تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
امیر حاج رضایی در گفت و گو با رویداد۲۴:

سیستم ها هیچوقت تعیین کننده نیستند

چند روزی است که بازیهای یورو۲۰۱۶ به میزبانی فرانسه آغاز شده و تب فوتبال اروپا جهان را دربرگرفته. امروز هم در یکی از مهمترین دیدارها، مدافع عنوان قهرمانی برابر تیم جمهوری چک صف آرایی خواهد کرد.
رویداد۲۴-  چند روزی است که بازیهای یورو۲۰۱۶ به میزبانی فرانسه آغاز شده و تب فوتبال اروپا جهان را دربرگرفته. امروز هم در یکی از مهمترین دیدارها، مدافع عنوان قهرمانی برابر تیم جمهوری چک صف آرایی خواهد کرد. به همین بهانه سراغ یکی از کارشناسان زبده فوتبال رفتیم تا دیدگاه او را درباره مسابقات یورو به ویژه این بازی جویا شویم. امیر حاج رضایی کارشناس، مفسر و منتقد فوتبال  معتقد است در دنیای ورزش بخصوص فوتبال، پیش بینی کردن جایی ندارد و نتیجه ممکن است براساس اصل غافلگیری به دست آید و هر تیمی شانسی هرچند اندک برای پیروزی یا حتی قهرمانی داشته باشند.


*بازی امروز بین تیم های اسپانیا و چک را چطور می بینید؟

در مورد اسپانیا باید بگویم این تیم تغییرات زیادی داشته و بعد از ناکامی در جام جهانی ۲۰۱۴ بازیکنان زیادی را کنار گذاشتند. دل بوسکه مربی اسپانیا با بازیکنان جوان اما سرشار از انگیزه و استعداد وارد رقابت های یورو شده و با توجه به اینکه این مسابقات آخرین میدانی است که او روی نیمکت مربیگری اسپانیا حاضر خواهد بود، تیم خیلی خوب و جوانی را بسته و به دفاع از عنوان قهرمانی می اندیشد. در سوی مقابل تیم جمهوری چک هم حریف آسانی نیست و نمی شود برنده و بازنده بازی را تعیین کرد‌ و پیش بینی از بازی داشت، چون در ورزش به ویژه فوتبال نتیجه براساس حوادث غیرمترقبه رخ می دهد. یادمان باشد این بازی، بازی افتتاحیه دو تیم است و نخستین پیروزی برای هر یک از آنها می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. به همین دلیل فکر میکنم بازی جذابی را شاهد باشیم.

*با توجه به اینکه اسپانیا قهرمان یورو قبلی است و چک هم تیم دست و پا بسته ای نیست، فکر می کنید مربیان دو تیم از چه تاکتیکی برای این بازی استفاده می کنند؟

به نظر من امروزه در فوتبال، مالکیت و حفظ توپ اهمیت زیادی پیدا کرده و بیشتر تیم ها در تمرین ها و کارهای تاکتیکی شان، این دو مورد را در اولویت قرار داده اند. در واقع حریف بدون توپ خطرناک نیست. از لحاظ تاکتیکی هم اسپانیا و چک قابل مقایسه نیستند چون کلا فوتبال اروپای شرقی بیشتر متکی به آمادگی جسمانی و شرایط بدنی و فیزیکی است، بر عکس اسپانیا که تیمی تاکتیکی و متکی بر حفظ توپ است. طبیعتا چک در این بازی سعی در بستن فضاها و روزنه ها خواهد داشت تا به اسپانیا فضای حمل توپ را ندهد چون همانطور که گفتم اسپانیا تیمی هجومی و متکی بر حفظ توپ است و ما این موضوع را در بازی امروز خواهیم دید.

*در مورد سیستم بازی دو تیم هم صحبت می کنید؟

به عقیده من سیستم، برنده بازی را تعیین نمی کند و عامل برد و باخت تیم ها نیست. مثل اینکه شما در منزل برای چیدمان وسایل فقط یک نیم ست مبل در اختیار داشته باشید نه یک ست کامل، این بستگی به سلیقه شما دارد که به چه صورت آنها را بچینید تا از دید دیگران بسیار زیبا و بدون کم و کاستی به نظر بیاید. حال تیم اسپانیا عناصر لازم  را برای خیلی از سیستم ها مثل ۳-۳-۴ که در گذشته هم از آن استفاده کرده داراست و می تواند از این سیستم استفاده کند ضمن اینکه بازیکنان تاکتیک پذیری هم دارد. در مقابل تیم چک شاید این عناصر را نداشته باشد که بتواند بر اساس سیستم جلو برود ولی نمی توان بر این اساس تیم برنده و بازنده را تعیین کرد. این اشتباهی است که در ایران وجود دارد و می گویند سیستم ها تعیین کننده هستند ولی در اصل، سیستم بازی را نمی برد.

*از دیدگاه یک کارشناس فوتبال، اتکای دو تیم به چه بازیکن یا بازیکنانی است؟

مدت های زیادی است که بازیکنان تعیین کننده کم هستند. همانطور که در تیم کرواسی دیدیم این لوکا مودریچ بود که توانست بازی را به نفع تیمش تمام کند و می توان گفت که ستاره ها تعیین کننده هستند. اسپانیا پر از ستاره است مثلا در خط میانی بوسکتس یا اینیستا تعیین کننده هستند همچنین سسک فابرگاس. تیم چک هم از فصل گذشته روسیچکی را در اختیار دارد که می تواند ستاره تیمش باشد ولی در هر صورت قدرت دو تیم یکی نیست. با این حال معادلات جهانی را مخصوصا در فوتبال نمی توان پیش بینی کرد.

*و آخرین سوال؛ پیش بینی شما از این دیدار چیسیت؟

به قول بنجامین فرانکلین، در دنیا هیچ چیزی قطعی نیست بجز مرگ و مالیات. من فکر می کنم این موضوع در کل در دنیا صدق می کند و اصلا پیش بینی برای این بازی ندارم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسپانیا ، چک
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان