تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

رشد اقتصادی پنج درصد محقق می‌شود

طیب‌نیا: عده‌ای درصدد تغییر جهت مسیر انتخابات ریاست جمهوری هستند
وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری اکنون چند ماه است که آغاز شده و عده‌ای در حال تلاش برای تغییر دادن جهت مسیر انتخابات هستند.

وزیر اقتصاد و دارایی که بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۴ خرداد در جلسه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی سخن می‌گفت اظهار کرد: چون در حال نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری هستیم عده ای تلاش می‌کنند دولت در کار خود موفق نشود و اعتماد مردم به دولت سلب شود. اگر مردم اعتمادشان را به دولت و مسئولان از دست بدهند دولت با عدم توفیق مواجه خواهد شد.

او توضیح داد وقتی بانک مرکزی می‌تواند تورم را کنترل کنند که مردم برای بانک مرکزی اعتبار قائل باشند. اگر اعتماد مردم به دولت سلب شود برای عموم مردم نیز ضرر و زیان ایجاد می‌شود.

او همچنین درباره دستاوردهای دولت در گذشته توضیح داد: اکنون دولت برجام را به ثمر رسانده، نرخ تورم را کاهش داده و کاهش نرخ تورم در اقتصاد ما کار کمی نبوده است. اینکه با وجود کاهش قیمت نفت تورم کاهش می‌یابد و با رکود بیشتری مواجه نمی شویم از اقدامات دولت است.

او اضافه کرد:  در سال گذشته قیمت نفت پایین آمد ولی طبق اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته رشد اقتصادی کشور +۱ بود مسلم است که رشد اقتصادی سال ۹۳ از سال ۹۴ کمتر شده است ولی در نظر داشته باشید که طبق روندهای تاریخی اقتصادی ما باید با توجه به وضعیت موجود رشد اقتصادی به مراتب منفی تری داشتیم و اگر این اتفاق نیفتاده است به دلیل مجموعه‌ی سیاست‌های اقتصادی‌ای بود که اتخاذ شد.

او افزود: درباره رشد اقتصادی سال آینده نیز تردیدی نداریم که پنج درصد قطعاً محقق می‌شود. نگرانی ما این است که اگر پنج درصد از طریق افزایش تولید نفت صورت بگیرد فراگیر و پایدار نخواهد بود و در اشتغال تأثیر معناداری نخواهد داشت.

طیب نیا همچنین گفت: باور ما این است که بخش خصوصی ما به درجه‌ای از بلوغ رسیده است که به جای انتقاد کردن برنامه‌های ایجابی بدهد. اکنون انتظار ما از بخش خصوصی و دانشگاه این است که به جای نقد کردن راهکار و برنامه ارائه بدهد.

او درباره اقداماتش در وزارت اقتصاد توضیح داد: در سال‌هایی که به وزارت اقتصاد آمده ام اولین کاری که انجام دادم این بود که همه مدیران وزارت خانه را که در شرکت های تابعه مسئولیت داشتند برگرداندم.

او اضافه کرد: همچنین درباره حقوق و مزایا ساماندهی ‌هایی را از قبل انجام دادیم و بخشی را در دست انجام داریم.

اکنون مگر مشکل ما این است که مسائلی از این قبیل از مردم سلب اعتماد کند و برای اقداماتی که ما می‌خواهیم انجام دهیم مشکل ایجاد کند.

او در خطاب به بخش خصوصی گفت: اکنون ما می‌خواهیم ارز را تک نرخی کنیم و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌دهیم که برنامه های خود را برای تک نرخی کردن ارز با کمترین هزینه ارائه دهد. من فکر می‌کنم که در دولت گوش شنوایی برای این موضوع وجود داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان