوسازی در دستور کار بوده و در سال ۷۲ و ۷۳ منطقه آزاد چابهار در حدود ۲۵ مدرسه ساخته بود، اما امروز با نگاه ویژه‌ای که مدیرعامل جدید سازمان، آقای کردی داشتند این موضوع به طور خاص دنبال می‌شود و مهر ماه امسال با یاری خدا چند مدرسه افتتاح می‌شود.

مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: برخی مدارس نیز در حاشیه چابهار وجود دارد که بازسازی و بهسازی شده اند، یا توسعه پیدا کرده اند. همچنین با کمک خیرین توانستیم لوازم التحریر، لوازم سرمایشی و یا آموزشی، ورزشی و… برای این مدارس تهیه کنیم.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

آبروش تصریح کرد: با توجه به هم مرز بودن چابهار با دو کشور افغانستان و پاکستان، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه سازمان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پایگاه سلامت اجتماعی را راه اندازی کردیم. مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به صورت رایگان به محلات مختلف شهر سرکشی می‌کند و آموزش‌های لازم به خانواده ها، نوجوانان، جوانان و … را می‌دهد و پایگاه‌های سلامت اجتماعی نیز که در روستا‌ها و محلات وجود دارد برنامه‌های مختلفی مانند کارگاه‌های آموزشی و اردو‌های دانش آموزی و.. را پیگیری می‌کند.

توانمندسازی زنان

مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث توانمندسازی زنان اقدام به خرید دارقالی برای آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانواده کرده تا بتوانند با هنر خودشان و بافت تابلو فرش مشغول به فعالیت شوند و در زمان کمتر بتوانند سود بیشتری دریافت کنند.

توانمند سازی معلولان

آبروش در خصوص توانمندسازی معلولان توضیح داد: سازمان در برنامه‌های موسسه خیریه آوای روشنایی که مربوط به توانمندسازی نابینایان هست و همچنین در برگزاری روز جهانی نابینایان برای اولین در چابهار مشارکت داشته است و توانستیم با دعوت از اساتید و مربیان کشوری برای آموزش نابینایان کمک بگیریم چرا که بسیاری از نابینایان در این منطقه توانایی استفاده از خط بریل را نداشتند و نمی‌توانستند با کامپیوتر کار کنند که به این ترتیب آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شد.

توانمندسازی معتادان

وی درباره توانمندسازی معتادان نیز گفت: مرکز‌های سرپناه شبانه و کمپ‌ها ترک اعتیاد برای کمک به افراد معتاد و یا بی سرپناه در نظر گرفته شده که خدمات خوبی را شامل ملزومات بهداشتی، غذای گرم و… به آن‌ها ارائه می‌دهند. در همین راستا برای افرادی که تصمیم به ترک گرفته باشند شرایط برای رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد مهیا می‌شود.

اشتغال

مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: اداره اشتغال به صورت مجزا از معاونت اجتماعی مشغول به فعالیت است و منطقه آزاد چابهار تفاهم نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید منعقد کرده و با سپرده گذاری در این صندوق به طرح‌هایی که کارآفرینی برای روستا‌ها و شهر‌های چابهار دارد برای ایجاد اشتغال تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی گفت: در خصوص اشتغال نیز تمام افرادی که جویای کار هستند از طریق اداره کار به شرکت‌های تابعه معرفی می‌شوند و با اولویت معرفی سرپرست‌های خانواده برای افراد اشتغال زایی می‌شود و از همین طریق به تولید ملی هم کمک شده و بسیاری از تولیدات از طریق همین افراد در منطقه انجام می‌شود.

بهداشت

آبروش تصریح کرد: یکی از نیازمندی‌های اصلی شهر ما امکانات بهداشتی است که از نظر سرانه و آمار بهداشتی و بیمارستانی ضعیف است. سال گذشته با وزارت بهداشت و درمان مشارکت کردیم و در حدود ۲۰ هکتار زمین در بهترین نقطه منطقه آزاد برای احداث بیمارستان ۵۴۰ تخته خوابه اهدا کردیم.

وی تاکید کرد: خرید تانکر آب ۱۲ هزارلیتری برای آبرسانی آب به روستا‌ها و آمبولانس مجهز به ICU، کانکس سیار دندانپزشکی برای خدمات دندانپزشکی به روستا‌ها، بازسازی و تجهیز بیمارستان امام علی چابهار از دیگر اقدامات منطقه در حوزه بهداشت و سلامت بوده است. راه اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان نیز از جمله فعالیت‌های حائز اهمیت منطقه در حوزه بهداشت است.

ورزش

آبروش درباره اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه ورزش نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ورزش‌های آبی و ساحلی و ورزش کریکت در چابهار مورد استقبال بومیان و گردشگران است، منطقه آزاد چابهار دهکده ورزشی پیل بند را طراحی کرده است. در فاز اول ورزشگاه دو هزار نفره سرپوشیده را آماده کرده است و با توجه به اهمیتی که ورزش کریکت در این منطقه دارد، فاز دوم هم که به زودی شروع به کار می‌کند زمین کریکت است.

وی افزود: استادیوم ۱۲ هزار نفره فوتبال و زمینه برای انواع ورزش‌ها و کمپ تیم‌های ملی تامین کننده فعالیت‌های ورزشی در دستور کار است. با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و با توجه به ظرفیت‌های خوب چابهار در تلاشیم تا از بسیاری از هزینه‌ها و اردو‌هایی که برای تیم ملی در خارج از کشور صورت می‌گیرد جلوگیری شود و تیم‌های ملی برای تمرین و کمپ به چابهار بیایند.

مدیر امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار بر اهمیت همفکری و حضور جوانان در توسعه اجتماعی تاکید کرد و گفت: منطقه آزاد چابهار توجه بسیاری به جوانان و گرفتن کمک فکری از آن‌ها دارد و به همین منظور شورای جوانان منطقه آزاد برای همفکری و تجلیل از جوانان نام آور منطقه راه اندازی شده است.

آبروش در پایان با تاکید بر اهمیت مسئولیت‌های اجتماعیدر توسعه منطقه گفت: منطقه آزاد چابهار در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک ایزو۲۶۰۰۰ که مربوط به مسئولیت اجتماعی است را نیز دریافت کند، اما از آنجایی که تدوین و اجرا فاز اول سند مسئولیت اجتماعی به تازگی به اتمام رسیده در نظر داریم در مراحل بعدی و بعد از اجرایی شدن سند، تدوین نظام نامه مسئولیت اجتماعی و خط مشی‌ها در فاز‌های بعدی دریافت ایزو را در دستور کار دهیم. همچنین در نظر داریم تا همایش ملی مسئولیت اجتماعی را در نیمه دوم سال در چابهار برگزار کنیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان