تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

سختی‌های زندگی سالمندان در روزگار کرونایی/ امکانات بهداشتی در آسایشگاه کهریزک کافی نیست

سالمندان از یک سو یکی از طعمه‌های بالقوه برای ویروس کرونا هستند و از سوی دیگر با توجه به کهولت سن در بسیاری از مواقع قادر به مراقبت کامل از خود نیستند، موضوعی که توجه هر چه بیشتر به این گروه را ضروری می‌سازد.
سالمندان کرونا
رویداد۲۴ ‌شادی مکی: یکی از موارد عنوان شده درباره ابتلا به کرونا آن است که این ویروس جان افرادی که در شرایط جسمی ضعیف‌تری قرار دارند مانند، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف را بیش از سایر گروه‌های جامعه تهدید می‌کند.

با این وصف سالمندان نیاز به توجه بیشتری از سوی نظام بهداشتی کشور و خانواده‌ها دارند با این وجود، اما سالمندان به دلیل تنها بودن، نداشتن درآمد مکفی و وابسته بودن بیش از سایر گروه‌ها برای محافظت از خود با مشکلاتی مواجه هستند.
 

کمبود امکانات بهداشتی در آسایشگاه کهریزک

 
 
محسن پزشکی مشاور مدیریت آسایشگاه خیریه کهریزک به رویداد۲۴ می‌گوید: از روز‌ها و ساعات اولیه که احتمال وجود کرونا در مراکز جمعی یا زندگی‌های جمعی پیش‌بینی شد و گوشزد‌هایی صورت گرفت آسایشگاه خیریه کهریزک نیز درمزکر تهران و مرکز شماره ۲ خود مددجویان را تحت مراقبت‌های ویژه بهداشتی و پزشکی قرار داد.
 
او ادامه می‌دهد: از همان روز‌های اول بر اساس توصیه‌ها و پیش‌بینی‌های ضروری تقاضا کردیم تمامی ملاقات‌ها و عیادت‌های عمومی که از طریق نیکوکاران صورت می‌گرفت تا اطلاع ثانوی تعطیل شود و نسبت به قرنطینه کامل مددجویان اقدام شد.
 
مشاور مدیریت آسایشگاه کهریزک اظهارکرد: براساس مقررات جدید مصوب شده از سوی دولت نسبت به کاهش ساعات کاری برای پرسنلی که در خدمت مستقیم مددجویانمان بودند اقدام شد و تا این لحظه با نظر دقیق کارشناسان و پزشکان و پرستارانمان موارد مشکوک تحت کنترل و درمان قرار گرفته و مشکل خاص و بزرگی از نظر بیماری نداریم. تمام ورود و خروج‌های کارکنان‌مان به صورت مرتب همراه با تب سنجی و کنترل لازم صورت می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه جمعیت هدف ما شامل ۳۰۰۰ مددجو و ۲ هزار نفر پرسنل است، اظهار می‌کند: برای رعیات اصول بهداشتی این خانه بزرگ با این جمعیت با تنگنا‌های بسیاری در زمینه تامین شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها و تامین ماسک برای محافظت در برابر موارد مشکوک مواجه هستیم. بخش بسیار کمی از این ملزومات را از طریق خرید از بازار و کمک افراد خیر و نیکوکار تامین کردیم. اما تا این لحظه هم با محدودیت‌های زیادی مواجه هستیم و امیدواریم که با کمک سازمان‌های ذیربط و خیرین تامین این وسایل و امکانات انجام شود.
 
پزشکی خاطرنشان می‌کند: با بهزیستی، هلال احمر و وزارت بهداشت در ارتباط هستیم و بخش‌هایی از این سازمان‌ها کمک‌هایی دراین خصوص کرده‌اند، اما کافی نبوده است.

دکتر محسن سلمان‌نژاد متخصص سلامت سالمندی به رویداد۲۴ می‌گوید: تلاش ما برای مقابله با بیماری کرونا قطع کردن زنجیزه انتقال آن است. فرآیندی که انجام آن سخت‌تر از مواجهه با ویروس‌هایی مانند آنفلوانزاست، زیرا دوامی که این ویروس در خارج از بدن انسان دارد طولانی‌تر بوده و روی سطوح نیز می‌تواند از چند ساعت تا ۹ روز دوام پیدا کند. قطع کردن این زنجیزه و خلاصی از آن زمان‌بر است.
 
او ادامه می‌دهد: براساس پیش‌بینی وزارت بهداشت اعلام شده که در حالت بدبینانه تا آخر خرداد شاهد پایان این ویروس خواهیم بود، اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که تا ۱۰ اردیبهشت است این زنجیزه قطع می‌شود. اگر این زمان را ملاک قرار دهیم حدود ۲ ماه آینده با این ویروس در کشور مواجه هستیم آنچه که خانواده‌های سالمندان باید مورد توجه قرار دهند آن است که تمام نکات مرتبط با بهداشت فردی توصیه شده باید به سالمندان منتفل شود.
 
سلمان‌نژاد با تاکید بر اینکه سالمندان جزو گروه‌های در معرض خطر هستند، ادامه می‌دهد: اکثر سالمندان به بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا بوده یا ناچار به استفاده از دارو‌های تقویت کننده ایمنی هستند. گاهی هم عضو پیوندی داشته یا گاهی چاق هستند. تمام این گروه‌ها در معرض ریسک بالای ابتلا هستند و، چون سالمندان معمولا به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستند نگرش و برخوردی که با آن‌ها برای درمان بیماری داریم با جوانان متفاوت بوده و مسائل و بیماری آنان باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
 

سنگینی هزینه‌های زندگی برای سالمندان در روز‌های کرونا

 
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی ممکن است امسال دید و بازدید عیدانه نداشته باشیم، عنوان می‌کند: خانواده‌ها وظیفه دارند حتما با سالمندان‌شان به صورت تلفنی و تصویری در ارتباط باشند و اگر قرار است به سالمند رسیدگی شود حتما به صورت محدود باشد، یعنی یک فرد باشد که رسیدگی می‌کند یا به صورت شیفتی به سالمند خود رسیدگی کنند، اما حتما از قبل نکات مرتبط با ضد عفونی را رعایت کرده و مطمئن باشند علائم بیماری را ندارند گرچه ممکن است بسیاری از افراد علائم بیماری را نداشته، اما ناقل باشند لذا در ورود به خانه سالمند تا جاییکه ممکن است باید از نزدیک شدن به وی خودداری کرده یا حداقل از ماسک استفاده کنند.
 
سلمان‌نژاد خاطرنشان می‌کند:یت تردد به منزل سالمند باید محدود بوده و در صورت ضرورت با رعایت کامل نکات بهداشتی آنهم در ساعات بسیار محدود باید انجام شود. رعایت این نکات به ویژه درباره سالمندان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بسیار مهم است، زیرا هدف این ویروس افراد ضعیف جامعه بوده و سالمندان کاملا زمینه این را دارند که دچار عوارض جدی‌تر این بیماری شوند.
 
او اظهار می‌کند: خانواده‌ها باید لوازم ضد عفونی کننده را در منزل سالمند قرار دهند تا همه زمان ورود به منزل وی و قبل از مواجهه با او دست‌هایشان را ضدعفونی کرده و به صورت محدود با او ملاقات کنند.
 
این فعال حوزه سالمندی می‌افزاید: خرید لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده برای پیشگیری و مقابله با کرونا باعث افزایش هزینه‌های سالمندان می‌شود درحالیکه معمولا سالمندان درآمد مکفی برای گذران زندگی ندارند. دولت باید به فکر تامین زندگی این افراد بوده و از سوی دیگر خانواده‌ها نیز بخشی از بودجه زندگی خود را به موضوع سالمندان‌شان تخصیص دهند.
 
او با بیان اینکه مراکز نگهداری از سالمندان دو گروه هستند مراکز روزانه و مراکز شبانه‌روزی، اضافه می‌کند: سالمندان بیشتر به مراکز روزانه مراجعه می‌کنند برای مسائلی مانند گذراندن وقت، فیزیوتراپی، تغذیه و حافظه و...، اما در حال حاضر پیشنهاد ما آن است که فعلا سالمندان به هیچ‌عنوان به این مراکز مراجعه نکرده و اصلا از خانه بیرون نروند و تنها در صورت ابتلا به بیماری جدی با رعایت نکات بهداشتی به مر اکز درمانی مراجعه کنند. اما به غیر از موارد جدی فعلا باید تردد به مراکز روزانه را ترک کنند.
 
سلمان‌نژاد با تاکید براینکه در مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان باید به فاصله‌های مشخصی مواد ضد عفونی کننده وجود داشته و آموزش‌های لازم هم داده شود، می‌گوید: این مراکز خانه سالمندان هستند و ضروری است همان نکاتی که درمنازل سالمندان باید رعایت شود در این مراکز هم رعایت شود. مثلا از تماس آن‌ها با سایری باید جلوگیری شده و غذا در اتاق‌ها سرو شود و آموزش‌های بهداشتی هم باید رعایت شود.
 
او خاطرنشان می‌کند: در سرا‌های سالمندان باید از انجام کار‌های گروهی پرهیز شده و عیادت خانواده‌ها نیز محدود شود. ارتباط با سالمند می‌تواند به صورت تلفنی برقرار شود یا به صورت بسیار محدود برای تامین نیاز‌های عاطفی سالمند.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان