تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
لغو بازی ها، اردوی بدون لژیونر و احتمالات دیگر؛

تیم‌ملی و کرونا؛ تکلیف عید اسکوچیچ چیست؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال لغو بازی‌های نوروزی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی، وضعیت اردوی آماده‌سازی ملی‌پوشان نیز مورد سوال و ابهام است.

تیم‌ملی و کرونا؛ تکلیف عید اسکوچیچ چیست؟رویداد۲۴ شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف قاره آسیا برای AFC دردسرساز شده و مسابقات فوتبال قاره کهن را کاملا تحت الشعاع قرار داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته تصمیم نهایی خود را مبنی بر تعویق دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان در منطقه شرق اعلام کرد و به احتمال فراوان اتفاق مشابهی در انتظار بازی های منطقه غرب و باشگاه های ایرانی نیز خواهد بود.

اما فوتبال کشورهای آسیایی از جمله ایران، فقط نگران بازی های باشگاهی نیست. کمتر از یک ماه دیگر نوبت فیفادی های ماه مارس است و تیم های ملی در آسیا طبق برنامه قبلی باید در ادامه مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 به میدان بروند. اما همانطور که پیش بینی می شد، ویروس کرونا اجازه برگزاری این مسابقات را هم به صورت برنامه ریزی شده نخواهد داد. درگیر شدن کشورهای مختلف از جمله ایران و بسته شدن راه ها برای مسافرت های بین المللی کار را سخت تر کرده و تغییرات مهمی در انتظار بازی های مقدماتی جام جهانی خواهد بود.


اگر همه چیز عادی بود...

در این میان تیم ملی ایران هم متاثر از این پدیده جهانی خواهد بود. در صورتی که مسابقات فوتبال در ایران و آسیا تحت الشعاع شیوع کرونا قرار نمی گرفت، تا روز 28 اسفند رقابت های لیگ برتر به هفته بیست و چهارم خود می رسید و پس از آن (یا حتی چند روز قبل تر) اسکوچیچ نفرات مدنظر خود را برای اردویی که گفته شده 29 اسفند یا 1 فروردین آغاز می شود، اعلام می کرد. اسکو هنوز دستیاران خود را نیز به صورت رسمی و کامل معرفی نکرده و فعلا فقط خبرهای غیر قطعی از احتمال حضور برخی افراد از جمله کریم باقری روی نیمکت تیم ملی شنیده می شود. اگر خبری از کرونا نبود، در چنین زمانی حتما کادر فنی تیم ملی هم معرفی شده بودند.


اردوی شب عید کنسل می شود؟

حالا احتمال می رود تحقق گمانه زنی ها مبنی بر لغو بازی های پیش رو، این اردو را هم به سرنوشت دیگری دچار خواهد کرد. اگر تیم ملی هنگ کنگ به دلیل ویروس کرونا نتواند دیدار 7 فروردین را در تهران برگزار کند و ملی پوشان ایران نیز نتوانند برای بازی 12 فروردین راهی کامبوج شوند، بعید است اردوی آماده سازی تیم ملی مطابق برنامه های قبلی برقرار باشد.


مشکل بزرگ مرتضی، رامین و کریم

اما در صورتی که کادر فنی تیم ملی ایران کماکان بنا داشته باشد اردوی خود را در ابتدای سال نو شمسی برپا کند، قوانین کشورهای مختلف و حساسیت روی سفرهای مرتبط با ایران، کار را برای ملی پوشان لژیونر ما دشوار می کند. کشور قطر احتمالا به سه لژیونر ایرانی یعنی پورعلی گنجی، رضاییان و انصاریفر در راه برگشت از ایران ( به دلیل احتمال مجاورت با افراد مبتلا به کرونا) فوق العاده سخت خواهد گرفت.


ترکیه، بن بست اروپایی های تیم ملی

دیگر لژیونرهای ایرانی که در فوتبال اروپا توپ می زنند هم برای سفر به ایران مشکل خواهند داشت. علاوه بر مشکلات موجود در قطر و سختگیری هایی که کشورها در پذیرفتن مسافران از مبدا های کرونا خیر به خرج می دهند، یک مشکل اساسی در مورد لژیونرهای اروپایی، این است که عمدتا کشور ترکیه نقش یک واسط در پروازهای اروپا به ایران بازی می کرده و در روزهای اخیر، این کشور نیز ارتباط پروازی خود با ایران را محدود کرده است.


بیشتر بخوانید: فتح‌الله‌زاده به دنبال جاسوس استقلال


لیگ برتری ها اردوی تیم ملی را تشکیل می دهند؟

در این شرایط، یکی از راه هایی که ممکن است کادر فنی تیم ملی به آن فکر کند، برپایی اردو طبق زمان بندی قبلی اما فقط با حضور بازیکنان شاغل در لیگ برتر است. در چنین صورتی تیم ملی حداقل 10 بازیکن مهم خود را در اردو نخواهد داشت و باید دید اسکوچیچ برای تیمی که احتمالا در روزهای نزدیک دیداری پیش رو نداشته باشد، حاضر می شود اردویی فقط متشکل از نفرات لیگ برتری تشکیل بدهد یا خیر.

 

بهار پرترافیک، بلای جان تیم ملی

هرچند هنوز هیچ تضمینی در مورد زمان کاهش خطرهای ویروس کرونا و برقراری امکان شروع مجدد مسابقات فوتبال وجود ندارد، اما اگر در هر مقطعی از فصل بهار به شرایط ایده آل برگردیم، از سر گیری بازی های لیگ برتر و به راه افتادن ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، برنامه بازیکنان ایرانی را فشرده و کار تیم ملی برای برپایی اردوهای دلخواه را دشوار تر می کند. به هر حال چون 4 هفته از مسابقات مرحله نخست مقدماتی جام جهانی باقی مانده، تقویم این بازی ها هم قطعا فشرده خواهد شد و فصل بهار یا حتی تابستان برای فوتبال ایران و تیم ملی به شکلی عجیب و بی نظیر طی خواهد شد.

منبع: ورزش سه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان