تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

ترکیه به لیبی نیروی نظامی می‌فرستد/ اردوغان گفت به جایی می‌رویم که به آنجا دعوت شده باشیم

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «ما به جایی می‌رویم که به آنجا دعوت شده باشیم و به جایی که دعوت نشده‌ایم نخواهیم رفت» افزود: «در حال حاضر، از آنجا که چنین دعوتی وجود دارد، ما این دعوت را می‌پذیریم.»

ترکیه به لیبی نیروی نظامی می‌فرستد/اردوغان گفت که به جایی می‌رویم که به انجا دعوت شده باشیمرویداد۲۴ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گفت که دولت طرابلس که مورد حمایت سازمان ملل متحد است از آنکارا خواسته برای کمک به دفاع از پایتخت در برابر حملات نیروهای رقیب، نیروی نظامی به این کشور ارسال کند.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرده است که پارلمان این کشور در اوایل هفته آینده این درخواست را به رای خواهد گذاشت. وی همچنین افزوده است که دولت وی لایحه‌ای ارائه خواهد کرد که اجازه ارسال نیروهای نظامی ترکیه به لیبی را خواهد داد.

حزب حاکم در پارلمان ترکیه دارای اکثریت است و به نظر می رسد که این لایحه به راحتی در پارلمان تصویب شود.

اردوغان در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که فایز سراج، نخست وزیر دولت مستقر در طرابلس از ترکیه دعوت کرده است که ذیل توافق‌نامه همکاری نظامی میان دو کشور که اخیرا امضا شده است، نیروی نظامی به این کشور ارسال کنیم.

آنکارا و طرابلس علاوه بر توافقنامه همکاری نظامی، توافقنامه دریایی نیز امضا کرده‌اند. هردو توافق نامه با انتقاداتی در سطح بین‌المللی مواجه شده است.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه «ما به جایی می رویم که به آنجا دعوت شده باشیم و به جایی که دعوت نشده‌ایم نخواهیم رفت» افزود: «در حال حاضر، از آنجا که چنین دعوتی وجود دارد، ما این دعوت را می پذیریم.»

اردوغان گفته است که نیروهای نظامی آنکارا در طرابلس هر نوع کمکی به دولت مستقر خواهند کرد تا بتواند علیه ژنرال کودتاگر که از سوی کشورهای مختلف اروپایی و عربی حمایت می شود، مقاومت کند.

دولت فایز سراج مستقر در طرابلس از ماه آوریل سال جاری با حملات نیروهای وفادار به ژنرال خلیقه حفتر مواجه است که شرق لیبی را در اختیار خود دارد و می‌خواهد کنترل طرابلس را نیزدر اختیار خود بگیرد.

ژنرال حفتر از سوی فرانسه، روسیه و همچنین امارات متحده عربی و مصر حمایت می شود. این در حالی است که دولت مستقر در طرابلس از کمک‌های ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردار است و تنها دولت به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

واکنش روسیه

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز پنجشنبه در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص لیبی اعلام کرد: نگرانی های مشابهی پیرامون اوضاع لیبی در کشور ما نیز وجود دارد. ما دائماً موضع مسکو را به صورت شفاف اعلام کرده ایم.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت: روسیه خواهان رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز در سریع‌ترین زمان ممکن و توقف خونریزی در لیبی است. معتقدیم که بعید است هرگونه مداخله یک کشور ثالث در این اوضاع، به حل و فصل آن کمک کند؛ اما هرگونه تلاش یک کشور سوم برای کمک به حل این مشکل و کمک به طرفین درگیر برای رسیدن به یک راه‌حل همیشه مورد استقبال است.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترکیه ، نیروی نظامی
نظرات شما
پیشخوان