تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

شکایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دانشجوی قلابی

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه هنوز ارتباط دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی با بدنه دانشکده یا دانشگاه تأیید نشده است، گفت: این دانشجو هیچ ارتباط سازمانی، پژوهشی، آموزشی و دانشجویی با دانشگاه ندارد و دانشگاه به منظور شفاف‌تر شدن ابعاد موضوع علیه این فرد به قوه قضاییه شکایت کرده است.
شکایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دانشجوی قلابی
رویداد۲۴ دکتر کیانوش جهان‌پور ضمن بیان این مطلب به تشریح آخرین وضعیت پیگیری‌های پرونده دانشجوی قلابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت و افزود: براساس بررسی‌های انجام شده هویت این دانشجو کاملا جعلی بوده و هیچ گونه ارتباط ارگانی با دانشگاه تحت عنوان دانشجو نداشته است و سابقه آموزشی، علمی و دانشجویی نیز ندارد.

مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: تا جایی که مشخص شده است ارتباط دانشجوی قلابی با برخی موسسات کنکوری و شبه مافیای کنکور که متأسفانه از افراد چهره دروغین و کاذب می‌سازند و حتی در برنامه‌های تلویزیونی که به صورت مشارکتی تولید شده است، آن‌ها را به صورت دروغین به عنوان نخبه و رتبه‌های برتر کنکور معرفی می‌کنند تا جذب مشتری داشته باشند، کاملا تایید شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فردی که با هویت قلابی به عنوان دانشجو وارد شده بود به قوه قضاییه شکایت کرده است. امیدواریم در بررسی‌هایی که در آینده انجام خواهد شد در خلال این پرونده موضوع ارتباط این فرد با سایر افرادی که در این چهره‌سازی و وانمایی کاذب نقش داشتند، مشخص شود.

به گفته وی، در واقع شکایت اولیه دانشگاه علیه فرد متخلف موجب تحویل این فرد به نیروی انتظامی شد و دانشگاه مجددا برای روشن شدن موضوع به قوه قضاییه شکایت کرده است و دانشگاه بیشتر از این صلاحیت پیگیری متخلف ندارد و این امر بر عهده سایر نهاد‌ها است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تاکنون محرز نشده است که دانشجوی قلابی ارتباط خاصی با افراد و بدنه دانشگاه برقرار کرده باشد جز اینکه این فرد با روپوش سفید در برخی از مکان‌های دانشگاه و حتی سر کلاس‌ها حاضر شده است.

دکتر جهان‌پور در خصوص نحوه ورود دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اینکه فردی در محیطی رفت و آمد کرده باشد خیلی امر عجیب و غریبی نیست چرا که فردی که متخلف باشد پتانسیل انجام تخلفات بزرگ را دارد و ورود و خروج غیرقانونی برای آن‌ها در دانشگاه چندان تخلف سختی نیست. مهم این است که ابعاد این ماجرا روشن شود اگر چه ریشه‌های اصلی این نوع تخلفات به یکسری از موسسات آموزشی که تحت عنوان کلاس‌های کنکور در سال‌های اخیر فعال بودند، برمی‌گردد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین در خصوص ارائه آمار برخی دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های خارج به داخل و برخورد وزارت بهداشت نیز گفت: دانشگاه هیچ ارتباطی با تخلف تعدادی از دانشجویان که تحت عنوان دانشجوی انتقالی از خارج بودند، ندارد. این افراد در دانشگاه‌های مختلف کشور پذیرش شده بودند و دانشگاه‌ها در این خصوص قصوری نداشتند. آن‌ها با ارائه مدارک جعلی مبنی بر معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی و حتی مدارک جعلی ورود و خروج از کشور تلاش می‌کردند از کمیسیون مربوطه در وزارت بهداشت موافقت انتقال به دانشگاه داخل را کسب کنند.

به گفته وی، افراد فوق مدارک قلابی خود را به وزارت بهداشت ارائه کرده بودند و کمیسیون در خلال بررسی‌های اعتبار این مدارک متوجه جعلی بودن این مدارک شد ضمن اینکه افرادی در دستکاری مدارک دانشجویان دست داشتند و حتی مشخص شد یکی از آژانس‌های مسافرتی متخلف مهر ورود و خروج به کشور این افراد را در تاریخ‌های مختلف جعل کرده بود. البته بعضی از این افراد موفق شده بودند در کلاس‌های درس برخی دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و حتی برخی نیز موافقت کمیسیون را اخذ کرده بودند که بعد از مشخص شدن موضوع، از ورود آن‌ها به دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آمد.

دکتر جهان‌پور با تأکید بر اینکه تخلفات برای انتقال به دانشگاه‌های داخلی طی یکی، دو سال اخیر افزایش یافته است، گفت: ما بعید می‌دانیم دانشجویی به این طریق فارغ‌التحصیل شده باشند چرا که این روند در یک سال و نیم اخیر به دلیل تغییرات حوزه اقتصاد بین‌الملل، تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات ارز و مشکلاتی که برای انتقال ارز ایجاد شد شیوع پیدا کرد، اما نهایتا اگر هر مورد یا هر جایی از کشور در هر مقطعی از تحصیل مشخص شود مدارک ارائه شده از سوی افراد اصالت ندارد به عنوان متخلف با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین به شرایط انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های خارج به داخل طی سال‌های اخیر اشاره کرد و تاکید کرد: قبل از ایجاد شدن مشکلات ارزی و تحریم‌ها، براساس آیین‌نامه دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی معتبر وزارت بهداشت برای انتقال به داخل باید حداقل ۷۲ واحد در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی با معدل پیش‌دانشگاهی بالای ۱۷ و معدل دروس گذرانده شده با نمره ۱۵ را می‌گذرانند در این شرایط می‌توانستند درخواست خود را ثبت کنند، اما به دلیل وجود تحریم تسهیلات و تمهیدات انجام شد که افراد به جای ۷۲ واحد با ۳۶ واحد درسی البته با شرایط معدل سابق و انجام مصاحبه علمی می‌توانند درخواست به دانشگاه‌های داخل را ثبت کنند.

 

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان