تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کار نمایندگان اصلاح طلب برای تبلیغ در انتخابات بسیار سخت است/ جای ژنرال‌ها خالی است

سروش گفت: هرچند صلاحیت برخی از همفکران ما برای انتخابات پیش‌رو تایید نشد، اما چهره‌های اصلاح‌طلبی برای حضور در این رقابت حضور داشتند و می‌شد روی آن‌ها حساب کرد، کما اینکه دیدیم در انتخابات مجلس دهم خیلی از افراد سرشناس جریان اصلاحات رد صلاحیت شدند، ولی توانستیم با وحدت و همدلی، بسیاری از کرسی‌های مجلس را به دست آوریم

ابوالفضل سروش

رویداد۲۴ محمد آیتی: چند روزی دیگر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده و به‌نظر می‌رسد جناح اصولگرا خیالش از تصاحب حداکثری کرسی‌های مجلس راحت است و تنها دغدغه آن‌ها این است که کدام نامزد‌های این جناح راهی بهارستان خواهند شد.

از طرف دیگر، وضعیت در جناح اصلاح‌طلب اصلاً عادی نیست، از یک سو رد صلاحیت گسترده نامزد‌های این جریان فکری و از سوی دیگر، بیانیه‌ای که توسط شورای عالی سیات‌گذاری اصلاح‌طلبان به تبع این اوضاع و احوال صادر شد و نشان داد که آن‌ها برنامه‌ای برای ارائه لیست ندارند.

حال باید نامزد‌های اصلاح‌طلبان مخصوصاً در حوزه انتخابیه تهران را بلاتکلیف‌ترین افراد حاضر در این رقابت سیاسی دانست. آن‌ها دیگر نمی‌توانند به پشتوانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و «تَکرار»‌های تاثیرگذار سیدمحمد خاتمی دل ببندند.


آذر منصوری: راهبرد ۹۴، بازی «دو سر باخت» برای اصلاح‌طلبان است/ «تکرار» نمی‌کنیم


ابوالفضل سروش نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در خصوص بیانیه اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نبود این تشکیلات در انتخابات پیش‌رو و اینکه آیا این روند می‌تواند شانس نامزد‌های اصلاح‌طلب را برای موفقیت کاهش دهد به رویداد۲۴ گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیانیه‌ای که صادر کرد، رسماً اعلام داشت که قصد ارائه لیست برای انتخابات پیش‌رو را ندارد و این تصمیم نشان از آن دارد که آن‌ها به پیروزی در این رقابت سیاسی فکر نمی‌کنند، زیرا زمانی پیروزی و شکست معنی پیدا می‌کند که در میدان رقابت حضوری فعال داشت.

او افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این تصمیم را گرفته و مطمئناً این رویکرد، کار را برای نامزد‌های اصلاح‌طلبی که تایید صلاحیت شدند و قصد ماندن در رقابت را دارند، سخت خواهد کرد، زیرا این افراد در دوره گذشته پشتوانه قوی‌ای مانند شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که متشکل از افراد حقیقی و حقوقی بود را داشتند، اما این دوره، نامزد‌ها باید به‌واسطه عملکرد خودشان و برخی احزاب اصلاح‌طلب که قصد ارائه لیست را دارند در این صحنه سیاسی حاضر شوند. از این‌رو واضح است که تلاش نامزد‌های تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب برای موفقیت در انتخابات، بسیار سخت است و نیازمند تلاشی به مراتب بیشتر از گذشته هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره پیش‌بینی خود از ترکیب مجلس یازدهم گفت: پیش‌بینی ترکیب مجلس یازدهم بسیار سخت است، اما موضوعی که تقریباً بر همگان روشن شده این است که کار برای کاندیدا‌های اصلاح‌طلبی که قصد حضور در رقابت را دارند به نسبت نامزد‌های اصولگرایان سخت‌تر است. حال اگر اصولگرایان در ارائه لیست به وحدت بیشتری برسند شانس آن‌ها برای موفقیت به مراتب بیشتر هم خواهد شد.

او می‌گوید: ما به عنوان کاندیدا‌های جریان اصلاح‌طلبی با توکل به خدا پیش خواهیم رفت، زیرا می‌دانیم که بیش از نیمی از جمعیت تهران را افرادی تشکیل می‌دهند که بیشتر خلق و خوی آن‌ها به اصلاح‌طلبان نزدیک است و بخش عمده‌ای از آن‌ها هم علاقه‌مند به حضور پای صندوق‌های رای هستند و مطمئناً اگر آن‌ها مشارکت داشته باشند به نامزد‌های اصلاح‌طلب رای خواهند داد و این موضوع می‌تواند شانس موفقیت اصولگرایان را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تنگنای انتخابات/ اصلاح‌طلبان با چه مسائلی درگیرند؟


عضو فراکسیون امید گفته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نظر خود را تغییر نمی‌دهد، اما با تمام احترامی که به این تصمیم دارم باید بگویم کاش این شورا برای اینکه سرمایه اجتماعی خود را از دست نمی‌داد در صحنه رقابت باقی می‌ماند، زیرا کنار کشیدن نه تنها انتخابات دوم اسفند را تحت تاثیر قرار خواهد، بلکه کار را برای رقابت در انتخابات‌های آتی هم سخت خواهد کرد. به‌طور مثال اگر یک مغازه‌ای یک سال فعالیت داشته باشد و مشتریانی را پیدا کند و یک دوره شش ماهه روی به تعطیلی بیاورد، پس از بازگشایی مجدد دیگر نمی‌توانند به مانند گذشته درآمدزایی کند و کار سختی خواهد داشت تا دوباره به نقطه قبلی برگردد. حال و به اعتقاد من، تصمیم اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری به مانند همین مثال است.

سروش اظهار داشت: هرچند صلاحیت برخی از همفکران ما برای انتخابات پیش‌رو تایید نشد، اما چهره‌های اصلاح‌طلبی برای حضور در این رقابت حضور داشتند و می‌شد روی آن‌ها حساب کرد، کما اینکه دیدیم در انتخابات مجلس دهم خیلی از افراد سرشناس جریان اصلاحات رد صلاحیت شدند، ولی توانستیم با وحدت و همدلی، بسیاری از کرسی‌های مجلس را به دست آوریم و پرچم اصلاحات را در مجلس بالا و صدای خود را بلند و رسا به جامعه برسانیم.

او خاطرنشان کرد: قبول دارم که جای ژنرال‌های جریان اصلاحات در انتخابات خالی است، اما زمانی که ما با اقبال مردم روبرو و وارد مجلس شدیم، دیدید که مصوبات مجلس مثل لوایح CFT، پالرمو، شورا‌های شهر، نظارت بر احزاب، مطبوعات و... روش و منش اصلاح‌طلبی را طی کرد. امروز هم می‌توانستیم به این افراد اعتماد کنیم تا این مسیر ادامه پیدا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان