تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

انفجار قیمت در بازار نزدیک است؟/ بورس جور بازار‌های دیگر را هم می‌کشد

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ممکن است با بحران و انفجار قیمتی در ارز و کالا روبرو شویم.
انفجار قیمت در بازار نزدیک است؟/ بورس جور بازار‌های دیگر را هم می‌کشد
رویداد۲۴ انفجار قیمت در بازار رخ خواهد داد؟ تنش‌های سیاسی این روز‌ها کمترین اثر را در بازار ارز و سکه می‌گذارد. حالا دیگر خبری از آن جهش‌های قیمتی که با کوچکترین رخداد سیاسی روی می‌داد، نیست و سخنان سیاست مداران چه در داخل و چه در خارج آتش به جان قیمت دلار و سکه نمی‌اندازد. برخی کارشناسان معتقدند دولت و به خصوص بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های کنترلی و کارآمد توانستند در کنترل بازار‌ها نقش داشته باشند. هر چند برخی دیگر این مسئله را ناشی از ترسو شدن سرمایه‌ها و دست نگه داشتن برای مشخص شدن یک چشم انداز مشخص در بازار می‌دانند.

از سوی دیگر حجم ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس، انگار سایر بازار‌ها را هم از رونق انداخته است. با این همه کارشناسان معتقدند نمی‌توان به درستی پیش بینی کرد که شرایط آرام در بازار ارز بتواند دوام پیدا کند مگر اینکه تحولات سیاسی و دیپلماتیک به سمت و سوی مثبت حرکت کند.

احتمال وقوع حالت بد بیشتر است یا خوب؟

همواره اقتصاد ایران با تحولات سیاسی، پیوند ناگسستنی داشته و خواهد داشت هر چند این مسئله تنها معطوف به کشور ما نیست، اما شرایط سیاسی و دیپلماتیک کشور در حالتی بینابین قرار گرفته که هنوز معلوم نیست به کدام سمت خواهد رفت.

حمیدرضا میر معینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد خوشبینی تحلیلگران بازار نسبت به شرایط سیاسی بیشتر از گذشته شده است. پیش از این با کوچکترین التهاب و خبری، بازار ارز و بازار سرمایه واکنش نشان می‌داد. البته این واکنش در دو بازار ارز و سرمایه معکوس و متفاوت بود اگر یکی مثبت می‌شد دیگری منفی می‌شد.

وی افزود: اگرچه به نظر می‌رسد احتمال وقوع حالت بد بیشتر از حالت وقوع حالت خوب باشد، اما همچنان جمع بندی بازار بر این است که فعلاً تکانه‌ای در آن رخ ندهد. از طرفی دولت با اعمال سیاست‌هایی جلوی هر تقاضای مشکوک در بازار را می‌گیرد. دولت با هر تقاضای هیجانی، با عرضه دستوری، بازار را تحت کنترل خود در می‌آورد.

رشد بازار سرمایه به جای بازار ارز

میر معینی ادامه می‌دهد: از طرفی دولت می‌داند آسیب رشد بازار سرمایه از آسیب رشد بازار ازر برای اقتصاد کمتر است و اگر از این حجم نقدینگی در بازار سرمایه درست استفاده کند و به سمت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی پیش رود اثر مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت؛ بنابراین با اهرم‌هایی که در اختیار دارد بازار سرمایه را تا به حال داغ نگه داشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در شرایطی که اخبار سیاسی چندان خوشایند نبوده مدیریت دو بازار ارز و سرمایه توسط دولت توانسته جلوی تنش‌ها در بازار ارز و سکه و کالا را بگیرد.

وی یادآور شد: در مجموع اگر بخواهیم در نظر بگیریم، اطلاعات و چشم انداز هیچ قطعیتی را برای تصمیم گیری فعالان بازار مشخص نکرده است؛ بنابراین ریسکی در بازار صورت نمی‌گیرد.

با انفجار قیمت ارز روبرو خواهیم شد؟

میرمعینی در پاسخ به این سوال که سیاست‌های دولت می‌تواند اثر بلند مدت در بازار داشته باشد گفت: این سیاست‌ها به طور مقطعی اثرگذار است، اما بازار در نهایت راه خود را پیدا می‌کند. این سیاست‌ها برد زمانی مشخصی دارد و نمی‌توان بازار‌ها را به حالت تعلیق نگه داشت.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم واقع بینانه به شرایط نگاه کنیم سیگنال‌هایی که از شرایط تولید صادر می‌شود، چندان مطلوب نیست چرا که قطعات و مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی به شدت نایاب شده است. برای باز کردن اعتبار اسنادی به دلیل کمبود ارز سخت گیری می‌شود و واردات به دلیل تحریم‌ها سخت‌تر شده است که همین موضوع سبب کاهش تولید در داخل شده است.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: اگر وضع به همین منوال پیش رود باز هم تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و این بار قیمت‌ها نه به صورت تدریجی که جهشی انجام می‌شود. اگر شرایط تحریم‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند با یک انفجار قیمتی در بازار ارز و کالا روبرو خواهیم شد. این اتفاق زمان چندانی نخواهد برد. فاصله ما تا بحران کمتر از ۶ ماه خواهد بود مگر اینکه شرایط به گونه دیگری پیش رود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان