تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تاثیر گام پنجم کاهش تعهدات برجامی بر بازارهای مالی/ قیمت طلا و ارز افزایش یافت

بازارهای مختلف مالی و سرمایه‌ای به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد و در پی این تصمیم ایران، قیمت دلار و ارز و طلا و سکه افزایش یافت.

کاهش اعهدات برجام

رویداد۲۴ شب گذشته گام پنجم کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و ایران اعلام کرد از این به بعد به هیچکدام از محدودیت‌های ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه مندرج در برجام پایبند نخواهد بود و غنی سازی خود را مانند قبل ادامه خواهد داد.

در بیانیه دولت جمهوری اسلامی عنوان شد که «برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت اما همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی مانند گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.»

گام پنجم کاهش تعهدات برجام در پی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا اجرایی شد. در روزهای گذشته انتشار این خبر باعث شد قیمت نفت افزایش یابد و بازار بورس با شدیدترین افت شاخص‌ها مواجه شد. با کاهش تعهدات برجامی ایران، بار دیگر بازارهای سرمایه‌ای و مالی دچار نوسان شد و این بار علاوه بر نفت و بورس، بازار ارز و طلا نیز تحت الشعاع قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: ریزش شاخص‌ها/ واکنش بورس به ترور سردار سلیمانی چه بود؟


قیمت طلا و دلار صعودی شد

عبادالله محمدولی عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره به رویداد۲۴ می‌گوید: در پی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در بخش فلزات قیمتی تغییراتی شاهد بودیم و قیمت‌ها افزایشی شدند و مسلما هر خبر سیاسی می‌تواند بار روانی برای بازار‌های اقتصادی داشته باشد و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شده است.

او می‌گوید: قیمت اونس جهانی طلا نسبت به روز گذشته با ۲۳ دلار رشد همراه بود و قیمت آن به ۱۵۷۸ دلار رسید ضمن آنکه قیمت دلار نیز از ۱۴ هزار تومان رد شد.

محمدولی با اشاره به افزایش ۷۵ هزار تومانی بهای سکه نسبت به روز گذشته می‌گوید: بهای هر سکه بهار آزادی تمام طرح امامی نیز به ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۵۰۷ هزار تومان و بهای هر مثقال طلا به ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

او می‌گوید: همچنین قیمت هر قطعه نیم سکه به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و نرخ ربع سکه به ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسیده است.


بیشتر بخوانید: تغییرات قیمت طلا، سکه، دلار و ارز در روزهای گذشته


بهای نفت رشد کرد

به گزارش رویداد۲۴ در بازارهای دیگر، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و ۶۷ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش نسبت به رقم پایانی روز جمعه به ۷۰ دلار و ۲۷ سنت رسیده است. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش به ۶۴ دلار و ۳۹ سنت رسید اوایل امروز قیمت نفت خام آمریکا تا ۶۴ دلار و ۴۴ سنت بالا رفته بود.

روز گذشته خبر ترور سردار سلیمانی بر بازار بورس تاثیر گذاشته بود و باعث شد شاخص‌های بورس به شدت افت کند. افت شاخص‌ها آنقدر زیاد بود که سخن از تعطیلی سه روزه بورس به میان آمد. بلافاصله بعد از درج این خبر، شاخص‌های سهام آمریکا و دیگر نقاط جهان در معاملات سقوط کرده و دارایی‌های امن مانند «ین» و «طلا» صعود کردند. با این وصف، کاهش تعهدات جدید برجامی ایران یقینا از روز آینده که بورس باز خواهد شد، تاثیر خود را بیشتر نشان خواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان