تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لیست احتمالی اصلاح طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها/جا برای ۱۷ نفر خالی است!

از ۳۰ نماینده تهران ۱۷ نفر رد صلاحیت شدند یا ثبت نام نکردند. بیرون از مجلس نیز چهره‌های دیگر رد صلاحیت شدند. با شرایط پیش رو، دست اصلاح طلبان برای ارائه لیست انتخابات مجلس یازدهم خالی‌تر از هر زمان دیگر است.

لیست اصلاح طلبان

رویداد۲۴ بعد از اینکه نتایج تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اعلام شد، بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب نام خود را در میان رد صلاحیت شده‌ها دیدند. با این شرایط، تهیه لیست ۳۰ نفره تهران کار بسیار دشواری است.

در مجلس دهم اصلاح طلبان فراخوان خیابانی زدند و از افراد گمنام دعوت کردند نامزد انتخابات شوند. نام برخی از نمایندگان برای بار نخست شنیده می‌شد اما با این‌حال آنها توانستند به واسطه حضور در لیست سی‌نفره تهران، از مردم رای بگیرند و وارد پارلمان بشوند.


بیبنید: دهه چهارم؛ دهه سوءاستفاده‌های اقتصادی!/ چرا نمایندگانی که فساد مالی دارند، محاکمه نمی‌شوند؟


از سال ۷۸ به بعد، هرگز هیچکدام از چهره‌های موثر جریان اصلاح طلب تایید صلاحیت نشده‌اند و این جریان با افراد درجه دو و سه وارد عرصه انتخابات شده است. این دوره، مشخص نیست کدام استراتژی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ چهره‌های بسیاری رد صلاحیت شده‌اند و معلوم نیست اصلاح طلبان با همین نیروهای باقیمانده و بدون ارائه لیست سی نفره در تهران به رقابت انتخاباتی وارد می‌شوند یا آنکه برای بار دیگر با فراخوان خیابانی، نیروهای جدیدی به رای‌دهندگان معرفی خواهند کرد.

در روزهای آینده تاکتیک اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم مشخص خواهد شد اما آنچه فعلا مشخص است، اینکه لیست چهره‌های سرشناس مجلس یازدهم برای اصلاح طلبان بسیار کوتاه است.

سرلیست‌های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم

هر چند باید تا پایان مهلت بررسی صلاحیت‌ها منتظر ماند و دید کدام چهره‌ها می‌توانند در لحظات آخر صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرند اما فعلا به جز ترکیب هفده نفره موجود، خبر خاصی نیست؛ ترکیبی که به این شرح است:

به احتمال زیاد مجید انصاری، مصطفی کواکبیان و سهیلا جلودارزاده سرلیست‌های اصلاح طلبان باشند؛ سرلیست‌هایی که رای دهندگان خیلی تمایلی به آن نداشته باشند. مجید انصاری از زمان خروج از دولت نه مصاحبه‌ای جدی داشته نه حرفی زده که موضع‌گیری او در این شرایط را نشان بدهد. احتمالا او تنها به این فکر می‌کرده که سخنی نگوید تا تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد. 

مصطفی کواکبیان چندین نطق و مصاحبه داشته اما حقیقت آن است که او هیچگاه جزو نیروهای جریان‌ساز و برنامه‌ریز اصلاح طلب نبوده است. در هفته‌ گذشته نیز رسانه‌ها حاشیه‌ای از او منتشر کردند و گفته شد در مراسم یادبود یکی از جان باختگان هواپیمای اوکراینی حضور یافته و گفته اگر به او رای بدهند، موضوع را پیگیری خواهد کرد. این سخنان با واکنش حضار روبرو شده است. البته کواکبیان این موضوع را تکذیب کرده و گفته کسانی چنین حرفی زده‌اند، قصد تخریب او را داشته‌اند. کواکبیان بعدا گفت به دعوت شورایاران به آن مراسم رفته بود، اما شورایاران هم بیانیه دادند و گفتند هیچ دعوتنامه‌ای برای نماینده تهران ارسال نکرده بودند.

سهیلا جلودارزاده عضو حانه کارگر است و احتمالا این موضوع بزرگترین ویژگی اوست؛ نماینده‌ای که کمتر دیده می‌شود و معمولا اظهارنظرهای او ذیل دیدگاه‌های علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر قرار می‌گیرد.

با این توصیف‌ها سخت بتوان گفت سرلیست انصاری، کواکبیان و جلودارزاده، فهرستی قوی برای معرفی به رای دهندگان تهرانی باشد.

نمایندگان احزاب در لیست احتمالی اصلاح طلبان

به جز این سه نفر، ده نماینده دیگر تهران هم تایید صلاحیت شده‌اند تا هر حزب، یک نماینده در میان تاییدی‌ها داشته باشد. احمد مازنی عضو اعتماد ملی است و البته بیشتر به خاطر حضور در بنیاد شهید، رابطه خوبی با مهدی کروبی داشت، اما تصمیم گرفت در شورای مرکزی این حزب حضور نداشته باشد.

پروانه مافی دیگر نماینده حزبی مجلس به شمار می‌رود که از حزب کارگزاران سازندگی به مجلس رفته است. مافی تلاش زیادی برای تایید صلاحیت نامزد‌های اصلاح طلب در انتخابات شورا داشت و به خاطر همان سابقه، و البته توان مالی او، احتمالا پرشورترین ستاد‌های انتخاباتی متعلق به مافی باشد.

سیدفرید موسوی هم نماینده نزدیک به دو حزب اصلاح طلب سازمان عدالت و آزادی و اتحاد ملت است و البته مثل مازنی سعی کرده فاصله خود را با این احزاب حفظ کند. حزب اتحاد ملت مواضع تندتری به نسبت سایر احزاب اصلاح طلب می‌گیرد و سازمان عدالت و آزادی نیز یک عضو خود را به خاطر مواضعش، در شورای شهر اصفهان از دست داده است؛ شاید به همین دلیل است که فرید موسوی کمتر در جلسات حزبی حاضر می‌شود.

دیگر نماینده تایید صلاحیت شده، فریده اولادقباد عضو جمعیت زنان نواندیش است که پیش از نمایندگی معلم و مدیر مدرسه بوده است. اولادقباد البته برخلاف موسوی و مازنی، از حزب گریز ندارد و پس از نمایندگی عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش شده است.

ابوالفضل سروش سابقه عضویت در انجمن اسلامی جامعه پزشکی را دارد. معمولا اظهارنظر جریان‌ساز نداشته و از نمایندگانی است که حامی صدردصدی محمدرضا عارف به شمار می‌رود.

محسن علیجانی هم سهیمه خط امام شهر ری است و مانند یار همیشگی خود ابوالفضل سروش، خودش را زیاد درگیر شعار‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبان نمی‌کند.

علیرضا محجوب و داود محمدی هم از خانه کارگر و انجمن اسلامی معلمان می‌آیند که احزاب رادیکالی به شمار نمی‌روند و معمولا در هر شرایطی توانایی گرفتن تایید صلاحیت را دارند.

علیرضا رحیمی و محمدرضا نجفی هم ارتباط خوبی با گروه‌های اصلاح طلب دارند و بعید است از لیست بیرون بمانند. آنها عضو حزب نیستند اما به خاطر حضور یک‌دوره‌ای در مجلس،  احتمالا در لیست قرار بگیرند.

مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، سید فرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، محسن علیجانی، علیرضا محجوب، داود محمدی، علیرضا رحیمی و محمدرضا نجفی سیزده نماینده تایید شده تهران هستند که با توجه به دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو، در لیست نهایی قرار بگیرند اما برای ۱۷ نفر دیگر لیست تقریبا هیچ چهره شاخصی وجود ندارد. دست اصلاح طلبان از همیشه خالی‌تر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ايران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
1
اگر قرار هست ليستي از افراد بدلي تهيه شود تا مردم را دهند همان بهتر كه نباشد افرادي مانند كواكبيان وعارف ومحجوب و......هيچگاه اصلاح طلب نبوده اند بلكه نفوذي هاي اصولگرايان در دل اصلاح طلبها بوده اند وهستند بهترين حالت عدم ارائه ليست مي باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
1
بخدا فقط اسم دو الي سه نفرشون رو شنيدم.البته مهم هم نيست.مجلس تو ايران خيلي خاصين نداره
ارمیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
انتصخابات در ایران
نظرات شما
پیشخوان