تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

یک منطقه سیل زده؛ یک هلی کوپتر امداد!/ یک کودک در سیل سیستان و بلوچستان جان باخت، چند نفر مفقود شدند

به دنبال بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان و وقوع سیل در برخی مناطق بار دیگر زندگی مردم محروم این استان فلج شد. این درحالی است که به گفته منابع محلی امکانات امدادی همچون چادر برای اسکان نجات‌یافتگان، وسایل گرمایشی وجود نداشته و تنها یک بالگرد برای امداد و نجات این مردم در نظر گرفته شده است.
سیل سیستان و بلوچستان
رویداد۲۴  به دنبال بارش‌های شدید در جنوب کشور از جمله سیستان و بلوچستان از عصر روز جمعه رودخانه‌های این استان طغیان کرد تا مشکلی بر مشکلات مردم محروم این استان فراموش شده بیفزاید. سرریز شدن دو سد پیشین و زیردان در جنوب استان نیز مجموعه مصائب وارد بر آن را تکمیل کرد. آنچنان که ستاد مدیریت بحران استان ناچار شد برای جلویگری از خطرات  احتمالی برخی از مناطق پایین دست این استان را تخلیه کند.
 
۱۳ شهرستان این استان از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند از سیل متاثر شده و  از عصر روز جمعه تا کنون ۳۵۰ راه مواصلاتی در اثر سیل به صورت کامل قطع و از بین رفتند و ۱۲۰ روستا نیز با قطع برق مواجه شدند.
 
وخامت اوضاع در برخی شهر‌ها از جمله کنارک چنان بود که به دنبال طغیان رودخانه‌های محلی ۶ روستای این شهرستان با ۲۴۵ نفر جمعیت تخلیه و برای اسکان به مکان‌های امن منتقل شدند.
 
در صفحات شبکه‌های اجتماعی نیز عکس‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای از مردم روستا‌ها در جریان سیل سیستان و بلوچستان در محاصره آب بوده و به بالای درخت‌ها پناه برده‌اند. از بین رفتن محصولات کشاورزی نیز از دیگر پیام‌هایی بود که در فضای مجازی منتشر می‌شد و هشدار مداوم نسبت به این موضوع که استان سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی جدی قرار دارد.
 
سیل سیستان و بلوچستان
 
 

چادر و پتو برای اسکان حادثه‌دیدگان نداریم

 
 
منصور کریم‌دادی عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری (از توابع چابهار) درباره مشکلات منطقه به رویداد۲۴ می‌گوید: خسارات اولیه در بعد مالی و جانی هنوز برآورد نشده است، زیرا ۹۵ درصد راه‌های روستایی شهرستان چابهار مسدود بوده و ما به این نقاط دسترسی نداریم.

او با اشاره به اینکه در مسیر چابهار به سرباز نیز ر اه در چندین نقطه مسدود شده است، ادامه می‌دهد: در سیلی که از روز گذشته در این منطقه شروع شده است دو شهرستان کنارک و چابهار به شدت درگیر بوده و در شرایط بحرانی قرار دارند. آنچنانکه در بخش زرآباد شهرستان کنارک خسارت سنگینی به زیرساخت‌های روستایی به ویژه در بخش کشاورزی وارد شده و ارتباط راه‌های روستایی به صورت کلی قطع شده است.
 
عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری می‌افزاید: در منطقه دشتیاری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستا وجود دارد که ۹۵ درصد راه‌هایی روستایی در اثر سیل قطع شده است، مردم هر لحظه تماس گرفته و گریه‌کنان از ورود آب به منازل خود خبر می‌دهند.
 
یک پسر بچه در دشتیاری در جریان سیل کشته شد
 
به گزارش رویداد۲۴ عباسعلی ارجمندی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به تعداد هلی کوپترها گفته است: «دستگاه‌های نظامی و انتظامی تمام امکانات خود را از طریق زمینی و هوایی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده‌اند. همچنین از صبح امروز امدادرسانی هوایی آغاز شده است در حال حاضر ۵ فروند بالگرد در اختیار ما است، اما فقط اجازه پرواز به دو فروند بالگرد داده شده است، چراکه هوا برای پرواز مناسب نیست.»
 
کریم‌دادی عضو ستاد مدیریت بحران البته می‌گوید: با وجود درخواست فرماندار دشتیاری برای استقرار بالگرد امداد و نجات در این مناطق، تنها یک بالگرد هلال احمر در شهرستان مستفر شده است. مگر یک بالگرد چند روستا را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. در حال حاضر برق تعدادی از روستا‌ها قطع است و تنها ارتباط تلفنی داریم، اما آمار دقیقی از تعداد این روستاها نداریم.
 
عضو ستاد مدیریت بحران اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در شهرستان کنارک از جمعه بارندگی شروع شده است همکارانم در آن منطقه روز گذشته خبر دادند وضعیت آن شهرستان نیز بحرانی بوده است، اما از شرایط امروز این شهرستان خبر ندارم.
 
او ادامه می‌دهد: تاکنون بخش دشتیاری شهرستان چابهار تنها یک کشته داشته است، آنهم پسربچه‌ای بود که جان خود را در سیل از دست داد.
 
عضو ستاد مدیریت بحران بخش دشتیاری با تاکید دوباره بر اینکه اولین کمبود ما بالگرد برای نجات جان مردم سیل‌زده است، عنوان می‌کند: مردمی را که نجات می‌دهیم به منطقه‌ای امن در شهر نگور مرکز دشتیاری منتقل می‌کنیم این منطقه امن بالای کوه واقع شده است.
 
او با اشاره به اینکه هیچگونه امکاناتی برای اسکان اضطراری این افراد دیده نشده است، اظهار می‌کند: روز گذشته دو روستای شیرگواز و جوییگ را که جمعا ۳۰۰ نفر بودند تخلیه و به این منطقه منتقل کردیم، اما به دلیل نبود امکانات اسکان اضطراری این افراد تا صبح زیر باران بودند بدون اینکه چادری برای اسکان و پتو و وسایل گرمایشی داشته باشند، اما از نظر مواد خوراکی مشکلی وجود نداشت.
 
کریم‌دادی خاطرنشان می‌کند:‌ امروز به دلیلی قطع بودن راه‌های ارتباطی موفق نشدیم روستایی را تخلیه کنیم تنها توانستیم تعدادی از مردم را جابجا کنیم. زیرا قایق هم فضای کافی برای انتقال مردم ندارد.

سیل سیستان و بلوچستان
 

۱۰۰ هزار نفر درگیر سیل سیستان و بلوچستان

 
 
مبین بلوچ امدادرسان مناطق سیل‌زده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: از زرآباد واقع درشهرستان کنارک تا منطقه دشتیاری حدود ۳۰ روستا به شدت تحت تاثیر سیل قرار دارند.
 
او توضیح می‌دهد: ۹۰ درصد باغ‌ها و دام‌های مردم از بین رفته است، اما شانسی که آوردیم آن است، مردم به صورت سنتی خانه‌های خود را در بلندی‌ها می‌سازند و به همین دلیل تنها ۱۰ درصد خانه‌ها تخریب شده است.
 
این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه تعدادی از مردم این منطقه مفقود شده‌اند، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه برق، تلفن و مسیر‌های ارتباطی قطع شده است احتمال می‌دهیم این افراد سالم باشند، اما توان ارتباط با سایرین را نداشته باشند. دیشب هم تعدادی مفقود شده را اعلام کردند که مردم توانستند همه آن‌ها را پیدا کرده و نجات دهند. من اینکه می‌گویند تعدادی کشته شده‌اند را نمی‌توانم تایید کنم.
 
وی با باشاره به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه مردم محصور در سیل به بالای درخت‌ها پناه برده‌اند، می‌گوید: این تصاویر متعلق به هرمزگان است نه سیستان و بلوچستان.
 
بلوچ با تاکید براینکه سیل در چابهار از شنبه شب شروع شده است، اضافه می‌کند: عاملی که باعث وقوع سیل شد سرریز شدن سد‌ها بود. تا وقتی فصل خشکسالی بود سد را باز نکردند و حالا در فصل بارش سد سرریز شد. اما آب در حال خروج از دشتیاری است و ما از فردا می‌توانیم به راحتی با خودرو امدادرسانی کنیم. یعنی دیگر تنها مساله طغیان رودخانه مطرح نیست، بلکه شرایط به‌گونه‌ای است که گویی دریا به منطقه ریخته شده است.
 
وی می‌گوید: حدود ۱۰۰ هزار نفر در سطح استان درگیر سیل هستند، اما مردم اینجا به سیل عادت دارند و سالی چند بار با این مساله مواجه هستند.
 
این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه مدیریت بحران در این شرایط ندیدم، تصریح می‌کند: اینجا تنها ارگانی که مانند همیشه بسیار خوب عمل می‌کند، امدادگران هلال احمر بودند که بیشتر هم از افراد محلی هستند. سایر افراد محلی هم قایق‌های خود را برداشتند و سوار وانت کردند و برای کمک به مناطق سیل‌زده رفتند.
 
بلوچ تاکید می‌کند: نیاز اولیه ما در حال حاضر پتو، کنسرو و چادر است. البته دو روز دیگر اینجا زندگی عادی می‌شود، آب هم از خانه‌ها خارج می‌شود، زیرا خانه‌ها در بلندی ساخته شده و آب در آن‌ها نمی‌ماند.
 
او عنوان می‌کند: اینجا اگر خدای ناکرده کشته هم بدهد به ۱۰ نفر نمی‌رسد، زیرا مردم اینجا خانه‌های خود را طبق شرایط اقلیمی منطقه ساخته‌اند.
 
درمحمد کرد نماینده خاش در شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز درباره وضعیت شهرستان خاش به رویداد۲۴ می‌گوید: از آنجاییکه اینجا بارندگی نرم بوده و به صورت رگباری نبود، سیل جریان پیدا کرد، اما اکنون فروکش کرده است. در خاش شرایط چندان حاد نیست. در مناطق روستایی سیل وارد برخی خانه‌ها شد و خساراتی وارد کرد، اما در مجموع نسبت به سال قبل خسارات کمتری داشت.
 
به گزارش رویداد۲۴ مشکل تعداد کم بالگردها در شرایط ضروری امداد و نجات و نبود امکانات اسکان اضطراری در مناطق سیل‌زده یا حداقل در برخی مناطق سییل‌زده این سوال را ایجاد می‌کند که آیا هلال احمر این استان بودجه کافی برای تهیه این امکانات ندارد آنهم استانی که در هر فصل بارش با چنین مشکلی با ابعاد بزرگ‌ یا کوچک مواجه است. عدم پیش‌بینی تجهیزات ضروری برای امداد و نجات مردم در شرایط وقوع بلایای طبیعی موضوعی توجیه‌ناپذیر است. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان