تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از سفره انقلاب تا آقازاده ماساژور/ ماجرای حمله به پروانه سلحشوری چه بود؟

در روز‌های تعطیل آخر هفته، انتشار شایعه‌ای علیه یکی از نمایندگان لیست امید، موج بزرگی را در توییتر به وجود آورد. ماجرا از توییت‌هایی درباره یک آقازاده ماساژور آغاز شد و با تکذیبیه رسمی پروانه سلحشوری تا حدودی تخفیف یافت، اما تاریخ نشان داده اثر اینگونه افترا زنی‌ها در فضای مجازی به سرعت از بین نخواهد رفت.

 

از سفره انقلاب تا آقازاده ماساژور/ توسل اصولگرایان به دروغ و تهمت در آستانه انتخابات

رویداد۲۴ در روز‌های تعطیل آخر هفته، انتشار شایعه‌ای علیه یکی از نمایندگان لیست امید، موج بزرگی را در توییتر به وجود آورد. ماجرا از توییت‌هایی درباره یک آقازاده ماساژور آغاز شد. برخی اکانت های توییتری مدعی شدند که برادرزاده پروانه سلحشوری مدیریت یک مرکز ماساژ در تهران را برعهده دارد که در این مرکز به مردان خدمات جنسی ارائه می‌شود. این خبر بلافاصله از سمت چهره‌های اصلی اصولگرایان تایید شد.

چهر‌هایی نظیر زاهدی وزیر علوم احمدی نژاد و از نزدیکان سیاسی محمدرضا باهنر که حالا رئیس کمیسیون آموزش مجلس است، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و حمید رسائی از چهره‌های نزدیک به جریان پایداری، در توییتر مطالبی در شماتت خانم نماینده منتشر کردند.

ساعتی بعد مشخص شد که این خبر از اساس دروغ بوده است. سلحشوری در توییتر خود با اشاره به توییت های زاهدی و موسوی لارگانی نوشت: «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا و لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون (بقره-۱۰). دو برادرزاده ۴ و ۲۰ ساله دارم که اکنون در کنار خانواده خود در اهواز هستند. برادرم که فرزندش ۲۰ساله است، در نوجوانی به جبهه رفت و جانباز است. از خدا بترسید و آخرت خود را فدای دنیای دیگران نکنید.»

جالب اینجاست که جز حمید رسایی، سایر اصولگرایان حاضر به عذرخواهی برای این دروغ نشدند؛ اما این چهره‌های اصولگرا در انتشار شایعه شان تنها نبودند. برخی رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا در ساعات اولیه گزارش‌هایی در راستای تایید ادعای این چهره‌ها علیه سلحشوری منتشر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان علیه سلحشوری

نکته قابل توجه اینجا بود که باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی مفصل بعضی از این توییت‌ها را منتشر کرد و در پایان بدون اشاره به دروغ بودن این خبر نوشت: «پس از داغ شدن این هشتگ و انتشار شایعاتی پیرامون گرداننده این خانه فساد و ارتباط خانوادگی او با یکی از نمایندگان مجلس، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در حساب کاربری شخصی خود در توییتر نسبت به انتشار این شایعه در فضای مجازی پاسخ داد.»

در مطلبی که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده است، چند توییت توهین آمیز هم به خانم نماینده دیده می‌شود. از جمله یک توییت از اکانتی با تصویر یک روحانی که نوشته: «گفت فحشا در کجا آید پدید؟ گفتمش در کوچه‌های بی شهید!»

این اکانت همزمان دروغ دیگری درباره حذف نام شهدا از خیابان‌های تهران را بازنشر کرده و تصویر پروانه سلحشوری را در کنار پیروز حناچی منتشر کرده است.

البته سابقه خبرسازی‌های جعلی و هدفمند باشگاه خبرنگاران جوان علیه پروانه سلحشوری بیش از اینهاست.

سال گذشته در پی نطق پروانه سلحشوری در مجلس که خواستار توقف برخورد‌های قضایی با معترضین شده بود، اصولگرایان هجمه تندی علیه او آغاز کردند. در پی نطق پروانه سلحشوری در مجلس، شایعه‌ای از سوی اکانت‌های فیک توییتری در این شبکه اجتماعی دست به دست شد که طبق آن نقل قول دروغینی به پروانه سلحشوری نسبت داده می‌شد که گفته بود «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند، ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود».

این شایعه مستمسک حمله به سلحشوری شد و گرچه مثل مورد اخیر شایعه این نقل قول هم تکذیب شد، اما باشگاه خبرنگاران جوان همچنان به این شایعه دامن می‌زند. هفته گذشته رسانه مکتوب سازمان صدا و سیما در گفت وگوی تصویری با یکی از اقوام سحر خدایاری درباره این اظهار نظر پروانه سلحشوری مصاحبه کرده است.

پروانه سلحشوری که از زنان طرفدار فوتبال و باشگاه استقلال تهران است، بعد از وفات دختر آبی نیز در انتقاد از ممنوعیت ورود زنان به استادیوم چند اظهار نظر داشت و خشم اصولگرایان را به دنبال داشت.

او در توییتر خود با اشاره به سخر خدایاری نوشت: «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی را از آن‌ها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحر‌های این سرزمین مسئولیم.»

از صادقی تا پارسایی

هجمه توییتری اصولگرایان به صورت هماهنگ علیه چهره‌های اصلاح طلب بی سابقه نیست. پارسایی و محمود صادقی هر کدام زمانی کیسه هجمه این اکانت‌ها را تجربه کرده اند و حالا نوبت پروانه سلحشوری رسیده است.

یکی از مشهورترین شایعات این رسانه‌ها جمله‌ای به نقل از فاطمه حسینی است. اینکه فاطمه حسینی نماینده مجلس و فرزند صفدر حسینی درباره حقوق نجومی پدر خود گفته «ما سهم خود را از سفره انقلاب برداشتیم». اگرچه این جمله هرگز از زبان فاطمه حسینی ادا نشده، اما هنوز یکی از کلیدواژه‌های ادبیات اصولگرایان است.


مباهته

در سال‌های گذشته همواره بحث مباهته بین متشرعین رواج داشته است. بر اساس یک روایت که البته همه فق‌های شیعه آن را تایید نمی‌کنند، اگر فردی محبوبیت بالایی داشت و مردم را به سمت گناه تشویق کرد، می‌توان به دروغ به او تهمت زد.

گفته می‌شود برخی رسانه‌های تندروی اصولگرایان نظیر کیهان و باشگاه خبرنگاران جوان به مباهته اعتقاد دارند.
بسیاری از علما از جمله سید موسی شبیری زنجانی روایتی که از آن به عنوان مستند مباهته یاد می‌شود را منطبق بر سیره ائمه نمی‌دانند و معتقدند ائمه اطهار مخالفان خود را با دروغ و تهمت از میدان به در نمی‌کردند و قوام دین به راستی و صدق است.

شروع ماجرا

انتخابات مجلس یازدهم نزدیک است و گویا فصل تهمت زدن اصولگرایان فرا رسیده است. آن‌ها نه از ۶۷ هزار میلیارد بدهی قالیباف صحبتی به میان می‌آورند، نه از نمایندگانی که در منزل آن‌ها شمش طلا پیدا شده و نه از ماجرای رئیس کمیسیون اجتماعی.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
شاهد
|
Germany
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
ماجرا این است که اینها به جان هم افتاده اند
محمد یاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
1
من فکر میکنم این سناریو از طرف خودشه
که میخواد با این حربه، خودشو واسه انتخابات آتی مجلس تطهیر کنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان