تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف بزرگ بر سر یک قبض انبار!/ گره کور ترخیص خودروهای گمرک باز نمی‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: ابلاغ مصوبه روز گذشته گمرک تنها در صورتی قابلیت اجرا خواهد داشت که دو سازمان توسعه تجارت و استاندارد همکاری لازم را داشته باشند زیرا معمولا سازمان استاندارد زمان قبض انبار را در نظر نمی گیرد و قوانین روز را در نظر می گیرد این در حالی است که باید عین مصوبه را اجرا کنند.

وارداتن خودروی خارجی

رویداد۲۴ ترخیص خودروهای وارداتی باز هم خبرساز شد، در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ خودرو در گمرکات باقی مانده و مجوز ترخیص آنها داده نشده است. از زمانی که موضوع واردات غیر قانونی خودرو با ارز دولتی و با ثبت سفارش جعلی انجام شد، دولت واردات تمام خودروهای خارجی را ممنوع کرد. در این بین خودروهایی از قبل از این موضوع در گمرک مانده بودند نیز مشمول این قانون شدند.

این موضوع به اختلاف میان وارد کنندگان و سازمان گمرک انجامید. سازمان گمرک مجوز صادر نمی‌کرد یا شرایط جدیدی تعیین کرد و از آن سو واردکنندگان می‌گفتند چرا آنها که مشکلی نداشته‌اند و به صورت کاملا قانونی اقدام کرده‌اند، باید پاسوز آنهایی شوند که فعالیت غیرقانونی داشته‌اند. این اختلاف به چند نهاد بالادستی کشیده شد و موضوع چندین بار در هیات دولت بررسی شد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران اعلام کرد که ۱۰۴۸ دستگاه از ۵۱۰۰ خودروی باقی مانده در گمرک از آن دسته بودند که در مدت شش ماهه اول برای ترخیص تعیین تکلیف شده بودند و عمده فرایند و تشریفات گمرکی را طی کرده بودند اما در آستانه ترخیص زمان آنها به پایان رسید و دیگر امکان خروج پیدا نکردند.

معاون فنی گمرک همچنین گفته بود خودرو‌هایی که به مرحله صدور پروانه رسیده و تشریفات گمرکی آن‌ها قبلا انجام شده با ابلاغ مصوبه قابل ترخیص خواهند بود و نیاز به مجوز دیگری ندارند و با ابلاغ مصوبه هیات دولت جزئیات آن در دستور کار دستگاه‌های مربوطه جهت ترخیص خودرو‌های باقی مانده قرار خواهد گرفت.

هیات وزیران نیز اعلام کرد با تمدید مهلت ترخیص خودروهای موضوع تصویب‌نامه مورخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ مشتمل بر خودروهای سواری دارای قبض اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی و نیز خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی، به مدت سه ماه مخالفتی ندارد، با این حال وارد کنندگان خودرو معتقدند مصوبه جدید دولت قابل اجرا نیست.


بیشتر بخوانید: واردات خودرو به نماز جمعه رسید!/ وارد کنندگان دست به دامان موحدی کرمانی شدند +اسناد


مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: مصوبه‌ای که اخیرا برای خودرو‌های دپو شده ابلاغ شده نه تنها جامعیت ندارد بلکه در اجرا با مشکل روبرو می شود.

او ادامه می‌دهد: از ۲ سال و نیم گذشته تاکنون سایت ثبت سفارش خودرو بسته شده و خودرویی ثبت سفارش نشده است و در مصوبه اخیر گفته شده تنها افرادی که دارای قبض انبار و ثبت سفارش هستند می‌توانند خودروی خود را ترخیص کنند این در حالی است که اگر شخصی این دو را با هم داشت می‌توانست خودروی خود را قبل از این مصوبه هم ترخیص کند.

دادفر ادامه می‌دهد: مشکل اینجاست که در آن زمان تعدادی از خودرو‌ها در حین حمل بودند و به تازگی خریداری شده بودند تا به کشور وارد شود و در گمرک امکان ثبت سفارش فراهم نشد و در گمرک دپو شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: از حدود ۵ هزار خودرویی که در گمرک باقی مانده و هنوز ترخیص نشده، تنها ۱۶۰۰ دستگاه آن با این مصوبه قابلیت ترخیص دارد که مالکان این خودرو‌ها دارای قبض انبار، ثبت سفارش و برگ سبز گمرک هستند.

او با بیان اینکه این مصوبه با مشورت انجمن برای اصلاح از دو هفته قبل در دست بررسی مجدد است می‌گوید: متاسفانه جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور باعث شده بیش از گذشت دو سال از دپوی خودور‌ها بیش از ۵ هزار خودرو در گمرک باقی بماند و همه این مشکلات هم به دلیل عدم هماهنگی مسئولان بانک مرکزی و دولت بوده است.

سازمان استاندارد و توسعه تجارت عین مصوبه گمرک را اجرا کنند

دادفر با بیان اینکه برخی از سازمان‌ها سلیقه‌ای رفتار می‌کنند ادامه می‌دهد: ابلاغ مصوبه روز گذشته گمرک تنها در صورتی قابلیت اجرا خواهد داشت که دو سازمان توسعه تجارت و استاندارد همکاری لازم را داشته باشند زیرا معمولا سازمان استاندارد زمان قبض انبار را در نظر نمی‌گیرد و قوانین روز را در نظر می‌گیرد و یکی از دلایلی که خودروها قابلیت ترخیص پیدا نکرد نیز همین موضوع بود.

یک ماه از مهلت سه ماهه گمرک کشور تعطیل است

دادفر با انتقاد از تعیین مهلت سه ماهه برای مصوبه ترخیص خودرو می‌گوید: چرا آقایان اسفندماه مصوبه سه ماهه ابلاغ می‌کنند در حالی که ده روز قبل از عید و بیست روز بعد از آن کشور تعطیل است و هیچ کس جوابگوی ارباب رجوع نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان