تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
فیاض زاهد:

بریتانیا بعد از برگزیت به ستون پنجم آمریکا در اروپا تبدیل می‌شود/ شاهد نزدیک شدن روسیه به قاره سبز خواهیم بود

تحلیلگر مسائل اروپا گفت: استقلال اسکاتلند و مستقل ماندن ایرلند از سیاست‌های کاخ باکینگهام دو چالش اصلی لندن پس از اجرای برگزیت است.
بریتانیا بعد از برگزیت
رویداد۲۴ «فیاض زاهد» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح ابعاد و پیامد‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی اجرای برگزیت  اظهار کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون تردید پیامد‌هایی را نه تنها در سطح قاره سبز بلکه در ابعاد جهانی به دنبال خواهد داشت. این کشور پس از ۴۷ سال به شکل کاملاً مشخص از قاره اروپا جدا خواهد شد و در طول این مدت با توجه به اینکه بریتانیا در جغرافیای اروپا قرار داشت، به عنوان نمایندگی آمریکا در اروپا به حساب می‌آمد. به یاد داریم که این کشور در تشکیل دولت آ‌لمان پس از فروپاشی و همچنین پرونده‌هایی مانند جنگ عراق و افغانستان نقش مهمی داشت و به همین دلیل خروج لندن از جمع کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌تواند نزدیک شدن به آمریکا را بیش از حد نمایان کند. از این رو معتقدم که باید بگوییم بریتانیا از این پس به ستون پنجم آمریکا در قاره اروپا تبدیل می‌شود. در این میان فرانسه از زمان شارل دوگل تا امروز که امانوئل مکرون در الیزه ساکن است خواهان گسست یکپارچگی اروپا نبوده، اما برخی معتقدند خروج بریتانیا از اتحادیه می‌تواند امتیاز‌هایی برای فرانسه و آلمان داشته باشد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید مدنظر قرار گرفته شود، این است که این اقدام می‌تواند باعث نزدیک شدن روسیه به اتحادیه اروپا شود، اما بازی دوگانه مسکو در این میان یکی از مسائلی است که باید مورد نظر قرار بگیرد. در عین حال روس‌ها تلاش می‌کنند با نزدیک شدن به اتحادیه اروپا، خود را به بریتانیا هم نزدیک کنند که سند آن را می‌توان سرمایه‌گذاری حدوداً ۲۰۰ میلیارد دلاری مافیای سیاسی - اقتصادی روسیه در بریتانیا دانست. در فاز مقابل، اتحادیه اروپا هم سعی می‌کند سنگینی روابط بریتانیا و آمریکا را با نزدیک شدن به روسیه جبران کند، اما باید توجه داشته باشیم جدا شدن لندن از بروکسل می‌تواند اقتصاد بریتانیا را تا حد زیادی به یکپارچگی مدنظرش برساند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استقلال اسکاتلند و ایرلند چالش جدید نخست‌وزیر بریتانیا پس از اجرای برگزیت خواهد بود گفت: طبیعی است که بار خلاء حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا و مسائل مرتبط به صنعت بر دوش کشور‌هایی مانند اسپانیا، آلمان و برخی دیگر از دولت‌های صنعتی اروپا خواهد افتاد، اما با تمام این تفاسیر جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا برای اسکاتلند بسیار مهم است. باید توجه داشته باشیم که بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا بحث استقلال اسکاتلند را یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین چالش‌های پیش روی خود و کابینه‌اش می‌بیند. علاوه بر آن ایرلند هم خواهان آن است تا سیاست‌های خود را از کاخ باکینگهام جدا کند و این دو محور تهدید جدی دولت بریتانیا به حساب می‌آید. این که می‌بینیم نخست‌وزیر بریتانیا پس از اعلام جدایی از اتحادیه اروپا جلسه‌ای را با اعضای کابینه‌اش در شهر ساندرلند واقع در شمال شرق بریتانیا برگزار می‌کند به نوعی به دنبال مخابره پیام به اسکاتلند و ایرلند است تا به آن‌ها بگوید همچنان پیگیر خواسته‌های شما هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: از منظر امنیتی جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکلاتی را می‌تواند برای سایر کشور‌های اروپایی به وجود بیاورد. باید توجه داشته باشیم که سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام. آی۶) به عنوان یکی از ریشه‌دارترین مجموعه‌های اطلاعاتی و جاسوسی دنیا پروتکل‌های خود را با سایر اعضای اتحادیه اروپا حفظ می‌کند، اما واقعیت این است که از امروز به بعد یک تمایز جدی میان سیاست و منافع لندن با سایرین وجود خواهد داشت. با جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا وضعیت برجام قدری خطرناک خواهد شد و فشار محفلِ بریتانیا و آمریکا بر ایران و اتحادیه اروپا افزایش پیدا خواهد کرد؛ چرا که از این تاریخ به بعد، لندن به جای اینکه کنار اروپا قرار داشته باشد در کنار واشنگتن قرار دارد. همگرایی عمیق دونالد ترامپ و بوریس جانسون نه تنها برای ما بلکه برای دنیا خوب نیست و این نشان می‌دهد که جمع دیوانگان جمع شده است و می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر معادلات بین‌المللی داشته باشد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان