تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

تنگنای اعتباری یکی از مشکلات اصلی در دستیابی به نرخ رشد اقتصادی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که باید بین نرخ تورم و سود بانکی یک فاصله منطقی باشد، گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در سالجاری که فرایند رشد اقتصادی را با مشکل مواجه کرده مشکل تنگنای اعتباری است.

رویداد۲۴-علی طیب‌نیا امروز بعد از جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: دولت در سالجاری بنا دارد که رشد اقتصادی را در اقتصاد ایران نهادینه کند.

وی افزود: می‌خواهیم بتوانیم از وضعیت کندی رشد اقتصادی خارج شویم و به رشد حداقل 5 درصدی دست‌ یابیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تنگنای اعتباری را یکی از مشکلات اصلی دستیابی به فرآیند رشد اقتصادی در سالجاری عنوان کرد و ادامه داد: تنگنای اعتباری به 3 موضوع بالا بودن نرخ سود بانکی، میزان عرضه اندک تسهیلاتی که قابل اعطا است و انحراف نقدینگی مربوط می‌شود.

طیب‌نیا تصریح کرد: منابع و وجوهی که بانک‌ها به صورت تسهیلات اعطا می‌کنند، شاید همه آن به بخش تولید واقعی اصابت نمی‌کند. بنابراین به دنبال این هستیم که هم حجم منابع قابل وام‌دهی را در نظام بانکی افزایش دهیم و از طرف دیگر نرخ سود بانکی را به سمت نرخ مناسب که تولید بتواند با آن فعالیت کند هدایت کنیم و منابع به سمت تولید واقعی برود.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این که نرخ سود مناسب بانکی نرخی است که یک فاصله منطقی با نرخ تورم داشته باشد بیان کرد: در حال حاضر نرخ رشد تورم را از بالای 40 درصد به حدود 10 درصد کاهش دادیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا 2 ماه آینده نرخ تورم تک رقمی شود.

وی اضافه کرد: قاعدتاً باید بین نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی با نرخ تورم یک فاصله منطقی 2 تا 4 درصد وجود داشته باشد زیرا خود بانک‌ها هم که سود بالایی پرداخت می‌کنند کاملاً ناراضی هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات وقتی بالا باشد مطالبات بانک به غیرجاری تبدیل می‌شود و زمانی که نرخ سود سپرده بالا باشد هزینه تجهیز منابع در بانک افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خود بانک‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید به کاهش نرخ سود بانکی کمک کنند.
منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان