تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

چگونه خود را در مقابل آنفلوآنزا واکسینه کنیم؟

آنفلوآنزا یکی از بیماری‌های ویروسی و تنفسی در فصل سرما است که می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی در برابر آن واکسینه شد.

چگونه خود را در مقابل آنفولانزا واکسینه کنیم؟رویداد۲۴ در این گزارش ۱۰ نکته درباره بیماری آنفلوآنزا در فصل سرما را بخوانید.

۱. شما می‌توانید یکی از هزاران نفری باشید که با شروع فصول سرد سال، به آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تزریق واکسن است. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند واکسن آنفلوآنزا تا اواخر تابستان تزریق شود اما در هر زمان از فصل سرما تزریق این واکسن تاثرگذار است و می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری باشد.
در نظر داشته باشید، تزریق این واکسن برای افراد بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان هستند، مبتلایان به نارسایی‌های کلیه و کبد، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده و افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند ضروری است.

۲. همه‌گیری آنفلوآنزا هرسال در فصل سرما در تمام دنیا از جمله کشور ما شایع می‌شود و از هفته اول آذرماه موارد ابتلای آن رو به افزایش است و هر هفته بیشتر می‌شود، اما این روندی معمول و قابل انتظار است و در این دوره مردم با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند موارد ابتلا به این بیماری و خطرات آن را به حداقل برسد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند با قرارگیری در معرض هوای سرد بیرون از خانه دچار بیماری می‌شوند و این در حالی است که صرف زمان زیاد در خانه، خاصیت بیمارکنندگی بیشتری دارد. انجام ورزش‌های کوتاه و حتی پیاده روی ۱۵ دقیق‌های در طول روز خود راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیمار شدن است.

۳. تغذیه مناسب یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، تا کمتر در معرض سرما خوردگی و آنفلوآنزا باشیم. مصرف سیر به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی، آجیل‌ها و دانه‌ها، لبنیات، ماهی، شکلات تلخ و عدم مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای چرب، کربوهیدرات‌ها و ادویه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

۴. در نظر داشته باشید، محیط‌های بسته عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و... محل مستعدی برای رشد میکروب است، پس اگر با کسی مواجه شدید که در این محیطها عطسه میکند از او فاصله بگیرید و بعد از آن حتما دست‌های‌ خود را با آب و صابون بشویید. شست‌وشوی مرتب دست‌ها یکی از نکاتی است که در فصل سرد برای پیگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید رعایت کنید.

۵. بخش زیادی از مردم تصور می‌کنند زمانی که دچار بیماری هستند فقط به دلیل استراحت شخصی نباید در محل کار حاضر شوند. باید توجه داشت هنگامی که بیمار هستید از رفتن به محل کار،مدرسه و ماموریتهای خود اجتناب کنید. این کار به جلوگیری از گسترش بیماری شما به دیگران کمک می‌کند.

۶. اگر دچار آنفلوآنزا شدید، خوددرمانی نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد افراد با مشاهده علائم بیماری آنفلوانزا تصور میکنند که دچار عفونت شدهاند و آنتی بیوتیک مصرف می کنند، درصورتی که ویروس آنفلوانزا نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و فقط درصد جزئی از بیماران ممکن است به عفونت ریه مبتلا شوند که آن هم درصورت تشخیص پزشک برایشان آنتی بیوتیک تجویز می شود.

۷. یکی از رازهای اصلی در سلامتی هر فرد خواب منظم و به اندازه است. در واقع استراحت سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. بدین صورت که با استراحت اینترلوکین‌ها (اجزای سیستم ایمنی که در مقابل ویروسهای سرماخوردگی و آنفلوانزا عمل میکنند) در جریان خون افزایش مییابند.

۸. بر اساس مطالعات، در افراد سیگاری سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدیدتر و دفعات آن بیشتر است. دود سیگار سیستم ایمنی را تضعیف میکند، موجب خشک شدن مخاط بینی و فلج شدن مژکها میشود. مژکها موهای ظریفی هستند که در غشاهای مخاطی بینی و ریه قرار دارند و با حرکت خود موجب خروج ویروسهای سرماخوردگی و آنفلوانزا از بدن میشوند.

۹. یکی از مواردی که سیستم تنفسی ما را ضدعفونی می‌کند غرغره کردن آب به همراه نمک است. به این شکل که آب را در گلو نگه دارید، غرغره کنید و از دهان خارج کنید. یک مطالعه در کشور آمریکا، نشان می‌دهد که غرغره کردن تا ۴۰ درصد عفونت‌های تنفسی حاد را کاهش می‌دهد

۱۰. رعایت این توصیه در واقع برای همه فصل‌های سال مهم است اما در فصل سرما در استفاده از وسایل شخصی حساسیت بیشتری از خود نشان دهید. تا میتوانید از استفاده چند نفره از لیوان یا سایر ظروف غذا خودداری کنید، به خصوص زمانی که علائم بیماریها را در افراد مقابل متوجه شدید.



خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آنفولانزا ، واکسن
نظرات شما
پیشخوان